• دوشنبه / ۱۳ آذر ۱۴۰۲ / ۱۵:۴۵
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1402091309309
  • خبرنگار : 50300

معاون رئیس جمهور:

دانشگاه‌ها و پایان‌نامه‌ها باید ماموریت‌گرا باشند

دانشگاه‌ها و پایان‌نامه‌ها باید ماموریت‌گرا باشند

ایسنا/خوزستان معاون رئیس جمهور بر ضرورت ماموریت‌گرا بودن دانشگاه‌ها و استفاده از پایان‌نامه‌های کاربردی در راستای این ماموریت‌ها تاکید کرد.

میثم لطیفی در آیین تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر دانشگاه شهید چمران اهواز که امروز (۱۳ آذرماه) در دانشکده علوم این دانشگاه برگزار شد، با گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری و تقدیر از پژوهشگران برتر دانشگاهی، اظهار کرد: گاهی نسل‌بندی در دانشگاه‌ها مطرح می‌شود مثلا نسل آموزش، پژوهش، کارآفرین یا حکمت بنیان؛ من قائل به این نیستم که این‌ها نسل هستند بلکه رویکرد و نگاه هستند. البته در دنیا برخی دانشگاه‌ها در حوزه پژوهش و برخی در حوزه کارآفرینی، برتر هستند. به طبقه‌بندی دیگری در حوزه دانشگاه‌ها اعتقاد دارم و این است که دانشگاه‌ها را می‌توانیم از جهت ماموریت‌گرایی طبقه‌بندی کنیم.

به گزارش ایسنا، وی افزود: صدها دانشگاه دولتی و غیردولتی و میلیون‌ها فارغ‌التحصیل داریم که باید برای خود ماموریتی تعریف کنند. این ماموریت می‌تواند در یک شاخه از علم و یا در یک جغرافیا تعریف شود.

لطیفی گفت: اگر بتوانیم پایان‌نامه‌هایی که در حال تدوین هستند را ماموریت‌گرا کنیم، دانشگاه نیز برای خود ماموریت تعریف کرده است به این شکل که دانشگاه‌ها خود را متولی حل مسائل استان کنند و پایان‌نامه‌های خارج از آن موضوع نداشته باشند، مگر اینکه شرایط خاصی باشد. استان خوزستان در کشاورزی برتر است و طبیعتا دانشکده‌های کشاورزی در مهندسی خاک، کشاورزی و... می‌توانند در این خصوص فعالیت کنند.

وی با اشاره به اینکه جنس روش پژوهش باید متفاوت شود، بیان کرد: چقدر در صنعت، مدیریت، اقتصاد، جامعه‌شناسی و سایر شاخه‌ها از الگوی پژوهش در عمل استفاده می‌کنیم؟ می‌توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.

رئیس سازمان اداری استخدامی گفت: هفته پژوهش فرصتی است که از پژوهشگرانی که در سال گذشته زحمت علمی کشیده‌اند، قدردانی شود. سال گذشته در سازمان اداری استخدامی، جهش علمی فوق‌العاده‌ای اجرا شد که باید متصل به پژوهش باشد و امیدواریم بتوانیم جنس پژوهش را تقویت و کاربردی‌تر کنیم.

وی افزود: به نظر می‌آید دولت سیزدهم بیشترین تعداد اعضای هیات علمی را در هیات وزیران و بین مدیران دارد. این دولت بین دولت‌های گذشته، در این موضوع رتبه یک است و سعی کرده در مصادر عالی حکومت از اعضای هیات علمی استفاده کند و فرصتی هم باید در دانشگاه ایجاد شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha