• سه‌شنبه / ۱۴ آذر ۱۴۰۲ / ۰۹:۵۴
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1402091409716
  • خبرنگار : 50441

گامی دیگر برای احیای جنگل بلوط؛

رویشگاه مردمی دشت ارژن باز هم میزبان دوستداران محیط زیست می‌شود

رویشگاه مردمی دشت ارژن باز هم میزبان دوستداران محیط زیست می‌شود

ایسنا/فارس به‌منظور احیای جنگل‌های بلوط در دامنه‌های زاگرس، باز هم دوستداران محیط زیست به رویشگاه دشت ارژن می‌روند تا دوباره نهال امید بکارند.

صبح روز جمعه ۱۷ آذرماه اهالی روستای زیبای دشت ارژن به رویشگاهی می‌روند که احیای جنگل‌های بلوط این منطقه از آن آغاز شده است. از سال ۱۳۹۹ با همکاری موسسه روستاگل و انجمن آوای زیست بوم ارژن، اقداماتی موثر جهت احیا جنگل بلوط و تالاب دشت ارژن شکل گرفته است.

مدیرعامل انجمن آوای زیست بوم ارژن در این ارتباط به خبرنگار ایسنا گفت: در سال‌های گذشته شاهد از بین رفتن تعداد زیادی از درختان منطقه بودیم. از قطع بی‌رویه گرفته تا خشکیدن آن‌ها. چرای بی‌رویه دام‌ها هم مزید بر علت شده که نهال‌هایی که زیر درختان وجود دارند، همه از بین بروند. ادامه این مسائل باعث می‌شود که جنگل‌های ما دیگر شکل نگیرند.

مهدی اشرافی افزود: از سال ۱۴۰۰ کار کاشت بلوط را آغاز کردیم و در سال اول این کار به اندازه ۲۰ هکتار انجام شد و در سال ۱۴۰۱ این رقم به ۸۰ هکتار رسید. اما برای سال جاری برنامه داریم که هزار هکتار بذر بلوط بکاریم.

رویشگاه مردمی دشت ارژن باز هم میزبان دوستداران محیط زیست می‌شود

وی با بیان اینکه برای رشد نهال‌های بلوط، منطقه قرق شده تا هیچ دامی به آن وارد نشود، ادامه داد: درخت بلوط بسیار حساس و رشد آن بسیار کند است. به طوری که در۵ سال اول فقط ۷۰ سانتیمتر رشد می‌کند و ۴۰ سال طول می‌کشد تا میوه دهد. بلوط درختی است که آب را سریع جذب می‌کند. در مناطقی که جنگل‌ها و درخت بلوط به وفور وجود داشته باشد، هیچ‌گاه سیل رخ نمی‌دهد.

اشرافی در خصوص برنامه‌ای که قرار است روز جمعه هفته جاری در دشت ارژن برگزار شود، گفت: ما این برنامه را هر ساله اجرا می‌کنیم و امسال هم در ۱۷ آذرماه، از ساعت ۹ صبح جمعه تمام مردم دشت ارژن و همچنین سازمان‌های مردم نهاد از شهرهای اطراف مثل شیراز، خان‌زنیان و نورآباد در این برنامه شرکت می‌کنند. تعدادی از مسئولان هم در این برنامه حضور خواهند داشت تا ان‌شاءالله یک برنامه خوب و پربار را شاهد باشیم.

مدیرعامل انجمن آوای زیست بوم ارژن، همچنین از حضور پررنگ دانش آموزان در این برنامه خبر داد و گفت: طی جلسه‌ای که با مدیر مدارس دشت ارژن داشتیم، قرار شد که دانش‌آموزان این منطقه به همراه خانواده‌هایشان در این برنامه حضور داشته باشند و حتی برای آنهایی که وسیله نقلیه ندارند، وسیله ایاب و ذهاب مهیا شده است.

رویشگاه مردمی دشت ارژن باز هم میزبان دوستداران محیط زیست می‌شود

وی گفت: نهال‌هایی که در سال ۱۴۰۰ کاشته شده‌اند، حالا از ۱۰ تا ۲۵ سانتیمتر رشد کرده‌اند و در تلاش هستیم که با مراقبت از آنها، زمینه احیای جنگل‌های بلوط را به حول و قوه الهی فراهم کنیم.

مهدی اشرافی در پایان گفت: بانی این برنامه، انجمن آوای زیست بوم ارژن و موسسه روستاگل هستند که در این راه، شورای اسلامی دشت ارژن و دهیاری این روستا نیز همکاری خوبی داشته‌اند.

به گزارش ایسنا، رویداد روز جمعه در اوایل جاده جدید دشت ارژن – کازرون و در منطقه‌ای به نام رویشگاه مردمی دشت ارژن برگزار خواهد شد.

رویشگاه مردمی دشت ارژن باز هم میزبان دوستداران محیط زیست می‌شود

این برنامه عمومی از ساعت ۹ صبح ۱۷ آذرماه آغاز خواهد شد.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha