• یکشنبه / ۱۲ آذر ۱۴۰۲ / ۱۴:۳۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402091208367
  • خبرنگار : 30147

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد:

برای اولین بار گیاه دارویی آنغوزه در خلیل‌آباد کشت شد

برای اولین بار گیاه دارویی آنغوزه در خلیل‌آباد کشت شد

ایسنا/خراسان رضوی مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد از کاشت گیاه دارویی آنغوزه در اراضی کشاورزی این شهرستان برای نخستین بار خبر داد.

محمود شبان در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه گیاه دارویی آنغوزه در سطح نیم هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان کشت شده است، افزود: کشت این گیاه گامی مثبت در توانمندسازی جامعه محلی و کمک به بهبود معیشت ساکنان محلی است.

وی خاطرنشان کرد: مصرف پایین آب، سوددهی بالا و امکان صادرات محصول از مزایای کاشت این محصول است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خلیل‌آباد با اشاره به اینکه کاشت آنغوزه به صورت نشائی و بذری انجام شده است، تصریح کرد: کاشت این گیاه به صورت نشایی دوره برداشت و دستیابی به عملکرد بیشتر را چندین سال کوتاهتر می‌کند.

وی در تشریح موارد استفاده از گیاه آنغوزه، گفت: صـمغ آنغوزه که از ریشه آن استحصال می‌شود، در صنعت برای تهیه چسب الماس و در پزشکی به عنوان ضد تشنج، ضد انگـل، قاعده آور، بادشکن و بـرای درمـان هیستری و دفع آفات خاکزی به کار می‌رود.

شبان همچنین یادآور شد: از گیاه آنغوزه برای درمان زخم‌های چرکی، ناراحتی‌های معـده و انگـل‌هـای گوارشی، برونشیت مزمن، تنگی نفـس و خلط‌آور استفاده می‌شود ضمن اینکه در صنایع غذایی، عطرسازی، رنگ‌سازی و سـاخت مـواد پـاک‌کننـده کـاربرد دارد.

وی خاطرنشان کرد: ۸۰ درصد از اقتصاد و درآمد ساکنان این شهرستان برپایه فعالیت کشاورزی و تولید محصولات عمده مانند انار، انگور و پسته است.

گیاه دارویی آنغوزه بومی آسیای مرکزی خصوصاً افغانستان و ایران است که عمدتاً به صورت خودرو در سطح مراتع رویش دارد و از خواص آن می‌توان به اثرات آرام بخشی، محافظت از اعصاب، تقویت حافظه و کاهش فشارخون اشاره کرد.

شهرستان خلیل آباد با ۶۰ هزار نفر جمعیت و ۱۱۲۰ کیلومتر مربع وسعت، ۲ شهر خلیل آباد و "کندر" و ۲۴ روستای دارای دهیاری در فاصله ۲۵۰ کیلومتری جنوب غرب مشهد قرار دارد. ۳۳ هزار نفر از جمعیت این شهرستان در روستاها سکونت دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha