• دوشنبه / ۱۳ آذر ۱۴۰۲ / ۰۹:۱۶
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1402091308799
  • خبرنگار : 50649

یک مسئول عنوان کرد:

طراحی المان‌های شهری فاخر شیراز به مسابقه گذاشته شود

طراحی المان‌های شهری فاخر شیراز به مسابقه گذاشته شود

ایسنا/فارس عضو کمیسیون معماری شهرسازی شورای اسلامی شهر شیراز پیشنهاد داد تا چندین طرح ملی و بین‌المللی برای طراحی و نصب و ساخت طرح‌هایی مانند آرامگاه حافظ، سعدی، دروازه قرآن و... جهت ساخت در میادین شهر به مسابقه گذاشته شود.

محمدرضا هاجری امروز، ۱۳ آذرماه در جلسه کمیسیون بررسی همایش «رواق» در حوزه معماری و شهرسازی اسلامی ـ ایرانی اظهار کرد: سال‌هاست سیاست‌های کلی نظام در حوزه معماری و شهرسازی تهیه، تصویب و ابلاغ شده است اما در ۹۰ درصد شهرها این سیاست‌ها نه رعایت شده و نه اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: همایش رواق یک فرصت است تا تمامی افراد توانمند در عرصه‌های ملی و جهانی در این زمینه به صورت مسابقه به صحنه آورده شوند و از ظرفیت آن‌ها در این حوزه استفاده مطلوب صورت گیرد.

هاجری در ادامه پیشنهاداتی درباره برگزاری این فراخوان به چند نیاز ضروری و کاربردی که می‌توان به بهتر اجرا شدن آن موجب شود و بازخورد بهتری داشته باشد، پرداخت و گفت: ۲۰ تا ۳۰ طرح و پیشنهاد کاربردی با قابلیت اجرا با بسته‌های حمایتی و تشویقی به مسابقه گذاشته شود تا بتواند سیاست‌های کلی معماری و شهرسازی در عمل به حرکت درآورده و به طراحان جوایز ویژه اهدا شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی، سومین حرم اهل بیت(ع) و گردشگری شورای اسلامی شهر شیراز افزود:  ۲۰ تا ۳۰ طرح‌ ملی و جهانی برای نصب یا ساخت در میادین شهر به مسابقه گذاشته شود و ارائه‌کنندگان طرح‌ها به‌صورت ویژه مورد تشویق قرار گیرند، نماد و طرح‌هایی مانند آرامگاه حافظ، سعدی، دروازه قرآن، میدان آزادی و امثال آن.

وی با بیان اینکه همچنین طرحی به مسابقه گذاشته شود که تمامی ساختمان‌های شهرداری و دولتی و به ویژه شهرداری مرکزی با الگوی معماری ـ اسلامی بازآفرینی، اصلاح و عملیاتی شود، گفت: طرح‌هایی به مسابقه گذاشته شود تا ۱۷۰ محله شیراز بتوانند از زیبایی‌های بصری برخوردار باشند. باید روی زیبایی صورت و سیرت شهر به‌صورت متوازن کار کرد.

هاجری تصریح کرد: چنانچه اینگونه جلسات و همایش‌ها یک چنین دستاوردهایی برای شهر داشته باشد، می‌تواند اعتماد و اطمینان به ادامه کار سالیانه داشت.

وی با تأکید بر اینکه معماری اسلامی ـ ایرانی به شهرها روح و هویت می‌بخشد، گفت: لازم است غفلت‌ها و فرصت سوزی‌ها جبران شود تا دلبستگی و همبستگی مردم به شهرهای محل زندگی ارتقا و تعالی پیدا کند.

هاجری ادامه داد: لازم است به عنوان پیش مقدمه به‌منظور پاسداری از فرهنگ، زبان و ادب فارسی، تمامی واژه‌های بیگانه در حوزه معماری اسلامی ـ ایرانی شناسایی و تبدیل به لغت فارسی شده و با تهیه جزوه‌ای در اختیار تمامی شرکت‌کنندگان در همایش رواق قرار گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha