• دوشنبه / ۱۳ آذر ۱۴۰۲ / ۱۴:۳۱
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1402091309220
  • خبرنگار : 50182

چرا کلیه‌ها از کار می افتند؟

چرا کلیه‌ها از کار می افتند؟

ایسنا/کرمانشاه یک فوق تخصص بیماریهای کلیه به تشریح علل و عوامل نارسایی حاد و مزمن کلیوی پرداخت.

دکتر جعفر حیدرنژادیان در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به وجود دو نوع نارسایی کلیوی حاد و مزمن اظهار کرد: نارسایی کلیوی حاد برگشت پذیر بوده و بیمار می‌تواند بدون عارضه بیماری را پشت سر بگذارد، اما در نارسایی مزمن کلیوی، برگشتی وجود نداشته و سیر پیشروی بیماری دائمی است. تا زمانی که فرد به مرحله دیالیز برسد.

وی افزود: از جمله عواملی که می‌تواند منجر به نارسایی حاد کلیوی شود می‌توان به اختلال در خونرسانی به کلیه اشاره کرد، بطور مثال در مواردی که به دلیل افت فشار خون و یا نارسایی قلبی خون رسانی به کلیه مختل شود، فرد به نارسایی حاد کلیوی مبتلا می‌شود.

حیدرنژادیان تصریح کرد: علل دیگر نارسایی حاد کلیوی مربوط به آسیب توبول‌های کلیه می‌شود. در مواردی مانند افت شدید فشار خون که موجب اختلال در خون رسانی به کلیه ها می شود احتمال آسیب توبول ها و ابتلا به نارسایی حاد کلیوی وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: این نوع نارسایی برگشت پذیر است، اما اگر میزان آسیب‌های توبول‌های کلیه شدید باشد، ممکن است این نارسایی هم برگشت ناپذیر باشد.

حیدر نژادیان بیماری التهابی کلیه، عفونت‌ها و بیماری عروق کلیه را هم از دیگر عوامل بروز نارسایی حاد کلیوی عنوان کرد. 

این فوق تخصص بیماری های کلیه افزود: انسداد مجاری ادرار به دلیل مشکلاتی مانند پروستات یا تومورهای دستگاه ادراری نیز می‌تواند منجر به بروز بیماری نارسایی حاد کلیه شود.

حیدرنژادیان در خصوص نارسایی مزمن کلیوی نیز گفت: از جمله مهم‌ترین عوامل این نارسایی دیابت و فشار خون بالا است. بگونه ای که ۷۰ درصد موارد نارسایی مزمن کلیوی ناشی از دیابت و فشار خون بالا است.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این‌ها بیماری‌های التهابی کلیه، بیماری‌های مادرزادی و کیست کلیه و نیز عفونت‌های مزمن از جمله دیگر عوامل بروز نارسایی مزمن کلیه به شمار می‌روند.

وی با بیان اینکه عمده موارد بیماری نارسایی مزمن کلیوی بدون علامت هستند، گفت: بیماران عمدتا در مراحل پیشرفته بیماری مراجعه دارند، مراحلی که روند کنترل بیماری را دشوار می‌‎کند.

حیدرنژادیان خاطرنشان کرد: هرچند این بیماری عمدتاً بدون علامت است، اما از روی برخی از نشانه‌ها می‌توان احتمال ابتلا به نارسایی مزمن کلیوی را تشخیص داد که از جمله این علائم فشار خون بالاست، چرا که ۸۰ تا ۹۰ درصد بیماران با فشار خون بالا به بیماری نارسایی مزمن کلیوی مبتلا هستند.

وی افزود: بیمارانی که آزمایش داده و به مدت سه ماه اوره و کراتین آنها بالا باشد هم به درجاتی از نارسایی کلیه مبتلا هستند.

حیدر نژادیان گفت: علاوه بر این‌ها تورم اندام‌ها، کاهش حجم ادرار، کاهش وزن، تهوع، کم اشتهایی، ضعف و بی‌حالی و تکرر ادرار در شب هم می تواند نشانه‌هایی از ابتلای افراد به نارسایی مزمن کلیوی باشد.

وی با بیان اینکه بیماری نارسایی مزمن کلیوی در ۸۰ تا ۹۰ درصد موارد پیشرونده است، گفت: متاسفانه این بیماری قابل درمان نیست و تنها با برخی از داروها و رعایت برخی نکات می‌توان روند پیشرفت آن را کند کرد.

حیدرنژادیان گفت: از جمله عواملی که می تواند به کند شدن روند این بیماری کمک کند، کنترل دیابت و فشار خون بالا است.

وی خاطرنشان کرد: بسته به میزان مراقبت‌ها و کنترل دیابت و یا فشار خون بالا، برخی افراد بین سه تا چهار سال و برخی دیگر ۱۵ تا ۲۰ سال با کلیه‌هایی که درگیر نارسایی مزمن است به زندگی خود ادامه داده اند. پس از این مرحله، بیماران با از کار افتادن کلیه‌ها وارد مرحله دیالیز شوند.

 وی افزود: در این مرحله تنها راه چاره پیوند کلیه است، اما تا قبل از آن افراد می‌توانند چندین سال حتی بعضاً تا ۲۰ سال را با دیالیز به زندگی خود ادامه دهند.

این فوق تخصص بیماری های کلیه با بیان اینکه نارسایی مزمن کلیه مشکلاتی را هم برای قلب بوجود می‌آورد، گفت: متاسفانه ۵۰ درصد بیماران مزمن کلیوی به خاطر مشکلات قلبی عروقی از جمله سکته قلبی جان خود را از دست می‌دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha