• پنجشنبه / ۹ آذر ۱۴۰۲ / ۱۱:۴۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402090906278
  • خبرنگار : 30147

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان خبر داد

افزایش صادرات چمدانی صنایع‌دستی ‌تربت‌حیدریه به بیش از ۱۰ کشور دنیا

افزایش صادرات چمدانی صنایع‌دستی ‌تربت‌حیدریه به بیش از ۱۰ کشور دنیا

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تربت‌حیدریه از افزایش صادرات صنایع‌دستی این شهرستان به بیش از ۱۰ کشور دنیا خبر داد.

علی محمدی در گفت و گو با ایسنا با اعلام این خبر افزود: شهرستان تربت‌حیدریه یکی از شهرستان‌های شاخص در حوزه صنایع‌دستی در سطح استان و کشور است و خوشبختانه صادرات چمدانی صنایع‌دستی از ابتدای سال جاری با افزایش قابل توجهی روبرو بوده است.

وی ادامه داد: یکی از دلایل افزایش صادرات نوآوری و خلاقیت در رشته‌های مختلف صنایع‌دستی به‌ویژه تلفیق و کاربری سنگ عقیق به عنوان یکی از ظرفیت‌های خدادادی در معادن این منطقه است که در همین خصوص از ظرفیت مراکز علمی، دانشگاهی و مرکز رشد شهرستان استفاده شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تربت‌حیدریه تصریح کرد: تولیدات چرمی دست‌دوز، خراطی چوب، تولیدات نمدی، بافته‌های داری، گوهر تراشی (عقیق) و رودوزی‌های سنتی به ترتیب بیشترین صادرات چمدانی را داشته‌اند که بیشتر به کشورهای سوئد، آمریکا، کانادا، استرالیا، ترکیه، لبنان، آذربایجان، عراق، امارات و اتریش صادر شده است.

محمدی گفت: در شهرستان تربت‌حیدریه تعداد ۱۳۰۰ هنرمند در بیش از ۲۰ رشته صنایع‌دستی از جمله ابریشم‌کشی، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، زیورآلات سنتی، ابریشم‌بافی، تولیدات چرمی، خراطی، فرت بافی، گلیم‌بافی، نمدمالی، منبت، زری‌بافی، رنگرزی سنتی، سفال، سرامیک، میناکاری، رودوزی‌های سنتی، حکاکی، قفل‌سازی و ... فعال هستند.

بخش بایگ یکی از بخش‌های مهم شهرستان و قطب تولید ابریشم ایران با بیش از ۹۰ درصد نخ ابریشم تولیدی است که در سال‌های ۹۷ و ۹۸ روستای بسک و شهر بایگ این بخش به‌عنوان روستا و شهر ملی صنایع‌دستی در رشته ابریشم‌کشی به ثبت ملی رسید و عقیق سفید تربت‌حیدریه دارای شهرت ملی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha