• دوشنبه / ۱۳ آذر ۱۴۰۲ / ۰۸:۵۷
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 1402091308777
  • خبرنگار : 71974

استاد حقوق اقتصاد انرژی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با ایسنا:

مصرف انرژی در کشور نیازمند الگوسازی است / هدر رفت ۹۰ درصدی انرژی در بخاری‌های گازسوز

مصرف انرژی در کشور نیازمند الگوسازی است / هدر رفت ۹۰ درصدی انرژی در بخاری‌های گازسوز

استاد حقوق اقتصاد انرژی دانشگاه تهران گفت: فرهنگ مصرف انرژی در کشور متناسب با افزایش تنوع و تولید سبد انرژی رشد نکرده و باید بپذیریم الگوی مشخصی نیز برای استفاده از این منابع تعریف‌ نشده است.

حسن مرادی، استاد حقوق اقتصاد انرژی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به‌شدت بالای مصرف انرژی در کشور اظهار کرد: فرهنگ مصرف انرژی در کشور متناسب با افزایش تنوع و تولید سبد انرژی رشد نکرده و باید بپذیریم الگوی مشخصی نیز برای استفاده از این منابع نیز تعریف‌ نشده است؛ ازاین‌رو شاهد استفاده صحیح از وسایل انرژی نیستیم؛ به طور مثال کارکرد اصلی خودرو وسیله‌ای برای جابه‌جایی و تسهیل در رفت‌وآمد مردم است؛ اما به وسیله‌ای برای پر کردن اوقات فراغت تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه پدیده اسراف منابع بخشی از فرهنگ مصرفی در کشور است، افزود: در بسیاری از نقاط جهان به دلیل متفاوت‌بودن تعرفه گاز، در شب و در زمان خوابیدن وسایل انرژی‌بر را خاموش می‌کنند و با استفاده از لباس‌های ضخیم خود را گرم نگه می‌دارند؛ اما در ایران، تجهیزات سرمایشی در ابتدای فصل سرما روشن و پایان سرما خاموش می‌شوند.

*هدر رفت ۹۰ درصدی انرژی در بخاری‌های گازسوز

استاد حقوق اقتصاد انرژی بیان کرد: ۲۵ میلیون بخاری گازی با درصد هدررفت بالای ۹۰ درصد در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد، این تجهیزات با نحوه ساخت غیراصولی سهم بالایی در هدررفت انرژی دارد؛ بااین‌حال در طرح مجلس برای تعویض ۵ میلیون بخاری برنامه‌ریزی شده که باید این رقم افزایش یابد.

وی معتقد است اگر مجلس بر این باور است که این بخارهای گازی بازدهی ندارند باید با برنامه‌ریزی تمام این بخاری‌ها را از سطح کشور جمع کند و با الزاماتی صنایع را مجاب به تولید کالایی جایگزین باکیفیت بالاتر کند.

مرادی ادامه داد: الگوی مصرف اشتراکی مانند استفاده از موتورخانه واحد برای کل ساختمان، ایده‌ای منسوخ در جهان است، در این شکل مصرف هر فردی که بیشتر مصرف کند هزینه آن بر توسط سایر ساکنان ساختمان پرداخت می شود، همین استفاده اشتراکی باعث بی‌توجهی مردم به بحث صرفه‌جویی شده است. صرفه‌جویی جزو اساس و اصول زندگی مدرن است و باید در این موارد آموزش و الگوسازی دقیقی ارائه شود.

*قیمت‌گذاری یکی از اهرم‌های کنترل مصرف است

استاد حقوق اقتصاد انرژی دانشگاه تهران با اشاره به نحوه قیمت‌گذاری حامل‌های انرژی بیان کرد: باید اذعان کرد قیمت حامل‌های انرژی در ایران نسبت به بازارهای جهانی ارزان‌تر است؛ اما نباید تنها بر اهرم قیمت اکتفا کرد، الزام صنایع به تولید محصولاتی با بهره‌وری بالاتر، استفاده از کنتورهای هوشمند، توزیع شیرهای کاهنده مصرف در بخش گاز و آب می‌تواند شرایط را برای صرفه‌جویی در انرژی فراهم کنند.

وی در پایان گفت: ادامه این روند مصرف انرژی علاوه بر آلودگی‌های زیست‌محیطی در کشور را برای تأمین انرژی موردنیاز در سایر صنایع و بخش‌های دیگر با مشکل مواجه خواهد کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha