• سه‌شنبه / ۱۴ آذر ۱۴۰۲ / ۱۱:۰۰
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402091409814
  • خبرنگار : 71415

رسانه اوکراینی: زلنسکی فرمانده ارتشش را دور می‌زند

رسانه اوکراینی: زلنسکی فرمانده ارتشش را دور می‌زند

یک پایگاه خبری اوکراینی روز دوشنبه به نقل از منابع نزدیک به رهبران این کشور نوشت، ولودیمیر زلنسکی در ادامه اختلافش با فرمانده کل ارتش اوکراین تلاش می‌کند با دور زدن او مستقیما به فرماندهان این ارتش دستور دهد.

به گزارش ایسنا، پایگاه اوکراینی «اوکراینسکایا پراودا» گزارش کرد، ژنرال والری زالوژنی، فرمانده کل ارتش اوکراین گاها اطلاعات درباره اقدامات ارتش تحت امرش را از سوی زیردستانش دریافت می‌کند.

پایگاه راشاتودی گزارش داد، زلنسکی و فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین چند ماه است که با یکدیگر اختلاف داشته‌اند و ضدحمله شکست خورده ارتش اوکراین در تابستان این تنش‌ها را بدتر کرده‌است.

این گزارش تصریح داشت، رئیس جمهور اوکراین اقدام به ایجاد «مسیرهای ارتباطی موازی » با دیگر رهبران ارشد ارتش اوکراین از جمله آلکساندر سیرسکی، فرمانده نیروی زمینی و نیکولای اولشچوک، فرمانده نیروی هوایی این ارتش کرده‌است.

طبق این گزارش دفتر زلنسکی این رویکرد را مناسب یافته، اما اجرای آن باعث مختل شدن سلسله مراتب معمول فرماندهی به ضرر زالوژنی شده‌است.

یک منبع نزدیک به دولت اوکراین گفت: «به نظر می‌رسد زلنسکی با دو دسته در نیروهای مسلح اوکراین مواجه است: دسته نیروهای خوبی که تحت فرماندهی سیرسکی و دیگر نیروهای ارجح او هستند و دسته نیروهای بد که به زالوژنی جواب می‌دهند.»

درنتیجه این روند، فرمانده کل ارتش اوکراین دچار دلسردی شده و نمی‌تواند ارتش را کاملا کنترل کند.

روزنامه اوکراینسکایا پراودا نوشت، مقامات نزدیک به زلنسکی شامل آندری یرماک، رئیس دفتر او به دلیل بلندپروازی‌های سیاسی زالوژنی از دست کم آوریل ۲۰۲۲ شروع به تنش‌زایی کرده‌اند. آنها این ژنرال را تحت فشار گذاشتند تا برنامه‌ تاسیس یک گروه خیریه را که به اعتقاد آنها احتمالا بعدا به سطح یک حزب سیاسی ارتقا می‌یافت، کنار بگذارد.

طبق این گزارش، اعتماد اوکراینی‌ها به زالوژنی حتی از اعتماد آنها به زلنسکی در سال گذشته میلادی بیشتر شده‌است.

نتایج یک نظرسنجی جدید که اخیرا برای دفتر رئیس جمهور اوکراین اجرا شد، نشان داد، زلنسکی در یک انتخابات فرضی در برابر زالوژنی در دور دوم شکست می‌خورد.

چند مقام گفتند، زالوژنی هر از چند گاهی نسبت به رهبری زلنسکی ابراز انزجار کرده و پیشتر نیز از تصمیم او برای اخراج تمامی روسای منطقه‌ای دفاتر جذب نیرو در فصل تابستان بعد از یک رسوایی فساد بزرگ انتقاد کرده‌است.

به گفته یک منبع، زالوژنی مدت کوتاهی پس از شنیدن خبر اخراج‌ها در یک نشست دولت، از کاهش شدید تعداد سربازان وظیفه در سراسر اوکراین خبر داد.

گزارش شد که این فرمانده ارتش اوکراین ماه گذشته میلادی هنگام سفر لوید آستین به شهر کی‌یف خطاب به وزیر دفاع ایالات متحده از دخالت مقام‌های غیرنظامی در امور نظامیان شکایت کرد. یکی از منابع آگاه گفت که زلنسکی بعدا از این موضوع که به ضرر «اعتماد» بین این مقام دو اوکراینی تمام شد مطلع گردید.

این رسانه اوکراینی همچنین مدعی شد که زلنسکی از زمان دیدار آستین با زالوژنی، دست از مشاجره برداشته و در عوض به طعنه زدن متوسل شده‌است.

یک منبع در توصیف این اظهارات گفت: «این کنایه‌ها به این شکل هستند که زلنسکی از زالوژنی می‌پرسد، پیشرفت قهرمانانه ما چگونه است؟ آیا شما ۲۰۰ متر عقب‌نشینی کردید؟ و زالوژنی هم در ضمن خشمگین شدن سکوتش را حفظ می‌کند.»

یرماک، رئیس دفتر ریاست جمهوری اوکراین، در مصاحبه‌ای اخیرا گزارش‌ها درباره اختلاف بین زلنسکی و زالوژنی را رد کرد و آن را ساخته و پرداخته روسیه برای تضعیف وحدت اوکراین دانست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha