• پنجشنبه / ۹ آذر ۱۴۰۲ / ۰۰:۵۰
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1402090906114
  • خبرنگار : 50176

معاون دانشگاه علوم پزشکی لرستان:

بیش از یک‌میلیون نفر در لرستان غربالگری فشارخون و دیابت می‌شوند

بیش از یک‌میلیون نفر در لرستان غربالگری فشارخون و دیابت می‌شوند

ایسنا/لرستان معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: در پویش ملی سلامت در استان لرستان یک‌میلیون و ۱۰۳ هزار و ۹۸۹ نفر غربالگری فشارخون و دیابت می‌شوند.

به گزارش ایسنا، مریم کوشکی هشتم آذرماه در نشست خبری با خبرنگاران، اظهار کرد: در پویش ملی سلامت، از کل یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفری جمعیت استان، یک‌میلیون و ۱۰۳ هزار و ۹۸۹ نفر غربالگری فشارخون و دیابت می‌شوند.

وی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود، از مجموع جمعیت غربالگری ۱۰.۵ درصد مبتلا به دیابت و ۲۴.۵ درصد مبتلا به پرفشاری خون باشند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به اینکه پویش ملی غربالگری فشارخون و دیابت برای افراد ۱۸ سال و بالاتر انجام می‌شود، افزود: در گذشته جامعه هدف غربالگری پرفشاری خون و دیابت ۳۰ تا ۷۰ سال بود.

کوشکی ادامه داد: با افزایش زندگی شهرنشینی و تغییر در سبک زندگی مردم، خطر ابتلای افراد کمتر از ۳۰ سال نیز به فشارخون بالا و دیابت بیشتر شده است.

وی خاطرنشان کرد: تحرک کم، تغذیه غیراصولی، مصرف دخانیات، اضافه وزن، سبک زندگی ناسالم و... سبب افزایش خطر افراد به بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود و این در حالی است که اگر افراد در سنین پایین که مبتلا به فشارخون بالا و دیابت هستند شناسایی شوند می‌توان با اصلاح سبک زندگی سالم و کنترل و درمان فشارخون بالا و دیابت، از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی در آن‌ها پیشگیری کرد.

معاون دانشگاه علوم پزشکی لرستان اضافه کرد: پیشگیری از بروز بیماری‌های غیرواگیر که مهم‌ترین آن‌ها فشارخون بالا و دیابت هستند، سبب کاهش هزینه‌ها برای افراد و همچنین کشور خواهد شد چراکه هزینه‌های کنترل و درمان بیماری‌های غیرواگیر بسیار سرسام‌آور و بالا است.

کوشکی در خصوص اهداف برگزاری این پویش، افزودد: یکی از اهداف این پویش شناسایی افراد مبتلا به پرفشاری خون و دیابت و هدف دیگر نشان دادن اهمیت این دو بیماری برای مردم است.

وی بیان کرد: پویش ملی غربالگری فشارخون و دیابت از ۲۰ آبان آغاز شده و تا ۱۵ دی ادامه خواهد داشت و طبق آن، ۱۰۰ درصد جمعیت روستایی، ۱۰۰ درصد جمعیت شهرهای کمتر از ۲۰ هزار نفر و ۷۰ درصد جمعیت شهری غربالگری خواهند شد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان ادامه داد: شهرستان دلفان نیز به‌عنوان شهرستان پایلوت برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع به‌صورت ۱۰۰ درصد غربالگری می‌شوند.

کوشکی، با اشاره به اینکه غربالگری از ستاد دانشگاه آغاز شده است، اظهار کرد: در شهرها، ادارات، کارخانجات و برخی داروخانه‌های شبانه‌روزی توسط کلینیک‌های سیار غربالگری خواهند شد.

وی تصریح کرد: اطلاع‌رسانی و فراخوان حضور مردم توسط مراقبین سلامت، خبرنگاران، فضای مجازی و... به مردم صورت خواهد گرفت و مردم به مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت برای غربالگری فشارخون و دیابت  راجعه کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان خاطرنشان کرد: تاکنون حدود ۱۰۰ هزار نفر در لرستان غربالگری شده‌اند و ۵۹ هزار مورد آن در سامانه ثبت شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha