• شنبه / ۱۱ آذر ۱۴۰۲ / ۱۵:۵۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402091107611
  • خبرنگار : 30147

خانه تاریخی قرایی رشتخوار؛ یادگار معماری دوران قاجار

خانه تاریخی قرایی رشتخوار؛ یادگار معماری دوران قاجار

ایسنا/خراسان رضوی مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی رشتخوار گفت: خانه تاریخی قرایی در این شهرستان یکی از یادگاران معماری دوران قاجار است.

کاظم کامیاب در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: این خانه تاریخی با ۱۵۵۰ متر مربع مساحت در مرکز شهر رشتخوار قرار دارد و یکی از یادگاران معماری دوران قاجار و یکی از مهمترین آثار تاریخی شهرستان است.

وی با بیان اینکه این بنای تاریخی از چهار قسمت با دیوارهای خشتی و سقف‌های گنبدی شکل ساخته شده است، اظهار کرد: هر قسمت از این خانه تاریخی کاربردی متفاوت داشته است، به این صورت که از قسمت شمالی به عنوان شاه‌نشین زمستانی، از قسمت جنوبی به عنوان فضایی برای گذراندن فصول گرم سال، از قسمت شرقی به عنوان فضایی برای پذیرایی از مهمانان و از قسمت غربی نیز به عنوان اتاق‌های مخصوص خدمه و نگهبانان استفاده کرده‌اند.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان رشتخوار افزود: با توجه به کتیبه سردر ایوان شمالی این اثر تاریخی به دستور حاج سلطان علی‌خان قرائی ملقب به حاجی خان یاور و توسط معماران یزدی در ۲۰ شعبان ۱۳۴۴ هجری قمری ساخته شده و در ۲۵ اسفندماه ۱۳۸۰ به شماره ۵۱۴۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

 کامیاب تصریح کرد: در این بنای تاریخی زیبا تلاش شده با حفظ کاربری اصلی یعنی خانه اعیانی مسکونی، اتاق‌های خان، مهمان‌خانه، مطبخ و ... به همان شکل حفظ شود.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه این مکان تنها موزه رسمی شهرستان است، آیین‌ها، آداب و رسوم شهرستان همچون مراسم مذهبی و ازدواج، صنایع‌دستی شهرستان مانند سفالگری، فرت‌بافی و دیگر بافته‌ها مثل قالیچه در این خانه موزه به نمایش گذاشته شده است.

خانه تاریخی قرایی رشتخوار؛ یادگار معماری دوران قاجار

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی رشتخوار در ادامه از آغاز مرمت و بام‌سازی خانه تاریخی قرایی این شهرستان خبر داد و گفت: در این مرحله از مرمت سبک‌سازی و اصلاح شیب ضلع جنوبی، سبک‌سازی ضلع شمالی و کاهگل کامل پوشش سقف‌ها و کاهگل دیوارهای داخلی خانه قرایی در حال انجام است.

وی ادامه داد: برای این عملیات مرمتی بیش از ۶۰۰ میلیون ریال اعتبار پیش‌بینی شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha