• دوشنبه / ۱۳ آذر ۱۴۰۲ / ۱۴:۱۲
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1402091309193
  • خبرنگار : 50180

مدیرکل منابع طبیعی کرمانشاه:

باید فرهنگ حفاظت از "خاک" را در جامعه جا بیاندازیم

باید فرهنگ حفاظت از  "خاک" را در جامعه جا بیاندازیم

ایسنا/کرمانشاه مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت: باید فرهنگ حفاظت از خاک را در جامعه جا بیاندازیم.

 انشاءالله کولانی، امروز(۱۳ آذر) در نشست تخصصی ویژه روز جهانی خاک، با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در زمینه اهمیت حراست از خاک، اظهار کرد: از نظر ایشان اهمیت توجه به خاک حتی از آب هم بیشتر است و این مسئله می طلبد توجه بیشتری به خاک به عنوان بستر حیات انسان‌ها داشته باشیم.

کولانی با بیان اینکه باید فرهنگ حفاظت از  خاک را در جامعه جا بیاندازیم، گفت: باید اهمیت حراست از خاک بگونه ای در جامعه نهادینه شود که اقشار مختلف مردم با تمام وجود در جهت پاسداری از خاک تلاش کنند.

 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه اجرای پروژه های آبخیزداری و آبخوان داری را گام مهمی در جهت حفاظت از خاک عنوان کرد و افزود: اگر مردم با اهمیت خاک و توجه به این منبع حیات آشنا شوند، اهتمام بیشتری به مشارکت در اجرای طرح های آبخیزداری در راستای حفاظت از خاک خواهند داشت.

کولانی با اشاره به هزینه بر بودن اجرای پروژه‌های آبخیزداری، گفت: اگر بخواهیم برای انجام پروژه های آبخیزداری صرفا با اعتبارات دولتی پیش برویم و به سمت اجرای مشارکتی این پروژه ها با همکاری مردم نرویم، عقب خواهیم ماند.

کولانی با بیان اینکه مطالعات لازم برای انجام پروژه های آبخیزداری در سطح ۹۰۰ هزار هکتار از اراضی استان  انجام شده، گفت: تاکنون پروژه‌های آبخیزداری در حدود ۶۳۰ هزار هکتار از اراضی استان به مرحله اجرا رسیده است.

سهیلا آقابیگی امین مدیر گروه منابع طبیعی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی استان نیز در این نشست از خاک به عنوان بستر حیات یاد کرد و افزود: اهمیت خاک تا جایی است که فائو شعار امسال روز جهانی خاک را "آب و خاک، منشاء زندگی" اعلام کرده است.

وی با بیان اینکه سازمان‌های مردم نهاد می‌توانند به عنوان پل ارتباطی بین جوامع محلی و دولتی نقش آفرینی کنند، گفت: سازمانهای مردم نهاد به دلیل حضور در بین اقشار مختلف مردم می توانند در جهت نهادینه کردن فرهنگ حفاظت و حراست از خاک تاثیرگذار باشند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه بر اساس آمارهای موجود میانگین فرسایش خاک در کشور ما چندین برابر میانگین جهانی است، گفت: سالانه میلیون ها تن خاک را در کشور به ویِژه در حوزه های آبخیز از دست می دهیم که اصلا قابل ارزش گذاری نیست.

وی با بیان اینکه درحال حاضر در کشور فرسایش خاک به عنوان مهمترین عامل تخریب خاک معرفی شده، عوامل موثر در فرسایش خاک را شامل وقوع بارندگی‌های های سیل‌آسا، شیب زیاد اراضی، از بین رفتن پوشش گیاهی خاک در اثر تغییر کاربری، شخم زدن اراضی، رواناب جاری شده از نواحی بالا دست و ... عنوان کرد.

وی گفت: دومین عامل تخریب خاک در کشور نیز شوری یا اسیدیته شدن خاک اعلام شده است.

انتهای پیام
 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha