• جمعه / ۱۰ آذر ۱۴۰۲ / ۱۰:۲۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402091006684
  • خبرنگار : 30147

شهید مدرس و خانه‌ای که ویران شد

شهید مدرس و خانه‌ای که ویران شد

ایسنا/خراسان رضوی امروز دهم آذرماه در حالی هشتاد و ششمین سالگرد شهید مدرس در کاشمر گرامی داشته می‌شود که دیگر اثری از خانه‌اش که در این شهر در آن زندگی می‌کرد و به شهادت رسید، نیست.

چند وقتی می‌شود خانه‌ای که قرار بود پس از تملک تبدیل به موزه و مجموعه فرهنگی و اجتماعی بشود، توسط مالکان به فروش رسیده و بولدوزر بساز و بفروش‌ها این خانه و باغ را آوار کرده است.

مدیر آرامگاه شهید مدرس در همین خصوص به ایسنا گفت: بر اساس آنچه در تاریخ آمده شهید مدرس پس از اینکه هفت سال در خواف توسط مأموران تحت نظر بود در ۲۲ مهر ۱۳۱۶ از خواف به کاشمر منتقل و در خانه‌ای در خیابان قائم امروزی مستقر شد.

محمد یعقوبی، با بیان اینکه عوامل رضاخان سرانجام او را در دهم آذرماه، پس از گذشت کمتر از دو ماه در کاشمر به شهادت رساندند و پیکرش را مخفیانه به خاک سپردند، افزود: هرچند بخش‌هایی از خانه منسوب به شهید مدرس تخریب شده بود اما پیگیری‌های بسیار برای خرید آن صورت گرفت ولی متأسفانه ورثه موافقت نکردند.

شهید مدرس و خانه‌ای که ویران شد

وی افزود: بودجه مورد نیاز آماده و شهرداری و یک نفر خیر هم اعلام آمادگی کردند، اما وراثین همکاری لازم را نداشتند و این بنا را به فروش رساندند و هر زمان که قیمت را مشخص می‌کردیم، ورثه مجدد مبلغ بیشتری درخواست می‌کردند.

یعقوبی، با اظهار تأسف از اینکه نبود اتحاد لازم بین وراث این خانه را آوار کرد، خاطرنشان کرد: قرار بود پس از تملک خانه آیت‌الله مدرس، این مکان تبدیل به موزه و مجموعه فرهنگی و اجتماعی بشود.

وی با اعلام ناخرسندی‌اش از شنیدن خبر فروش و تخریب خانه شهید مدرس در کاشمر تصریح کرد: همه حوزه‌های شهرستان و کشور برای توجه به شخصیت شهید مدرس باید پای کار بیایند، حداقل نقش مجلس شورای اسلامی در خصوص روز مجلس در زیارتگاه شهید مدرس باید مشخص شود، از این رو نامه‌ای در گذشته تنظیم نموده و پیگیر هستیم تا حداقل بودجه‌ای برای تبیین شخصیت شهید مدرس و برنامه‌های روز مجلس اختصاص یابد اما هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم.

شهید مدرس و خانه‌ای که ویران شد

وی خاطرنشان کرد: در گذشته سالن اجتماعات زیارتگاه شهید مدرس با بخشی از اعتبارات مجلس شورای اسلامی ساخته شده ولی کمک‌ها ادامه نداشت.

مدیر آرامگاه شهید مدرس با تأکید بر اینکه شهید مدرس شخصیتی ملی و فرا ملی است و همه حوزه‌های کشور باید پای کار بیایند، اظهار کرد: نباید همه مسائل فقط برعهده آستان قدس باشد.

وی تصریح کرد: حوزه‌های مختلف شهرستان هم بعضاً در ایام شهادت شهید مدرس از ما مطالبه می‌کنند تا بودجه‌ای اختصاص یابد، همان‌طور که ما پای کار می‌آییم همه حوزه‌ها و نهادهای دیگر هم در خصوص تبیین شخصیت شهید مدرس باید نقش ایفا کنند.

شهید مدرس و خانه‌ای که ویران شد

یعقوبی گفت: شهید آیت‌الله سید حسن مدرس، عالم مجاهدی است که به خاطر حضورش در مجلس و پررنگ‌تر شدن چهره ‎اش در امور سیاسی موجب شد پس از شهادتش در دهم آذرماه سال ۱۳۱۶ این روز به عنوان روز مجلس نام‌گذاری شود، لذا می‌طلبد در این خصوص مجلسیان توجه بیشتری به زیارتگاه ایشان داشته باشند.

اگرچه قرار بر این بود تا خانه‌ای که شهید مدرس در مدت کوتاه تبعید در کاشمر در آن زندگی می‌کرد تبدیل به موزه شود اما بعد از گذشت بیش از ۸۶ سال از شهادت ایشان، مخروبه و غیرقابل استفاده شد و گرد غربت بر آن نشست و سرانجام نیز پس از فروش آن توسط ورثه به طور کامل تخریب شد.

شهید مدرس و خانه‌ای که ویران شد

آیت ا... مدرس پس از کودتای رضاخان و سید ضیاءالدین طباطبایی در سوم اسفند ۱۲۹۹، به زندان رفت، پس از آزادی به نمایندگی مردم تهران در مجلس چهارم انتخاب شد و به عنوان نایب رییس مجلس برگزیده شد اما رضاخان طی برگزاری انتخابات مجلس هفتم، اجازه نداد مدرس به مجلس راه یابد و ابتدا مدتی او را خانه‌نشین کرد. سپس در ۱۶ مهر ۱۳۰۷ دستگیر و به دامغان و مشهد و سپس به خواف تبعید کرد.

عوامل رضاخان پس از انتقال شهید مدرس به کاشمر در غروب ۱۰ آذرماه ۱۳۱۶ مطابق با ۲۷ رمضان ۱۳۵۷ هجری قمری او را در کاشمر با زبان روزه اول به وسیله سم و سپس با پیچیدن عمامه به دور گردنش به شهادت رسانیدند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha