• چهارشنبه / ۸ آذر ۱۴۰۲ / ۰۸:۴۹
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1402090805302
  • خبرنگار : 50176

معاون مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی:

لرستان می‌تواند ۵ درصد روغن کشور را تأمین کند

لرستان می‌تواند ۵ درصد روغن کشور را تأمین کند

ایسنا/لرستان معاون مجری طرح دانه‌های روغنی کشور گفت: کشت دانه‌ روغنی کاملینا در استان‌هایی مانند خراسان شمالی یا رضوی یا در مناطق سرد غربی کشور مانند آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، لرستان و حتی مازندران و خوزستان می‌تواند مناسب باشد، لرستان می‌تواند ۵ درصد روغن کشور را تأمین کند.

خدرایی، شامگاه هفتم آذر ماه، در جلسه دانه‌های روغنی لرستان گفت: باتوجه‌ به اینکه کشور با بحران کم‌آبی در اکثر مناطق روبروست، کشت محصولاتی با نیاز آبی حداقلی یک اصل و ضرورت محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: دانه‌های روغنی از محصولات استراتژیک هستند که توسعه کشت آن‌ها می‌تواند بی‌نیازی کشور از واردات دانه‌های روغنی را به دنبال داشته باشد.

خدرایی افزود: خاصیت سازگاری با محیط، ارزش تناوبی بالا، کنترل علف‌های هرز، استفاده بهینه از رطوبت و بارندگی، مقاومت به سرما، برداشت زودهنگام و در نتیجه آماده‌شدن زمین برای کشت دوم و داشتن ۴۰ درصد روغن بسیار با کیفیت از دیگر مزایای توسعه کشت دانه‌های روغنی است که می‌توان از آن‌ها یاد کرد.

معاون مجری طرح دانه‌های روغنی کشور با اشاره به اینکه کاملینا گیاهی از خانواده کلزاست که از مهم‌ترین دانه‌های روغنی ایران و جهان است و در مقابل استرس‌های محیطی مانند سرما و خشکی بسیار مقاوم است، بیان کرد: از این‌رو کشت این محصول در استان‌هایی مانند خراسان شمالی یا رضوی یا در مناطق سرد غربی کشور مانند آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، لرستان و حتی مازندران و خوزستان می‌تواند مناسب باشد، لرستان می‌تواند ۵ درصد روغن کشور را تأمین کند.

در این جلسه بر قیمت تضمینی کاملینا، تلاش در جهت پرداخت طلب کاملیناکاران استان توسط معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی، توسعه کشت دانه‌های روغنی کلزا، گلرنگ و کاملیا با توجه به پتانسیل استان، توسعه مکانیزاسیون دانه‌های روغنی در استان و توسعه حضور اصلاح شده دانه‌های روغنی آزاد خود گرده افشان در استان بحث و تبادل نظر شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha