• چهارشنبه / ۸ آذر ۱۴۰۲ / ۱۱:۰۴
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1402090805476
  • خبرنگار : 50210

غربالگری دیابت و فشار خون ۶۵ هزار نفر در استان مرکزی

غربالگری دیابت و فشار خون ۶۵ هزار نفر در استان مرکزی

ایسنا/مرکزی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: ۶۵ هزار نفر در استان مرکزی تحت غربالگری فشار خون و دیابت قرار گرفتند.

اردلان زیلابی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به آغاز پویش غربالگری بیماری فشار خون و دیابت در استان مرکزی از ۲۰ آبانماه، اظهار کرد: با توجه به اینکه بیماری دیابت و فشار خون دو ریزفاکتور مهم، جدی و خطرناک برای بروز بیماری ها هستند، به همین دلیل این غربالگری به دستور وزیر بهداشت، برای افراد بالای ۴۰ سال هدفگذاری شد.

وی افزود: پوشش این پویش به شکلی است که باید ۱۰۰ درصد افراد بالای ۴۰ سال مناطق شهری و ۷۳ درصد افراد بالای ۴۰ سال مناطق بالای ۲۰ هزار نفر جمعیت تحت غربالگری قرار گیرند، همچنین برای افراد ۱۸ تا ۳۹ سال که زمینه خطر و ریزفاکتورهای بیماری زا را دارند نیز این غربالگری برنامه ریزی شده است.

زیلابی تصریح کرد: دیابت و فشارخون دو عامل بروز بیماری هایی چون بیماری های گوارشی، کلیوی، اعصاب، سکته های مغزی و قلبی و ... است به همین دلیل غربالگری افراد در معرض خطر یا مبتلا به این دو عامل بیماری بسیار اهمیت دارد و اقدام در جهت درمان و پیشگیری را تسریع می کند.

وی با بیان اینکه در استان مرکزی حدود ۶۰۰ هزار نفر باید طبق این پویش مورد غربالگری قرار گیرند، گفت: در حال حاضر کار با سرعت مناسبی در جریان است به شکلی که روزانه ۱۰ تا ۱۲ هزار نفر در سطح استان تحت پوشش این پویش قرا می گیرند و پیش بینی می کنیم تا ۱۵ دی ماه به هدف نهایی برسیم و جامعه هدف مدنظر غربالگری شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک افزود: در راستای این غربالگری، افراد می توانند به مراکز جامع سلامت و درمانگاه ها مراجعه کنند، همچنین تیم های بهداشتی سیار در مراکز تجمعی مانند همایش ها و نماز جمعه و ... مستقر می شوند و کار غربالگری را انجام می دهند.

وی با اشاره به اینکه تا امروز حدود ۶۵ هزار نفر در استان غربالگری شده است و استان در اجرای این پویش جایگاه خوبی در سطح کشور دارد، گفت: در جریان این اقدام، افراد تحت خطر و مبتلا شناسایی شده اند که آمار آن به شکل نهایی منتشر می شود.

زیلابی اضافه کرد: این پویش در تمام نقاط شهری و روستایی استان در جریان است و حتی پس از ۱۵ دی ماه نیز در صورت نیاز این پویش و غربالگری ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha