• شنبه / ۱۱ آذر ۱۴۰۲ / ۱۲:۲۳
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1402091107310
  • خبرنگار : 50040

استاندار گیلان:

مبانی فکری میرزا کوچک‌ خان جنگلی برگرفته از اسلام است

مبانی فکری میرزا کوچک‌ خان جنگلی برگرفته از اسلام است

ایسنا/گیلان استاندار گیلان مبانی فکری میرزا کوچک خان را برگرفته از اسلام دانست و گفت: گیلان مهد آل بویه است و اگر امروز فرهنگ ما آمیخته با اسلام و تشیع است، به تاریخ و فرهنگ دینی و اسلامی ما برمی‌گردد.

اسدالله عباسی امروز، ۱۱ آذرماه در مراسم سالروز شهادت روحانی شهید، میرزا کوچک خان جنگلی و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای روحانی استان گیلان که در تالار مرکزی رشت برگزار شد، میرزا کوچک را یکی از اسوه‌های مبارزه و مقاومت دانست و اظهار کرد: نباید در سالروز شهادت میرزا کوچک خان جنگلی تنها به گرامیداشت و پاسداشت و سوگواری بسنده کنیم، بلکه باید پیام ارزشی، معنوی و انقلابی قیام میرزا کوچک خان را به نسل‌های امروز و فردا برسانیم.

وی با بیان اینکه رهبر انقلاب به عنوان پرچمدار امت اسلام قیام میرزا کوچک خان جنگلی را اعتقادی و دینی دانستند، افزود: طبق فرموده مقام معظم رهبری، قیام میرزا ویژگی‌های خاصی دارد و لذا همه گیلانیان و ملت ایران باید درباره این قیام و دستاوردهای آن و درس‌ها و پیام‌های آن بدانند.

استاندار گیلان با اشاره به گذشت ۱۰۲ سال از شهادت میرزا کوچک خان جنگلی، گفت: متأسفانه حکومت وقت اجازه نداد که پیام نهضت جنگل به گوش مردم ایران و جهان برسد و امروز وظیفه ماست که به بازخوانی و واکاوی و تبیین شخصیت میرزا و قیام او بپردازیم.

عباسی خستگی ناپذیر بودن، مقاوم بودن، برخورداری از روحیه انقلابی، استکبارستیز و استعمارستیز بودن و سازش ناپذیری را از جمله ویژگی‌های شخصیت میرزا کوچک دانست و بیان کرد: رهبر انقلاب نهضت میرزا کوچک را مینیاتوری از انقلاب اسلامی دانستند که در محدوده گیلان شکل گرفت. میرزا روحیه مردمی داشت و لذا با تکیه بر مردم مسائل عمرانی منطقه گیلان همچون راهسازی و پل سازی را پیش برد و به نوعی جهاد سازندگی را راه اندازی کرد.

وی گیلان را مقصد گردشگری دانست که می‌تواند معایب فرهنگی داشته باشد و ادامه داد: گیلان این ظرفیت را دارد که مقصد گردشگری فرهنگی و مذهبی باشد و گردشگران علاوه‌بر سیاحت، با تاریخ و فرهنگ این خطه آشنا شوند.

استاندار گیلان شهدا را پشتوانه فرهنگی استان و کشور دانست و تصریح کرد: بعد از شهادت میرزا، تاریخ به دست طاغوت افتاد و اجازه نداد که واقعیت‌های قیام میرزا به نسل‌های بعد منعکس شود؛ این در حالی است که میرزا از شخصیت و روحیه معنوی و انقلابی برخوردار بود و همواره ذکر «وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلُوا فی سَبیلِ اللهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ» بر لب داشت که نشان‌دهنده عمق ایمان و اعتقاد این شهید بزرگوار است.

عباسی مبانی فکری میرزا کوچک خان را برگرفته از اسلام دانست و تصریح کرد: گیلان مهد آل بویه است و اگر امروز فرهنگ ما آمیخته با اسلام و تشیع است، به تاریخ و فرهنگ دینی و اسلامی ما بر می‌گردد.

وی از اهالی قلم و اندیشه و صاحبنظران حوزه و دانشگاه خواست که به تبیین ابعاد ملی و اسلامی نهضت میرزا بپردازند و یادآور شد: امروز باید در حوزه تولید محتوا با محوریت فیلم و انیمیشن کار کنیم تا نسل جوان و نوجوان با مؤلفه‌های فرهنگی و هویتی و دینی این مرز و بوم آشنا شوند.

استاندار گیلان منشاء حرکت میرزا را صد درصد دینی و اعتقادی دانست و متذکر شد: اگرچه میرزا به شهادت رسید، اما امام خمینی(ره)، ۵۷ سال بعد با تکیه بر مبانی دین مبین اسلام و به پشتوانه مردم نهضت انقلاب را به پیروزی رساند و نظام اسلامی را پایه گذاری کرد.

وی نهضت جنگل را در تاریخ ایران بسیار ویژه دانست زیرا در راستای تشکیل حکومت اسلامی بود و تأکید کرد: آل بویه، میرزا کوچک خان، دفاع مقدس و شهدا و غیره افتخارات فرهنگی و هویتی ما هستند و باید پاسدار آن باشیم. ایرانیان اسلام را کامل دریافت کردند و لذا به هویت ایرانی - اسلامی خودمان افتخار می‌کنیم و این هویت را از آل بویه و میرزا کوچک و شهدا داریم و باید به نسل‌های آینده انتقال دهیم.

عباسی استکبارستیزی و سازش ناپذیری میرزا کوچک را الگویی برای معادلات امروز دنیا دانست و خاطرنشان کرد: میرزا در برابر کشورهایی ایستاد و مبارزه کرد که امروز نیز شاهد آغشته بودن دست‌های پلیدشان به خون مردم مظلوم غزه هستیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۹-۱۱ ۱۴:۴۰

هر شهر استان گیلان و مرکز هر استانی خیابانی بنام سردار جنگل می‌تواند داشته باشد که ندارد اگر مسولین واقعا صدق گفتار دارند!!! و یا رئیس علی دلواری یا کلنل پسیان. برای یادآوری آنها در ذهن نوجوانان که بدانند ایران با خون و عرق تنها ایرانیان بجا مانده