• سه‌شنبه / ۱۴ آذر ۱۴۰۲ / ۰۹:۱۷
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1402091409655
  • منبع : نمایندگی خوزستان

ساماندهی و مرمت قلعه شوش پس از چند سال وقفه

ساماندهی و مرمت قلعه شوش پس از چند سال وقفه

ایسنا/خوزستان اداره کل میراث فرهنگی خوزستان از آغاز طرح ساماندهی، حفاظت و مرمت مجدد قلعه باستان‌شناسی شوش با بررسی و برنامه‌ریزی کارشناسی و براساس شرایط و اولویت‌های موردنیاز بنا پس از چند سال وقفه خبر داد.

پس از آسیب‌شناسی و مستندنگاری وضعیت این بنای تاریخی نسبت به اصلاح سیستم دفع فاضلاب، اجرای آجرفرش و جاگذاری بخش‌های فرسوده کف‌فرش و اصلاح بندکشی در حیاط اول قلعه اقدام شده و در حال انجام است. همچنین با هدف سبک‌سازی برج ضلع شرقی موسوم به کبوترخانه نیز عملیات برچیدن و حذف مداخلات در حال اجرا است.

به گزارش ایسنا، اصلاح سیستم ذخیره و انتقال آب از دیگر اقدامات در حال اجرا در راستای ساماندهی بنا است. مرمت، بندکشی و استحکام‌بخشی دیواره‌هایی از نمای بیرونی قلعه، اصلاح مسیرهای دسترسی گردشگری و اصلاح سیستم روشنایی هم از بخش‌های دیگر این فصل از طرح ساماندهی و مرمت این اثر تاریخی ارزشمند به‌شمار می‌رود.

این قلعه در معرض آسیب‌های بیولوژیکی به ویژه موریانه قرار گرفته بود و با هدف حذف و مقابله با این آفات مطالعات و آزمایش‌هایی نیز در دست پیگیری و اقدام است.

قلعه باستان‌شناسی شوش که به نام‌های دیگری همچون قلعه فرانسوی‌ها یا قلعه دمورگان نیز معروف است در سال ۱۸۹۷ میلادی به دست ژاک دمورگان سرپرست هیات باستان‌شناسی فرانسه در ایران و به ‌منظور ایجاد مکانی امن و مناسب برای استقرار کاوشگران فرانسوی توسط معماران ایرانی با طرحی برگرفته از قلعه‌های قرون وسطایی اروپایی بر بخشی از تپه آکروپل شوش ساخته شد.

در ساخت این قلعه از آجرهای مصالح تاریخی به دست ‌آمده از کاوش و حفاری‌های شوش استفاده شده که از این بابت به موزه آجر ایران نیز معروف است. از سوی دیگر، این قلعه به عنوان بزرگترین و نخستین پایگاه باستان‌شناسی منطقه و ایران نیز شناخته می‌شود.

قلعه باستان‌شناسی شوش ۱۰ مهر ۱۳۸۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و هم‌اکنون محل استقرار پایگاه میراث ‌جهانی شوش است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha