• یکشنبه / ۱۲ آذر ۱۴۰۲ / ۱۶:۰۶
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1402091208495
  • منبع : بازار

راه آهن سراسری ایران از چه شهرهایی رد می‌شود؟

راه آهن سراسری ایران از چه شهرهایی رد می‌شود؟

طی چند سال گذشته قطارها به علت راحتی، ایمنی بالا، قیمت پایین‌تر بلیط و حمل بار بیشتر، به وسیله‌ای پرطرفدار برای سفر تبدیل شده و طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند.

به گزارش ایسنا به نقل از فلای تودی، بدون شک سفر با قطار روی خطوط ریلی با ضرباهنگی آرام و هماهنگ، آرامش خاصی را به همراه دارد و تجربه‌ای منحصر به فرد را برای مسافران رقم می‌زند. تا جایی که حتی بیشتر افراد آن را به سایر وسایل حمل و نقل ترجیح می‌دهند و از قطار برای سفرهای خود استفاده می‌کنند.

علاوه بر لذت سفر با قطار، باید به این نکته اشاره کنیم که امروزه وجود قطار در هر منطقه، از شاخص‌های پیشرفت آن منطقه محسوب می‌شود. راه آهن سراسری ایران از قدیمی‌ترین مسیرهای حمل و نقل داخل کشور است و استان‌های زیادی را پوشش می‌دهد. این راه آهن بیش از یک قرن قدمت دارد و از آن با نام راه آهن سراسری شمال جنوب ایران یاد می‌شود. به شکلی که تقریبا از هر نقطه ایران به نقطه دیگر می توانید با قطار سفر کنید. اگر قصد خرید بلیط قطار تبریز مشهد، مشهد به تبریز، شمال به جنوب و شرق به غرب را داشته باشید، تقریبا شمار زیادی از شهرهای مهم ایستگاه قطار دارند و سفر را برای شما ساده تر می کنند.

اما راه آهن سراسری ایران از چه شهرهایی رد می‌شود و چند کیلومتر است؟ در این مقاله به طور کامل به بررسی این موارد می‌پردازیم. تا بدانید که در چه شهرهایی ایستگاه های قطار فعال وجود دارد.

طول راه آهن سراسری ایران چقدر است؟

طرح اولیه‌ای که برای ساخت راه آهن سراسری شمال جنوب ایران ارائه شد، بیش از ۱۳۰۰ کیلومتر مسافت داشت. اما بر اساس پیشرفت‌هایی که در زمینه حمل و نقل در کشور صورت گرفت، طول راه آهن ایران به ۱۴۰۰ کیلومتر رسید که در سازمان یونسکو به عنوان طولانی‌ترین مسیر ریلی جهان به ثبت رسیده است.

ایستگاه های راه آهن سراسری ایران

راه آهن سراسری ایران که از شمال تا جنوب کشیده شده، از نواحی مختلفی می‌گذرد و ایستگاه‌های زیادی را شامل می‌شود. از میان ایستگاه‌هایی که در مسیر ریلی راه آهن سراسری قرار گرفته‌اند، ۸۹ تا از آن‌ها به خاطر داشتن ارزش‌های تاریخی و مستند نگاری، در فهرست یونسکو به ثبت رسیده‌اند. مسیر ریلی راه آهن سراسری در شمال ایران از بندر گز در جنوب دریای خزر آغاز شده و تا بندر امام خمینی در کرانه خلیج فارس امتداد پیدا می‌کند.

از ایستگاه‌های مهمی که در مسیر این خط ریلی قرار می‌گیرند، می‌توان به قائمشهر، گدوک، گرمسار، تهران، اراک، دورود، شهبازان و اندیمشک اشاره کرد. این راه آهن از شمال تا جنوب کشیده شده و در طول مسیر خود از کوهستان‌های البرز و گردنه مرتفع فیروزکوه با تونل‌ها و پل‌های زیادی می‌گذرد. پس از آن از جلگه ورامین عبور کرده و به تهران می‌رسد.

در ادامه نیز به‌ سمت قم و اراک می‌رود که مسیر هواری دارد. بعد از آن نیز خطوط ریلی از مناطق کوهستانی لرستان گذشته با پشت سر گذشتن پل‌ها و تونل‌های گوناگون، وارد اندیمشک و جلگه خوزستان می‌شوند. سپس راه آن سراسر در ادامه مسیر نیز به نزدیکی شهرهای دزفول و اهواز رسیده و در آخر با عبور از پل کارون در خرمشهر، به نقطه پایانی خود در بندر امام خمینی و کرانه خلیج فارس می‌رسد.

اما در سال‌های گذشته خطوط دیگری نیز به مسیر راه آهن سراسری ایران متصل شد و آن را تکمیل‌تر کرد. از معروف‌ترین مسیرهای تکمیلی می‌توان به خط گرمسار به مشهد، تهران به تبریز و قم به کاشان اشاره کرد که ساخت آن‌ها در دوره‌ دوم پهلوی تمام شد.

راه آهن سراسری ایران از چه شهرهایی رد می‌شود؟

مهم‌ترین خطوط ریلی کشور

در حالت کلی، خطوط ریلی کشور ما از اهمیت زیادی برخوردار است و در موارد مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. تا جایی که امروزه بیشتر مسافران سفرهای خود را از طریق قطار انجام می‌دهند. اما از مهم‌ترین مسیرهای ریلی کشور که از گذشته تا به امروز خدمات زیادی را به مسافران ارائه داده‌اند، عبارتند از:

  • خط ریلی تهران به بندر ترکمن که در سال ۱۳۱۶ از مهم‌ترین خطوط ریلی کشور محسوب می‌شد و بیشترین میزان بهره برداری به آن تعلق داشت.
  • از دیگر خطوط ریلی پر اهمیت ایران، خط ریلی تهران به بندر امام خمینی است که یکی از مهم‌ترین مسیرهای جابجایی محصولات صادراتی و وارداتی نفتی در داخل و خارج کشور محسوب می‌شد.
  • خط ریلی گرمسار به مشهد به طول ۸۱۲ کیلومتر که جزو طولانی‌ترین مسیرهای ریلی کشور محسوب می‌شود، در جابجایی مسافران به مقصد مشهد، از نقش مهمی برخوردار است.
  • خط ریلی که مرکز کشور را به کرمان متصل می‌کند، خط ریلی قم به زرند است که از آن برای جابجایی محموله‌های بزرگ کارخانجات استفاده می‌شود.

امتداد راه آهن سراسری ایران در چه مسیری قرار دارد؟

راه آهن سراسری ایران به طول ۱۴۰۰ کیلومتر از بندر گز در جنوب دریای خزر شروع شده و تا بندر امام خمینی در کرانه خلیج فارس امتداد پیدا کرده است.

راه آهن سراسری ایران چه زمانی ساخته شد؟

در سال ۱۳۰۵ شمسی در مجلس ایران لایحه‌ای برای ساخت راه آهن سراسری ایران تصویب شد و یک سال بعد، یعنی سال ۱۳۰۶ شمسی ساخت آن آغاز شد. شاید روزی سفر از یکی از شرقی ترین شهرها یعنی مشهد به شهری در شمال غربی کشور مثل تبریز کاری سخت و دشوار بود، اما امروزه با خرید بلیط قطار تبریز مشهد می توانید سفری آسان و امن از شرق به غرب و شمال به جنوب کشور داشته باشید.

راه آهن سراسری ایران از چه شهرهایی رد می‌شود؟

خرید بلیط قطار از فلای تودی

راه آهن سراسری ایران به خاطر مسیر طولانی خود، به طولانی‌ترین مسیر ریلی جهان معروف است و نام آن در آثار جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. مسیر راه آهن ایران از جاهای دیدنی مختلف و با فرهنگ گوناگون عبور کرده و این موارد باعث افزایش ارتباط فرهنگ‌ها و آشنایی بیشتر افراد با آن‌ها می‌شود.

بدون شک سفر با قطار تجربه‌ای هیجان انگیز را برای شما رقم می‌زند که فرصت به دست آوردن این تجربه را به هیچ عنوان نباید از دست داد. پس اگر قصد خرید بلیط قطار تبریز مشهد یا هر مبدا و مقصد دیگری را دارید، اقدام از طریق سایت فلای تودی یکی از بهترین گزینه‌ هاست. این سایت، از کامل‌ترین وب‌ سایت‌ها برای خرید انواع بلیط‌های هواپیما، بلیط قطار و سایر خدمات سفر است. همچنین تیم پشتیبانی آن در طول شبانه روز آماده خدمات رسانی به هموطنان عزیز است تا برای حل هرگونه مشکل، شما را راهنمایی کنند.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۹-۱۳ ۰۶:۰۶

سلام مهمترین خط ریلی کشور از شمال به بندرعباس است که هفتاد درصد بارکشور از اسکله شهید رجایی جابجا می شود و همچنین مسافرین زیادی به بندرعباس می روند

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۱۳ ۱۸:۰۶

درو د