• شنبه / ۱۱ آذر ۱۴۰۲ / ۱۲:۱۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402091107292
  • خبرنگار : 50107

رئیس سازمان نظام پرستاری مشهد:

بیمه‌ها خدمات پرستاری در منزل را تحت پوشش قرار دهند

بیمه‌ها خدمات پرستاری در منزل را تحت پوشش قرار دهند

ایسنا/خراسان رضوی رئیس سازمان نظام پرستاری مشهد با بیان اینکه اگر بتوانیم بیمه‌ها را راضی کنیم که تعرفه‌های خدمات پرستاری در منزل را تحت پوشش خود قرار دهند بیشتر از همه به نفع مردم است، گفت: اگر خدمات پرستاری در منزل تحت پوشش بیمه قرار بگیرند مردم هزینه‌های گزافی را تقبل نمی‌کنند، اکثر مردم می‌توانند از این خدمات استفاده کنند و تخت‌های بیمارستان برای افرادی خالی می‌ماند که نیاز به خدمات بیمارستانی دارند. این موضوع از نظر مالی نیز می‌تواند به پرستاران کمک کند و در حقیقت کارآفرینی برای جامعه پرستاری است.

سیده فاطمه بحرینی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص خدمات پرستاری در منزل اظهار کرد: ما در حال حاضر حدود ۹۰ مرکز خدمات پرستاری در منزل در مشهد و حومه داریم که حدود ۷۰ مرکز فعال بوده و ۲۰ مرکز به دلایل مختلف غیر فعال است. این تعداد مرکز عدد بالایی نیست، در هر مرکز نیز حدود ۴ تا ۵ پرستار فعالیت می‌کنند.

وی در خصوص فواید وجود مراکز خدمات پرستاری در منزل عنوان کرد: یکی از فواید این مراکز این است که می‌توانیم برای بسیاری از شهروندانی که تمایل به استفاده از خدمات پرستاری در منازل داشته و تمایلی به ورود به بیمارستان‌ها ندارند، توسط همکاران پرستاری که مجوز داشته و مراکز خدمات درمانی در منزل دارند، خدمات ارائه دهیم.

بیمه‌ها خدمات و تعرفه‌های پرستاری در منزل را تقبل کنند هم به نفع مردم و هم پرستاران است.

بحرینی با اشاره به اینکه تعرفه‌های خدمات پرستاری در منزل یکی، دو سال است که تغییری نداشته تا مردم استطاعت کافی برای دریافت خدمات داشته باشند، تصریح کرد: اگر بیمه‌ها خدمات و تعرفه‌های پرستاری در منزل را تقبل کنند هم به نفع مردم و هم پرستاران است. از چند جهت به نفع مردم بوده، یکی از موارد این است که می‌توانیم از این طریق اعتبار و جایگاه خدمات پرستاری را احیا کنیم. همچنین خدمت دست افرادی نباشد که شایستگی ندارند و افرادی خدمات را ارائه دهند که مهر نظام پرستاری و صلاحیت حرفه‌ای داشته و مورد تایید وزارت بهداشت هستند.

رئیس سازمان نظام پرستاری مشهد افزود: در حال حاضر بسیاری از این خدمات توسط افرادی که تخصص و صلاحیت علمی کافی ندارند، ارائه می‌شود. اگر قصوری انجام شود قوه قضاییه، نظام پرستاری و دانشگاه علوم پزشکی حمایتی نمی‌کنند؛ زیرا خدمت توسط فردی که صلاحیت نداشته انجام شده و این به ضرر سلامت مردم است. مهم‌ترین ویژگی تحت پوشش قرار گرفتن خدمات پرستاری در منزل توسط بیمه‌ها این مورد است.

وی بیان کرد: اگر خدمات پرستاری در منزل تحت پوشش بیمه قرار بگیرند مردم هزینه‌های گزافی را تقبل نمی‌کنند، اکثر مردم می‌توانند از این خدمات استفاده کنند و تخت‌های بیمارستان برای افرای خالی می‌ماند که نیاز به خدمات بیمارستانی دارند. این موضوع از نظر مالی نیز می‌تواند به پرستاران کمک کند و در حقیقت کارآفرینی برای جامعه پرستاری است.

بحرینی گفت: بعد از کرونا تسهیلاتی در زمینه ارائه خدمات پرستاری در منزل داده شد و سختگیری‌ها برای ایجاد این مراکز و اعطای مجوز کمتر شد اما باز هم از طرف جامعه پرستاری استقبال نمی‌شود؛ زیرا هزینه‌بر است. برای ایجاد این مراکز باید طبق استاندارد دفتر یا محل اقامتی داشته باشند که به وسایلی تجهیز شود، باید اجاره محل پرداخت کنند، نیرو استخدام کرده و بیمه کنند، بنابراین باید حداقل استانداردها را داشته باشند. فعلا پرستاران از خدمات پرستاری در منزل استقبال نمی‌کنند اما افرادی که غیر حرفه‌ای هستند استقبال می‌کنند.

رئیس سازمان نظام پرستاری مشهد خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم بیمه‌ها را راضی کنیم که تعرفه‌های خدمات پرستاری در منزل را تحت پوشش خود قرار دهند بیشتر از همه به نفع مردم است؛ زیرا از نرخ‌های سلیقه‌ای و غیر حرفه‌ای بودن خدمات پرستاری جلوگیری می‌کند. وزارت بهداشت در جهت پذیرفتن تعرفه‌های خدمات پرستاری در منزل توسط بیمه اقداماتی انجام داده و بسته‌های خدمتی نوشته اما شورای عالی بیمه قبول نکرده که این به ضرر مردم است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha