• جمعه / ۱۰ آذر ۱۴۰۲ / ۱۰:۲۲
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1402091006682
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

به بهانه روز جهانی ایدز؛

حمایت از مبتلایان HIV؛  گامی برای حذف بیماری

حمایت از مبتلایان HIV؛  گامی برای حذف بیماری

ایسنا/خراسان جنوبی رئیس‌مرکز مشاوره بیماری‌ رفتاری خراسان جنوبی، گفت: به دلیل عدم آگاهی مردم، بیماران مبتلا به (اچ‌آی‌وی) در جامعه طرد و مورد اهانت و بی‌توجهی قرار می‌گیرند و حتی از دریافت خدمات درمانی مثل دندانپزشکی محروم می‌شوند به همین واسطه، افراد مبتلا بیماری خود را پنهان می‌کنند در صورتی که به عنوان یک بیمار باید از همه خدمات درمانی استفاده کنند واز حمایت‌های عاطفی، اجتماعی و اقتصادی برخوردار باشند.

فرزانه حسینی، پزشک درمانگر ایدز در خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: (اچ‌آی‌وی) در واقع یک بیماری عفونی قابل کنترلی است که اغلب آن را به اسم ایدز می‌شناسند، در صورتی که ایدز آخرین مرحله (اچ‌آی‌وی) که اگر فرد تحت مراقبت و درمان باشد مرحله ایدز هرگز اتفاق نمی‌افتد.

وی با بیان اینکه (اچ‌آی‌وی) یک بیماری عفونی است که بعد از ورود ویروس به بدن شخص مبتلا سال‌ها بدون علامت بوده، اظهار کرد: وقتی ویروس سیستم دفاعی بدن را ضعیف کرد، قدرت مقاومت در برابر سایر میکروب‌ها را از دست می‌دهد و علایم عفونت‌های مختلف در بدن ظاهر که به این مرحله از بیماری ایدز می‌گویند. 

حسینی با بیان اینکه عامل بیماری عفونی (اچ‌آی‌وی) ویروس است، تصریح کرد: این ویروس فقط در گلبول‌های سفید خون و ترشحات جنسی بدن فرد مبتلا وجود دارد، اگربیمار (اچ‌آی‌وی) به موقع شناسایی و درمان شود، با مصرف منظم دارو وانجام مراقبت‌های لازم تعداد ویروس در خون بسیار کم و قابلیت سرایت ندارد.

این پزشک درمانگر ایدز در خراسان جنوبی با بیان اینکه به دلیل عدم آگاهی‌ و اطلاع‌رسانی نامطلوب، (اچ‌آی‌وی) به عنوان یک بیماری کشنده غیرقابل درمان و قابل پیشگیری معرفی شده است، گفت: در حال حاضر (اچ‌آی‌وی) درمان قطعی ندارد، ولی درمان‌های موجود، آن را به یک بیماری قابل کنترل تبدیل کرده است، که اگر بیماران به موقع شناسایی و تحت درمان قرار گیرند یک زندگی طبیعی خواهند داشت بدون اینکه وارد مرحله ایدز شوند. 

وی با اشاره به اینکه، بیماری (اچ‌آی‌وی) در واقع یک بیماری است که با خصوصی‌ترین رفتارهای انسان ارتباط دارد و تنها راه انتقال، ارتباط جنسی محافظت نشده، تزریق مشترک، خون و فرآورده‌های خونی است، تصریح کرد: به دلیل عدم آگاهی مردم، بیماران مبتلا به (اچ‌آی‌وی) در جامعه طرد و مورد اهانت و بی‌توجهی قرار می‌گیرند و حتی از دریافت خدمات درمانی مثل دندانپزشکی محروم می‌شوند به همین واسطه، افراد مبتلا بیماری خود را پنهان می‌کنند در صورتی که به عنوان یک بیمار باید از همه خدمات درمانی استفاده کنند واز حمایت‌های عاطفی، اجتماعی و اقتصادی برخوردار باشند.

حسینی با اشاره به اینکه ایدز به کوه یخ و یا آتش زیر خاکستر تشبیه شده است، گفت: تا زمانی که اطلاع‌رسانی درستی انجام نشود و تبعیض وجود داشته باشد، افراد معرض خطر، برای تشخیص مراجعه نکرده و زمانی شناسایی می‌شوند که به مرحله ایدز رسیده و نمی‌شود کاری برای درمان آن‌ها انجام داد. 

این پزشک درمانگر ایدز در خراسان جنوبی گفت: بیماری (اچ‌آی‌وی) مانند سایر بیماری‌های عفونی و ویروسی است، لذا با اطلاع‌رسانی و افزایش آگاهی افراد جامعه و تبیین راه‌های انتقال و پیشگیری می‌توان تبعیض بیماری را از بین برد و باید مردم  به این ذهنیت برسند که ویروس (اچ‌آی‌وی) با ارتباطات معمولی منتقل نمی‌شود و نیازی به قرنطینه و دور کردن افراد بیمار از جامعه نیست و فرد می‌تواند به زندگی عادی خود درجامعه ادامه‌ دهد. 

وی یادآورشد: مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری یک مرکز مرجع و تخصصی که کلیه بیماران (اچ‌آی‌وی) را تحت پوشش قرار می‌دهد و افراد از خدمات آموزشی، تشخیصی، درمان، مراقبت و مشاوره رایگان برخوردار و تمامی این خدمات محرمانه و اطلاعات بیماران در جایی درج نمی‌شود.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha