• یکشنبه / ۱۲ آذر ۱۴۰۲ / ۰۸:۲۰
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1402091207864
  • منبع : نمایندگی خوزستان

تونل راه‌ آهن اهواز و یک یادآوری تاریخی

تونل راه‌ آهن اهواز و یک یادآوری تاریخی

ایسنا/خوزستان در پی انتشار خبر ماجرای کشف تونل در محوطه راه‌آهن اهواز دکتر عباس امام (نویسنده، مترجم و خوزستان‌پژوه) در یادداشتی نکته‌ای تاریخی را در این خصوص یادآوری کرده و برای انتشار در اختیار ایسنا گذاشته است.

به گزارش ایسنا، امام در این مطلب نوشته است:

در مطلبی با عنوان «ماجرای کشف تونل در محوطه راه آهن اهواز چیست؟» (خبرگزاری ایسنا خوزستان، شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۲)، نکته تاریخی مهم اما نادرستی از قول سرپرست معاونت محترم اداره کل میراث فرهنگی خوزستان (سید محسن حسینی) نقل شده و آن اینکه «بررسی و کارشناسی‌های مقدماتی حاکی از این بود که تونل یادشده مربوط به جنگ جهانی اول است که ...».

هرچند معاون محترم، شواهد و مدارکی از آن «بررسی و کارشناسی‌های مقدماتی» ارایه نداده‌اند، اما باید یادآور شد که جنگ جهانی اول در سال ۱۹۱۷ میلادی یا ۱۲۹۷ خورشیدی به پایان رسیده است و این یعنی حداقل هشت سال قبل از آغاز کلنگ‌زنی شروع به کار اولیه ساخت و شکل‌گیری ایستگاه راه آهن اهواز و بعدها ساخت بیمارستان راه آهن (بیمارستان رازی فعلی) شده است.

 در واقع، با توجه به قطعیت ارتباط آن تونل (صرف نظر از کیفیت و هدف از ساخت آن) با ایستگاه راه آهن اهواز و از سوی دیگر خبر ۱۱ مرداد ماه سال ۱۳۰۶ روزنامه اطلاعات، ارتباط تونل نامبرده با جنگ جهانی اول نادرست به نظر می‌رسد، مگر آن که شواهد و مدارک مثبته کافی ارایه گردد. متن کامل خبر مورد اشاره به شرح زیر است:

مطابق اطلاع واصله، عده‌ای مهندسین راه آهن که از آمریکا استخدام شده بودند که در راه آهن جنوب مشغول به کار شوند، وارد شده و شروع به عملیات کرده‌اند. عملیات ساختمانی در تمام خطوط راه آهن جنوب و قسمت های مختلف آن جریان دارد. بیشتر عملیات ساختمانی از اهواز رو به صالح‌آباد دزفول (منظور شهر فعلی اندیمشک است) که منتهی الیه خط فعلی راه آهن است در جریان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۹-۱۲ ۱۶:۴۹

درود و عرض ادب و احترام دارم خدمت همکاران رسانه‌ای. ضمن سپاس از استاد عباس امام بزرگوار به پاس کوشش هایشان و توضیحاتی که در این مجال دادند نکاتی را خدمت خودِ ایسنا عرض می‌کنم. ابتدا متاسفم که هیچگاه سراغ بنده نمی آیید، در حالی که در بسیاری مواقع اخبار درجه یک میراثی ابتدا از زبان من در رسانه های دیگر منتشر می‌شود. متاسفم که همیشه فقط مجبورید پیگیری اخبار را منتشر کنید. اونم گاهی و چند روز بعد. در ضمن سعی کنید امانت دار باشید