• جمعه / ۱۰ آذر ۱۴۰۲ / ۱۰:۱۵
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1402091006677
  • خبرنگار : 30057

ترمیم ۲ ماهه استخوان فک برای انجام ایمپلنت با نانو فیبرهای خودآرا

ترمیم ۲ ماهه استخوان فک برای انجام ایمپلنت با نانو فیبرهای خودآرا

محققان یکی از شرکت‌های فناور داربست‌های نانو ساختاری را در حوزه دندانپزشکی برای ترمیم استخوان برای انجام ایمپلنت به تولید رساندند که به گفته آنها در مدت ۲ ماه می‌تواند استخوان از دست رقته را ترمیم کند.

دکتر شیما توکل، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت‌وگو با ایسنا، «نانوفیبرهای پپتیدی خودآرا» را از دستاوردهای تحقیقاتی این شرکت دانست و گفت: کارآزمایی‌های بالینی این طرح انجام شده و نتایج آن نشان داد که برای کسانی که قصد ایمپلنت دندانی دارند، این نانو فیبرها می‌توانند ترمیم استخوانی فک را انجام دهند.

وی با بیان اینکه این نانو فیبرها به جای ۶ ماه در ۲ ماه ترمیم استخوان فک را انجام می‌دهند، اظهار کرد: این نانو فیبرها، داربست‌های پپتیدی خودآرا است که به عنوان داربست استخوان‌زا و هدایت کننده استخوانی حاوی نانوفیبرهای پپتیدی خود سازمانده در حوزه دندانپزشکی به شمار می‌رود.

توکل اضافه کرد: این محصول، مخلوطی از داربست تزریقی است که دارای یک هسته خودآرا و یک ماده افزودنی است. این افزودنی ممکن است شامل یک عامل رگ‌زا و استخوان‌زا مانند پپتیدها و سرامیک‌ها، یک داروی مولکوکی کوچک و یا یک عامل ضد التهابی باشد.

به گفته وی، نکته مهم دیگر این محصول این است که هم مرحله معدنی و هم مرحله آلی داربست به صورت ژل و پودر در مقیاس نانومتری هستند که منجر به افزایش زیست سازگاری و استخوان‌زایی می‌شود.

مدیر عامل این شرکت با تاکید بر اینکه این محصول ناحیه نقص، شکستگی و ترک خوردگی را به طور کامل پر می‌کند، خاطر نشان کرد: این نانو داربست از خاصیت تسریع در بازسازی استخوان برخوردار است؛ از این رو می‌تواند در هر ناحیه‌ای که رشد استخوان مورد نظر است، اعمال شود.

دکتر توکل با اشاره به اینکه این فناوری می‌تواند در حیطه دندانپزشکی و ارتوپدی مؤثر باشد، اظهار کرد: با ورود این فناوری هزینه تمام شده مواد مصرفی کاهش می‌یابد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha