• چهارشنبه / ۸ آذر ۱۴۰۲ / ۱۶:۰۷
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1402090805904
  • خبرنگار : 50177

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان خبر داد

انجام غربالگری دیابت و قندخون از گروه سنی ۱۸ سال به بالا در لرستان

انجام غربالگری دیابت و قندخون از گروه سنی ۱۸ سال به بالا در لرستان

ایسنا/لرستان معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان از انجام غربالگری دیابت و قندخون از گروه سنی ۱۸ سال به بالا در استان خبر داد.

مریم کوشکی امروز، هشتم آذرماه در نشست خبری با خبرنگاران با بیان اینکه با توجه به صنعتی شدن و شهرنشینی علیرغم اینکه امید به زندگی افزایش یافته و مرگ و میر در سنین بالاتر رخ می‌دهد اما با بالا رفتن سن شاهد افزایش بیماری‌های غیرواگیر هستیم، اظهار کرد: در کل جهان بیش از ۵۳ درصد علل مرگ و میر  مربوط به بیماری‌های غیرواگیر است.

وی با بیان اینکه چهار نوع بیماری جزو بیماری‌های غیرواگیر مزمن، پیشرونده و ناتوان کننده هستند، افزود: این بیماری‌ها شامل دیابت، پرفشاری خون، بیماری‌های قلبی عروقی و بیماری‌های مزمن تنفسی است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه پرفشاری سبب ایجاد بیماری قلبی عروقی می‌شود، بیان کرد: محققان با بررسی بیماری‌های دیابت، فشار خون، سرطان و بیماری‌های مزمن تنفسی به این نتیجه رسیدند که عواملی همچون کم‌تحرکی، مصرف الکل و مواد دخانی و تغذیه نامناسب مهمترین علل بروز این بیماری‌هاست.

کوشکی گفت: این در حالیست که خیلی از این بیماری‌ها قابل پیشگیری است که با تغذیه و انجام فعالیت‌های فیزیکی مناسب، عدم مصرف الکل و مواد دخانی می‌توان آنها را کنترل کرد.

وی تصریح کرد: هزینه‌های سرسام‌آور بیماری‌های قلبی و عروقی بسیار بالا ست که به فرد و سیستم سلامت تحمیل می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان یادآور شد: کنترل این بیماری روی توسعه و اقتصاد کشور تاثیرگذار خواهد بود و نیاز هست غربالگری در این مورد انجام تا احیاناً افراد و کیس‌های جدید شناسایی و اهمیت این موضوع را به مردم اطلاع‌رسانی کنیم.

کوشکی اضافه کرد: قبلاً غربالگری روی سنین ۳۰ تا ۷۰ سال که جمعیت مولد کشور محسوب می‌شوند انجام می‌شد اما جدیداً از سنین ۱۸ سال به بالا اقدام به غربالگری دیابت و پرفشاری خون خواهیم کرد.

وی بیان کرد: دیابت و پرفشاری خون جزو بیماری‌های خاموش هستند که افراد باید هر چند وقت یکبارغربالگری و کنترل آنها را داشته باشند تا احیاناً اگر موردی دارند نسبت به کنترل و پیشگیری  اقدام کنند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه جمعیت هدف استان افراد ۱۸ سال به بالا هستند، افزود: براین اساس تمام روستاهای استان و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر به صورت ۱۰۰ درصد غربالگری خواهند شد.

کوشکی گفت: همچنین  شروع فاز تحت عنوان "سلامت خانواده"  دلفان است که کل این شهرستان مورد غربالگری قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در مابقی شهرستان‌های لرستان ۷۰ درصد جمعیت آنها غربالگری می‌شوند، تصریح کرد: از مجموع یک میلیون و هشتصد هزار نفر جمعیت استان پیش‌بینی شده یک میلیون و  ۹۸۹  هزار و ۱۰۳ مورد غربالگری دیابت و پرفشاری خون قرار خواهند گرفت. از شروع طرح تا روز گذشته ۵۹ هزار نفر ثبت سامانه داشته‌ایم.

کوشکی بیان کرد: تمام ادارات توسط تیم‌های سیار غربالگری می‌شوند و مردم عادی به مراکز جامعه سلامت تحت پوشش مراجعه خواهند کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان اظهار کرد: در ادارات، کارخانجات، برخی داروخانه‌های شبانه‌روزی، خوابگاه‌های دانشجویی، زندان‌ها، بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های تخصصی، تیم‌های سیار جهت غربالگری مستقر هستند.

وی گفت: از جمعیت هدف قرار است ده و نیم درصد دیابتی و ۲۴ و نیم درصد فشار خون بالا شناسایی شوند.

کوشکی تصریح کرد پرفشاری خون به کلیه، چشم و قلب فشار می‌آورد و وقتی طرف متوجه می‌شود یه قسمتی از بدن دچار آسیب شده است در افراد دیابتی نیز گرایش شدید به شیرینی وجود دارد و در سنین پایین افرادی که دچار فشار خون هستند می‌توانند با تشخیص به موقع درمان شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha