• سه‌شنبه / ۱۴ آذر ۱۴۰۲ / ۱۱:۴۲
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1402091409878
  • خبرنگار : 50176

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان خبر داد:

تلاش مستمر برای ثبت جهانی دره خرم‌آباد و قلعه فلک‌الافلاک

تلاش مستمر برای ثبت جهانی دره خرم‌آباد و قلعه فلک‌الافلاک

ایسنا/لرستان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: تلاش بی‌وقفه‌ای برای ثبت جهانی قلعه فلک‌الافلاک و دره خرم‌آباد در فهرست آثار جهانی آغاز و از مجموع ۳۱ هزار اثر در کل کشور که ثبت آثار ملی شده حدود ۲۶۰۰ اثر متعلق به استان لرستان است.

عطا حسن‌پور ۱۴ آذرماه در نشست انجمن علمی دانشجویی باستان‌شناسی دانشگاه لرستان، اظهار کرد: بنیانگذار رشته باستانشناسی این دانشگاه استاد پیشکسوت جناب آقای دکتر توسلی بوده است.

وی تصریح کرد: برگزاری چنین نشست‌های تخصصی باعث ارتقای دانش دانشجویان است و باید از اینگونه نشست‌ها حمایت کرد.

حسن‌پور ادامه داد: تلاش بی‌وقفه‌ای برای ثبت جهانی قلعه فلک‌الافلاک و دره خرم‌آباد در فهرست آثار جهانی آغاز شده است؛ از مجموع ۳۱ هزار اثر در کل کشور که ثبت آثار ملی شده است حدود ۲۶۰۰ اثر متعلق به استان لرستان است؛ در حال حاضر لرستان رتبه دوم در سطح استان‌های کشور در زمینه ثبت آثار تاریخی در فهرست آثار ملی را دارد».

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان افزود: متأسفانه در ثبت آثار لرستان در فهرست جهانی رتبه‌های آخر را داریم که البته تلاش ما آن است این نقص جبران شود.

وی بیان کرد: پرونده ثبت جهانی دره خرم‌آباد شامل شمالی‌ترین نقطه خرم‌آباد از غار کلدر تا جنوبی‌ترین نقطه می‌شود.

حسن‌پور اضافه کرد: مایه افتخار است که دره خرم‌آباد از کهن‌ترین سکونت‌گاه‌های بشری در جهان بوده و این یک ظرفیت بسیار مهم برای ثبت جهانی این دره است.

شناخت دقیق گذشته و تمدن‌سازی نوین اسلامی در آینده

در ادامه این نشست علی نظری، رئیس دانشگاه لرستان گفت: وجود دانشجویان اهل کشور عراق در این دانشگاه یک ظرفیت برای گسترش ارتباطات حوزه باستان‌شناسی و میراث فرهنگی بین دانشگاه لرستان و دانشگاه‌های کشور عراق است؛ زیرا کشور عراق نیز همچون ایران دارای آثار باستانی و میراث فرهنگی غنی است.

وی تصریح کرد: تاریخ و باستان‌شناسی برای این است که گذشته را بشناسیم و براساس تفکر و تعقل، پلی برای آینده بسازیم و به سوی تمدن نوین اسلامی حرکت کنیم.

نظری اظهار کرد: همه آثار باستانی بخشی از تمدن بشری بوده‌اند؛ ما باید براساس تاریخ و باستان‌شناسی درس بگیریم و آینده‌ای داشته باشیم که همه آن شهر پاک باشد؛ از طریق تعقل در آثار باستانی می‌توانیم در آینده به ترسیم شهر پاک بپردازیم شهری که اساس آن حیات طیبه مدنظر قرآن کریم است.

رئیس دانشگاه لرستان ادامه داد: شهر پاک شهری است که همه فضائل آن براساس تعالیم قرآن کریم است.

انتهای پیام
 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha