• یکشنبه / ۱۲ آذر ۱۴۰۲ / ۱۶:۱۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402091208509
  • خبرنگار : 30147

مدیر کل تبلیغ و ترویج معاونت قرآن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:

مجوز مؤسسات قرآنی غیرفعال باطل می‌شود

مجوز مؤسسات قرآنی غیرفعال باطل می‌شود

ایسنا/خراسان رضوی مدیر کل تبلیغ و ترویج معاونت قرآن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مجوز مؤسسات قرآنی که هیچ فعالیتی ندارند باطل خواهد شد.

حجت الاسلام مهدی شجاع در حاشیه بازدید از مرکز فرهنگی قرآنی امامزاده سید حمزه(ع) کاشمر در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: ۷۰ تا ۸۰ درصد بانیان، مدیران مسئول و اعضاء محوری مؤسسات قرآنی در سطح کشور را بانوان تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه همه ساله برنامه‌های خوبی برای مؤسسات قرآنی در سطح کشور ارائه می‌شود، اظهار کرد: در حمایت از مؤسسات قرآنی رویکردهای خوبی در دست انجام است.

مدیر کل تبلیغ و ترویج معاونت قرآن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سرعت گرفتن اعطاء مجوزهای مؤسسات قرآنی به متقاضیان خبر داد و افزود: با این وضعیت کمک خوبی به مؤسسات می‌شود.

وی با بیان اینکه معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بسته‌های حمایتی خوبی را برای استان‌ها در دست اقدام دارد، عنوان کرد: اگرچه محدودیت‌های مالی و پشتیبانی وجود دارد اما تلاش خود را در حمایت از مؤسسات قرآنی به کار گرفته‌ایم.

شجاع از برگزاری دو دوره نمایشگاه قرآن در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: به لحاظ کیفی و کمی از سال‌های قبل این نمایشگاه‌ها بسیار بهتر بوده است.

اعتبارات فعلی کفاف فعالیت‌های قرآنی را نمی‌دهد

وی همچنین با اعلام اینکه برای آموزش‌های صحیح و اصولی طرح نوین بشری تدوین شده و در سراسر کشور در حال اجرا است، ادامه داد: برای اولین بار ۵ ماه قبل از برگزاری نمایشگاه، جلسات سیاست‌گذاری نمایشگاه قرآن در حال برگزاری است.

مدیر کل تبلیغ و ترویج معاونت قرآن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با اشاره به اینکه اساسنامه انجمن خادمان قرآن بعد از ۱۲ سال تعیین تکلیف و ضمن برگزاری انتخابات، دبیر کل جدید نیز انتخاب شد، اذعان کرد: روند حمایت از فعالیت‌های قرآنی روز به روز رشد و سرعت بیشتری به خود می‌گیرد.

وی با بیان اینکه وظایف و اختیارات معاونت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هر روز رشد و سرعت بیشتری پیدا می‌کند، به وضعیت بیمه فعالان قرآنی اشاره و عنوان کرد: قرآنیان هم به اعضاء صندوق هنر اضافه شدند که اقدامی بی‌سابقه بوده است. با عضویت در این صندوق هر حمایتی که از هنرمندان بشود از قرآنیان نیز خواهد شد.

شجاع در ادامه با اشاره به اینکه مؤسسات قرآنی به خصوص در دوره کرونا با مشکلات بسیاری مواجه شدند، گفت: رویکرد دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کمک به مؤسسات قرآنی و پشتیبانی از آنها است.

وی با بیان اینکه چون اعتبارات فعلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کفاف فعالیت‌های قرآنی را نمی‌دهد، باید به دنبال منابع جدید باشیم، تصریح کرد: خوشبختانه منابع جدید در حال تأمین شدن است.

تخلفات دستگاه‌های دولتی پیگیری می‌شود

مدیر کل تبلیغ و ترویج معاونت قرآن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه یک درصد از بودجه و هزینه دستگاه‌های دولتی خاص فعالیت‌های قرآنی است، افزود: با این مصوبه دولت، بسیاری از مشکلات فعالیت‌های قرآنی کاهش خواهد یافت.

مجوز مؤسسات قرآنی غیرفعال باطل می‌شود

وی در همین خصوص گفت: اگرچه قبلاً ۲ درصد بودجه و هزینه دستگاه‌های دولتی برای انجام فعالیت‌های فرهنگی هنری و بخشی برای قرآنی بود اما سلیقه‌ای عمل می‌کردند، اما اکنون دستگاه‌های دولتی مکلف شده‌اند که یک درصد از بودجه خود را خاص فعالیت‌های قرآنی اختصاص دهند.

شجاع با تأکید بر اینکه اگر دستگاه‌های دولتی خلاف این عمل کنند تخلف نموده‌اند، بیان کرد: بدون شک دستگاه‌های نظارتی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیر اختصاص یک درصد بودجه به فعالیت‌های قرآنی خواهند بود و در صورت بی‌توجهی معرفی خواهند شد.

مدیر کل تبلیغ و ترویج معاونت قرآن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در خصوص مؤسساتی که صرفاً مجوز می‌گیرند ولی عملکرد مطلوبی ندارند، اظهار کرد: نظارت بر مؤسسات از طریق سامانه حمد است.

وی با اشاره به اینکه چون مکان برخی از مؤسسات قرآنی استیجاری است عملاً با مشکلاتی مواجه‌اند، خاطرنشان کرد: معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از طریق سامانه‌هایی که تعریف شده نظارت جدی بر فعالیت مؤسسات قرآنی دارد.

شجاع خاطرنشان کرد: امکان باطل شدن و عدم تمدید مجوز مؤسسات قرآنی که صرفاً مجوز می‌گیرند و در ادامه هیچ فعالیتی ندارند، وجود دارد.

نقش گروه‌های مردمی در شکوفایی مسائل قرآنی

وی در ادامه نقش گروه‌های مردمی در شکوفایی مسائل قرآنی را بسیار حائز اهمیت دانست و اذعان کرد: پایه اصلی برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی مردم هستند، قطعاً دولت هم از این فعالیت‌ها حمایت و پشتیبانی خواهد نمود.

مدیر کل تبلیغ و ترویج معاونت قرآن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه برای تربیت مربی و ارتقاء سطح تلاوت قاریان تلاش خود را به کار گرفته‌ایم و برنامه‌هایی داریم، ظرفیت کاشمر را به لحاظ فعالیت‌های قرآنی مطلوب ارزیابی کرد و افزود: شهر کاشمر در حوزه فعالیت‌های قرآنی ظرفیت‌های بسیار خوبی دارد به طوری که در مناسبت‌های مختلف شاهد برگزاری مراسم‌ قرآنی بسیاری هستیم.

شجاع، فعالیت مدرسه شبانه‌روزی قرآنی را با حضور قرآن آموزانی از کشورهای مختلف از دیگر پتانسیل‌های قرآنی این شهرستان برشمرد و اظهار کرد: کاشمر دارای مؤسسات قرآنی فعال و پویایی است.

مدیرکل تبلیغ و ترویج معاونت قرآن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در همین خصوص بر ضرورت ایجاد وقف‌های قرآنی تأکید کرد و گفت: باید برای ترویج فعالیت‌های قرآنی اقدامات بیشتری انجام داد.

وی با انتقاد از اینکه برخی خانواده‌ها حاضر نیستند در امور قرآنی فرزندان خود هزینه کنند و این‌گونه مسائل را در سبد هزینه قبول ندارند، تصریح کرد: متأسفانه بعضی خانواده‌ها با مسائل فرهنگی و قرآنی فاصله دارند و اهمیتی به این موضوع نمی‌دهند.

مجوز مؤسسات قرآنی غیرفعال باطل می‌شود

مدیر کل تبلیغ و ترویج معاونت قرآن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برگزاری بیش از ۲۰۰ جلسه قرانی فعال در سطح شهرستان کاشمر افزود: آشنایی دانش‌آموزان با قرآن، اسلام و انقلاب وظیفه مسئولان فرهنگی است. در صورتی که مردم با این کتاب آسمانی آشنا شوند، قرآن پاسخگوی تمامی مشکلات جامعه است.

وی گفت: بدون شک اگر مسئولان و والدین در زمینه آشنایی نسل جوان با قرآن کریم کوتاهی کنند، در آینده با مشکلات زیادی در جامعه مواجه می‌شویم. هرچه برای آشنایی جوانان و نوجوانان با کتاب مقدس قرآن سعی کنیم، این امر به ‌نفع جوانان و جامعه است.

شجاع تاکید کرد: در بخش آموزش‌های قرآنی باید جذابیت‌هایی ایجاد کنیم تا نوجوانان تمایل بیشتری به یادگیری داشته باشند و امید است همه مردم کشور به ویژه جوانان و نوجوانان برای انس با قرآن انگیزه داشته باشند تا از حلاوت آیات الهی بهره‌مند شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha