• سه‌شنبه / ۱۴ آذر ۱۴۰۲ / ۱۲:۱۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402091409913
  • خبرنگار : 50570

نقش پررنگ زندگی شهری در آثار نمایشگاه عکس «پرسه»

نقش پررنگ زندگی شهری در آثار نمایشگاه عکس «پرسه»

ایسنا/خراسان رضوی مدیر مکتب بافت گفت: بیشتر آثار حاضر در نمایشگاه گروهی عکس «پرسه» عکس‌هایی با محوریت و نقش پررنگ زندگی شهری هستند.

مجتبی گیوه‌چی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص نمایشگاه گروهی عکس «پرسه» اظهار کرد: در مکتب بافت به دنبال آن هستیم تا آیین و سنتی به نام پرسه‌زنی را در مشهد راه‌اندازی کنیم و برخلاف تور که توسط یک  تورلیدر به مکان مشخص و تعیین شده‌ای پرداخته می‌شود. در پرسه زدن به شهر به عنوان یک متن نگاه می‌کنیم و با گذر از محلات مختلف شهر ‌به دنبال کشف کردن آن هستیم.

وی اضافه کرد: در پرسه زدن روایت‌هایی مردم نگارانه، جامع‌شناسانه، عکاسانه ومعماری از شهر به دست می‌آوریم به منزل ساکنان آن مناطق می‌رویم و با گشت‌وگذار و صحبت با افراد ساکن در آنجا به دنبال کشف کردن هویت شهری و تاریخی آن منطقه هستیم.

مدیر مکتب بافت در خصوص  شکل‌گیری نمایشگاه گروهی عکس پرسه بیان کرد: اعضای تیم مکتب بافت که اغلب عکاسان حرفه‌ای هستند، با نگاه هنرمندانه خود به شهر موفق شدند عکس‌هایی از بافت تاریخی و شهری مشهد ثبت کنند که در نهایت با جمع‌بندی آثار دو فصل، اولین دوره نمایشگاه گروهی عکس پرسه فعالیت خود را آغاز کرد. همچنین تصمیم داریم تا پس از این در انتهای هر فصل نمایشگاهی برگزار کنیم.

گیوه‌چی افزود: در نمایشگاه گروهی عکس پرسه در دو بخش آثار عکاسانی که در پرسه زدن عکسی ثبت کرده‌اند و گروهی دیگر که خارج از مجموعه آثاری را به ثبت رساندند، برگزار می‌شود. از سه فصلی که پشت سر گداشته‌ایم حدود ۳۰۰۰ عکس برای ما ارسال شده است که در حال طبقه‌بندی موضوعی آن‌ها با عنوان‌هایی چون مشاغل، درها، ایوان‌ها و مردم نگاری هستیم.

وی خاطرنشان کرد: گروهی از اعضای تیم پرسه از میان ۱۵۰ قطعه عکس فصل اول حدود ۳۰ اثر را برای حضور در نمایشگاه انتخاب کردند و سعی شده تا عکس‌هایی با زاویه دیدهای متفاوت با محوریت «زندگی شهری»، «مردم نگارانه» و یا «پرداختن به معماری» انتخاب شوند و بیشتر آثاری که نقش زندگی شهری در آن‌ها پررنگ بوده، مورد انتخاب اعضای تیم قرار گرفته  است.

مدیر مکتب بافت ادامه داد: آثار هنرمندانی از جمله منصوره میرسندسی، نغمه اقتداری، اکرم طهماسبی، فهیمه فرخی، مریم توسلیان، زهرا درزاده، نوشین شهابی، کیمیا نعیمی، یگانه وطن‌چی، مجتبی گیوه‌چی و فاطمه اکرمی در این نمایشگاه گروهی به نمایش درآمده است.

گیوه‌چی در خصوص اینکه نمایشگاه گروهی عکس پرسه مورد استقبال علاقمندان قرار گرفته است، اظهار کرد: استقبال علاقمندان از نمایشگاه خوب و رضایت‌بخش بوده است، ما در نمایشگاه میزبان طیف‌های مختلفی از افراد هستیم به عنوان مثال ‌دانشجویان رشته عکاسی، گرافیک، معماری و مردمی که علاقه‌مند هستند از این نمایشگاه گروهی دیدن کرده‌اند.

نمایشگاه گروهی عکس پرسه از ۸ آذرماه آغاز به کار کرده و تا ۲۲ آذرماه به فعالیت خود ادامه خواهد داد. علاقه‌مندان می‌توانند از ساعت ۱۰ تا ۱۸ از این نمایشگاه در خانه تاریخی توکلی واقع در نواب صفوی ۷ بازدید کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha