• یکشنبه / ۱۲ آذر ۱۴۰۲ / ۲۰:۰۳
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1402091208641
  • خبرنگار : 50604

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان:

۵۰ درصد اراضی کشاورزی گلستان زیر کشت گندم می‌رود

۵۰ درصد اراضی کشاورزی گلستان زیر کشت گندم می‌رود

ایسنا/گلستان رئیس جهاد کشاورزی گلستان از برنامه‌ریزی برای کشت گندم در بیش از نیمی از اراضی کشاورزی این استان خبر داد.

محمد برزعلی شامگاه یکشنبه، ۱۲ آذر در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: سال گذشته استان گلستان با بیش از یک میلیون تُن، در رتبه دوم تولید گندم کشور قرار گرفت و طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته امسال از مجموع ۶۴۲ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان، در ۳۶۷ هزار هکتار، گندم کشت شود.

وی با اشاره به رتبه نخست کیفیت گندم گلستان، ادامه داد: ببرای تامین بذر مورد نیاز کشاورزان گلستانی مشکلی وجود ندارد و حدود ۴۰ هزار تُن بذر گواهی شده تامین شده و در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان، گلستان را یکی از استان‌های پیشرو در کشت کلزا  دانست و افزود: امسال  برای کشت جو در ۷۰ هزار هکتار و کلزا در ۵۶ هزار هکتار، برنامه ریزی شده است.

برزعلی با بیان اینکه استان گلستان در سال گذشته رتبه نخست کشت قراردادی در کشور را کسب کرد، افزود: امسال نیز همانند سال گذشته توسعه کشت قراردادی و جهش تولید در دیمزارها در استان، در دستور کار قرار دارد.

این مقام مسئول با اعلام اینکه حدود ۵۶ هزار تُن کود شیمیایی برای کشت پاییزه بین کشاورزان توزیع شده است، گفت: گلستان در تولید دانه روغنی کلزا با تولید سالانه ۷۰ هزار تُن در کشور صدرنشین و در تولید سویا با۲۰ هزار تُن در سال جزء پنج استان اول کشور است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان با اشاره به اینکه سالانه بیش از ۱۰۰ هزار تُن نیز پرتقال و نارنگی در این استان تولید و روانه بازار می‌شود، گفت: در مقطعی حدوداً یک ماهه استان گلستان، سیب زمینی کل کشور را تامین می‌کند.

به گزارش ایسنا، گلستان در مجموع، نزدیک به ۷۰۰هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد و سالانه با تولید بیش از ۵ میلیون تُن انواع محصول، از قطب‌های مهم کشاورزی کشور است.

پنبه، هلو، شلیل، آلوچه، توت فرنگی، صیفی جات، زیتون و انواع بسیاری از محصولات دیگر هم (در مجموع ۷۹ محصول) در این استان تولید می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha