• سه‌شنبه / ۱۴ آذر ۱۴۰۲ / ۱۱:۳۸
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 1402091409869
  • منبع : نمایندگی سمنان

مرمت پناهگاه‌ اسپهبدان طبرستان در شهمیرزاد

مرمت پناهگاه‌ اسپهبدان طبرستان در شهمیرزاد

ایسنا/سمنان سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان مهدی‌شهر از پایان مرمت «شیر قلعه» در شهمیرزاد خبر داد.

مهدی متقی امروز (سه‌شنبه، ۱۴ آذر ماه) اظهار کرد: در این مرحله از مرمت، حفاظت و استحکام‌بخشی دیوار ضلع جنوبی «شیر قلعه» با سنگ و ملات ساروج، اجرای بندکشی با رعایت اصول فنی با پودرهای ویژه، مرمت تکمیلی قسمت‌های ریخته دیواره‌ها، برج‌ها و عایق‌بندی دیوارها انجام‌ شده است.

او ادامه داد: مرمت «شیر قلعه» با هدف جلوگیری از نفوذ رطوبت و آب برف و باران و حفاظت از این قلعه تاریخی شهر نمونه گردشگری بین‌المللی شهمیرزاد انجام شده و مرمت دیگر بخش‌های این قلعه همچنان در دستور کار است.

وی گفت: «شیر قلعه» از آثار تاریخی مربوط به‌ دوره پیش و پس از اسلام است و در یک کیلومتری شمال غرب شهمیرزاد روی کوه قرار دارد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان مهدی‌شهر افزود: این قلعه از پناهگاه‌های مستحکم اسپهبدان طبرستان است و به شماره ۴۴۲۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

وی همچنین به ایجاد برخی زیرساخت‌ها در روستاهای هدف گردشگری لرد و چاشم اشاره کرد و گفت: با هدف توسعه زیرساخت‌های گردشگری در این منطقه، ۴ چشمه سرویس بهداشتی بین روستای هدف گردشگری چاشم و لرد خطیر کوه در کنار جاده اصلی ساخته شد. با بستن تفاهم‌نامه بین اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی مهدی‌شهر و شورای اسلامی و دهیاری روستای لرد خطیر کوه، تأمین زمین، انشعاب آب، برق و نگهداری از سرویس‌های بهداشتی با شورا و دهیاری روستای لرد خطیرکوه است.

او با اشاره به اینکه وضعیت سرویس‌های بهداشتی در مسیرهای بین‌ راهی و دیگر اماکن باید در شأن گردشگران باشد، گفت: نظافت کامل سرویس‌های بهداشتی، نصب کد شناسایی و شماره سامانه رسیدگی به شکایت‌ها، تعمیر شیرهای فرسوده و ... از جمله اقداماتی است که در راستای بهسازی و سامان‌دهی سرویس‌های بهداشتی بین‌ راهی برای ارائه خدمات به مسافران و گردشگران در شهرستان مهدی‌شهر انجام‌ شده است.

روستای لرد خطیرکوه در بخش شهمیرزاد، شهرستان مهدی‌شهر، در ۴۰ کیلومتری شمال شهر نمونه گردشگری بین‌المللی شهمیرزاد واقع‌ شده است.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha