• سه‌شنبه / ۱۴ آذر ۱۴۰۲ / ۰۹:۵۱
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1402091409706
  • خبرنگار : 50182

در این فصل به "پرنده‌ها" نزدیک نشوید!

در این فصل به "پرنده‌ها" نزدیک نشوید!

ایسنا/کرمانشاه رییس گروه بیماریهای واگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه با اشاره به شیوع آنفلوآنزای پرندگان در فصول سرد سال، از افراد خواست از نزدیک شدن به پرندگان و تماس با آنها به طور جد خودداری کنند.

دکتر کیوان خاصی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به شیوع بیماریهای واگیر تنفسی در فصول سرد سال گفت: از جمله این بیماری‌ها، بیماری آنفلوآنزای پرندگان است.

وی افزود: این بیماری، یک بیماری تب دار، حاد ویروسی و واگیر دار است که ابتلا به آن با علائمی مانند تب، سردرد، درد عضلانی، تعریق، آبریزش بینی، گلودرد و سرفه همراه است.

خاصی خاطرنشان کرد: ویروس آنفلوانزای پرندگان از طریق ترشحات تنفسی و مدفوع دفع شده پرندگان، باد، تخم پرندگان آلوده، کود حیوانی و وسایلی مانند لباس، کفش و ... که به ترشحات تنفسی و مدفوع پرندگان آلوده آغشته باشد، در محیط پخش می شود.

خاصی رعایت نکات بهداشتی را از مهمترین اقدامات برای پیشگیری از ابتلا به بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان عنوان کرد و افزود: اولین نکته بهداشتی در این زمینه عدم تماس با پرندگان است و در صورت تماس افراد باید دست ها را با آب و صابون به مدت ۳۰ ثانیه بشویند.

وی افزود: همچنین توصیه می شود در روستاها افراد به پرندگان نزدیک نشده و از تماس کودکان با آنها جلوگیری کنند.

وی افزود: توصیه دیگر در این زمینه خودداری از خرید مرغ زنده است و افراد باید مرغ و تخم مرغ مورد نیاز خود را از مراکز معتبر تهیه کنند.

خاصی گفت: افراد باید از مرغ های آماده یا منجمد بسته بندی شده با مجوز بهداشتی استفاده کرده و محل نگهداری گوشت مرغ و تخم مرغ خام در یخچال را از دیگر مواد غذایی جدا کنند.

رییس گروه بیماری های واگیر استان همچنین استفاده از دستکش و ماسک هنگام ذبح، پرکنی و آماده سازی پرندگان برای طبخ را ضروری دانست.

وی با تاکید بر خودداری از شکار پرندگان مهاجر مانند مرغابی، غاز، قو و ... گفت: از خرید و فروش، نقل و انتقال، ذبح و پرکنی پرندگان به خصوص پرندگان مهاجر جلوگیری شود.

وی همچنین توصیه کرد: افراد هرگونه بیماری و یا مرگ پرندگان را به سرعت به سامانه ۱۵۱۲ سازمان دامپزشکی و یا ۱۹۰ مرکز بهدشت استان گزارش دهند.

خاصی هشدار داد: اگر افراد پس از تماس با پرندگان مریض و یا مرده، علایم بیماری از قبیل تب، گلو درد، سرفه و ... را مشاهده کردند، در سریعترین زمان ممکن به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند.

وی افزود: خوشبختانه امسال هیچ موردی از این بیماری در واحدهای صنعتی پرورش طیور استان مشاهده نشده، اما رعایت موارد بهداشتی الزامی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha