• دوشنبه / ۱۳ آذر ۱۴۰۲ / ۱۱:۱۰
  • دسته‌بندی: اندیشه امام و رهبری
  • کد خبر: 1402091308947
  • خبرنگار : 90089

انتشار برای نخستین‌بار

«نهضت جنگل»؛ یک واحد مینیاتوری از جمهوری اسلامی

«نهضت جنگل»؛ یک واحد مینیاتوری از جمهوری اسلامی

مقام معظم رهبری بیان کردند: «حرکت میرزا کوچک خان با نهضت جنگل حرکتی صد در صد ایرانی و اسلامی است و ایشان یک واحد مینیاتوری از نظام اسلامیِ جمهوری اسلامی را در رشت و گیلان تشکیل داد.»

به گزارش ایسنا، در نماهنگی که به مناسبت صد و دومین سالروز شهادت میرزا کوچک‌خان جنگلی  در سایت خبری رهبر انقلاب انتشار یافت، آیت‌الله سید علی خامنه‌ای به تحلیل شخصیت و عملکرد میرزا کوچک پرداختند.

ایشان در این نماهنگ بیان کردند: «قضیه میرزا کوچک جنگلی یک قضیه ویژه است.

تقریبا همزمان با نظر جنگل چند کار بزرگ در گوشه و کنار کشور مثل مرحوم شیخ محمد خیابانی در تبریز و کنل تقی خان پسیان در مشهد اتفاق افتاد لاکن قضیه جنگل یک قضیه ویژه است.

آن سبقه مردمی و نجابتی که در کار مرحوم کوچک خان جنگلی هست در دو سه کار همزمانی که در آن دوره اتفاق افتاد در سرتاسر ایران نظیر ندارد.

میرزا کوچک یک طلبه و روحانی در حوزه علمیه رشت بود. بزرگانی در این حوزه وجود داشتند که میرزا می‌توانست از آنان استفاده کند. منشاء حرکت میرزا کوچک یک منشاء صد در صد دینی و اعتقادی بود.

با اینکه میرزا در درون تشکیلاتش مخالفینی داشت، همراهان و افراطیون گروهش می‌گفتند اینها را بزنیم و سرکوب کنیم اما میرزا کوچک جلوی آنان را می‌گرفت و مانع انجام این کار می‌شد و این یعنی یک رفتار دینی.

آن زمان غوغای نهضت مارکسیستی و تشکیل شوروی و هیاهویی که در  دنیا و ملت‌ها راه افتاده بود و جاذبه‌ای که برای بعضی از ملتها به وجود آورده بود. تبعا در ایران هم یک عده‌ای را مجذوب خود کرده بود و دور و بری‌های میرزا هم به ایشان خیانت کردند لاکن این مرد هم به خاطر پایبندی به اسلام، جذب تفکر کمونیستی نشد و آن نظریه را به صراحت و قاطعیت رد کرد و هم با سیاست اجنبی مخالفت کرد. با اینکه مقابله آنها با انگلیس و قزاق‌ها بود اما در عین حال استقلال خودش را حفظ کرد و جذب کمونیستهای شوروی نشد.

این حرکت، حرکت صد در صد ایرانی و اسلامی است. ایشان یک واحد مینیاتوری از نظام اسلامی جمهوری اسلامی را در رشت و گیلان تشکیل داد.»

منبع:

Khamenei.ir

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha