• چهارشنبه / ۸ آذر ۱۴۰۲ / ۱۷:۴۳
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1402090805974
  • خبرنگار : 50225

عضو هیات علمی علوم پزشکی جندی شاپور اهواز عنوان کرد

انجام مطلوب تست سازگاری در روند انتقال خون در کشور

انجام مطلوب تست سازگاری در روند انتقال خون در کشور

ایسنا/خوزستان عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: امکانات موجود در روند انتقال خون قابل قبول است و تست سازگاری خون به درستی انجام می‌شود.

دکتر آرش القاسی در نخستین سمپوزیوم بین‌المللی انتقال خون که با همکاری دانشگاه‌های ازمیر و آنکارا امروز (۸ آذرماه) در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار شد، اظهار کرد: یکی از جنبه‌های مباحثی که در این سمپوزیوم ارائه می‌شود از منظر آکادمیک و درمورد ارتباط دانشگاه‌ها، تبادل یافته‌ها و یادگیری بیشتر مطالب علمی است. جنبه دیگر این است که نگاه تازه‌ای به خون و تزریق خون می‌شود. 

به گزارش ایسنا، وی افزود: تزریق خون یک فرآیند بسیار مهم است و در سراسر دنیا چالش‌های زیادی در این خصوص وجود دارد.

این فوق تخصص خون و سرطان کودکان گفت: مشکل عمده‌ای که در بحث انتقال خون وجود دارد هماهنگی بین دهنده و گیرنده خون است که این مساله از زمان‌های قدیم وجود داشته است. در گذشته به دلیل نبود امکانات تشخیصی برای مشخص شدن سازگاری خون با بدن دیگر، همیشه این چالش وجود داشت.

القاسی با بیان اینکه یکی از چالش‌ها این است که بتوانیم خون سازگار فراهم کنیم، گفت: با تزریق خون، بافت زنده را از یک فرد به فرد گیرنده پیوند می‌دهیم بنابراین باید همه واکنش‌هایی که ممکن است خطرآفرین و ریسک داشته باشند، کاهش یابند که این کار توسط آزمایشگاه‌های پیشرفته و با تست‌های سازگاری بین خون، پلاکت و دیگر اجزای تزریق، انجام می‌شود.  

وی عنوان کرد: در خوزستان به دلیل وجود هموگلوبینوپاتی‌ها مانند تالاسمی، سیکل سل و هموفیلی، درصد قابل توجهی از این بیماران وجود دارد و این مساله موجب شده است که نیاز به خون و فرآورده‌های خونی در استان خوزستان بیشتر باشد. در این خصوص، انجام تست‌های سازگاری یکی از چالش‌ها بوده است که خوشبختانه در سال‌های اخیر امکانات تشخیصی بسیار بیشتر شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: امکانات موجود در روند انتقال خون قابل قبول است و تست سازگاری خون به درستی انجام می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha