• سه‌شنبه / ۱۴ آذر ۱۴۰۲ / ۱۶:۳۷
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1402091410221
  • منبع : وزارت آموزش و پرورش

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اعلام کرد

بازبینی جدول عناوین دروس و رشته‌های تحصیلی

بازبینی جدول عناوین دروس و رشته‌های تحصیلی

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی از بازبینی جدول عناوین دروس، ساختار دروس و رشته‌های تحصیلی خبر داد و گفت: در سامانه نظرسنجی نظرات، انتقادات و پیشنهادات همه اولیاء، دانش‌آموزان و همکاران در خصوص کتاب‌های درسی را دریافت می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، علی لطیفی معاون وزیر و رییس سازمان پژوهش در دیدار با اعضای هیات‌رئیسه کمیسیون علمی، آموزشی و پرورشی مجلس دانش‌آموزی ضمن اشاره به اهمیت زیاد دوره آموزش متوسطه افزود: فرصت‌هایی در اختیار شماست که شاید در اختیار دیگران نباشد. دوره طلایی و بسیار مهم زندگی در دوره دانش‌آموزی و متوسطه است.

وی با بیان اینکه بعضی از چالش‌ها و مشکلات قابلیت رفع شدن در سطح مدرسه وجامعه محدود را دارند، و بعضی مطالبات نیاز به اقدامات دانش‌آموزی دارد، خاطرنشان کرد: قبل از اینکه انتظار داشته باشید تا دیگر افراد و نهادها کاری برایتان انجام دهند، فکر کنید و ببینید که خودتان چه کاری می‌توانید انجام دهید. تک‌تک نمایندگان مجلس دانش‌آموزی می‌توانید این ظرفیت را در مدرسه، منطقه و استان خود داشته باشید.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه از مطالبات و نظرات نمایندگان مجلس دانش‌آموزی استقبال می‌شود، گفت: ما در سامانه نظرسنجی نظرات، انتقادات و پیشنهادات همه اولیا، دانش‌آموزان و همکاران در خصوص کتاب‌های درسی را دریافت می‌کنیم و تاکنون نظرات حدود ۶۰ هزار نفر در این سامانه ثبت شده است. مجلس دانش‌آموزی در این زمینه اگر فرآیند، چهارچوب و سازوکاری دارد که به صورت موضوعی بر روی تحول کتاب‌های درسی کار کند، استقبال می‌کنیم.

معاون وزیر به تشریح بخش‌هایی از روند تالیف و چاپ کتاب درسی پرداخت و ادامه داد: کتاب درسی، یک محصول خروجی است که کارهای زیادی تا قبل از چاپ و انتشار آن انجام‌ می‌شود، سازمان پژوهش، تغییرات کلی را برای تغییر در عناوین درسی انجام می‌دهد و جدول عناوین دروس و ساختار دروس و رشته‌های تحصیلی در حال بازبینی است.

وی با بیان اینکه نسبت به تقویت نگاه پرورشی و تربیتی در برنامه مدارس اهتمام داریم، افزود: مجموعه‌ای از اهداف که کتاب‌ها بر اساس آن نوشته می‌شود و دانش‌آموزان برای زندگی به آن نیاز دارند را آماده کرده‌ایم. در دوره جدید تولید محتوا انتظار این است که نگاه تربیتی تقویت شود اما این امر زمان‌بر است.

به گزارش اداره روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، علی لطیفی ضمن تاکید برآینده‌نگری و با تصریح این مطلب که هدف‌گذاری این است که باید به فکر چند سال بعد باشیم، افزود: بخشی از بهترین دانش‌آموزان باید در دانشگاه فرهنگیان تحصیل کنند. بخشی از راه‌حل این است که چالش‌ها و نقص‌ها را آیینه عبرت خود بدانیم و بخشی هم مطالباتی است که در سطح دانش‌آموزی می‌توانید داشته باشید.

‌در ابتدای جلسه علیرضا خدابنده‌لو رئیس مجلس دانش‌آموزی نیز با اشاره به برخی اقدامات و برنامه‌ها و ضمن ارائه گزارشی از تشکیل هیات‌رئیسه و کمیسیون‌های مجلس دانش‌آموزی اظهار کرد: طرح سازماندهی ایده‌های دانش‌آموزی، مانور یک هفته‌ای برای قرار دادن طرح‌ها و برنامه‌های استان‌ها و بررسی چالش‌های کمیسیون‌ها از جمله برنامه‌های مجلس دانش‌آموزی تاکنون بوده و با وجود زمان کم، اتفاقات خیلی خوبی تاکنون افتاده است. دیدار با رهبر معظم انقلاب، جلسه با شورای عالی انقلاب فرهنگی و جلسه با رئیس‌جمهوری بخشی از مهمترین برنامه‌ها بوده است.

 خدابنده‌لو ضمن اشاره به، مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر بازگشت دروس عمومی به آزمون سراسری و به نمایندگی از حدود ۱۷ میلیون دانش‌آموز گفت: وزیر آموزش و پرورش در روز افتتاحیه یازدهمین دوره مجلس دانش‌آموزی دو ماموریت ویژه دادند که یکی، بازنگری در محتوای کتاب آموزشی و دیگری، تحلیل و بررسی برنامه‌های پیشنهادی ایشان به مجلس بود و از ما خواستند که این برنامه‌ها را به دقت بررسی و تحلیل کرده و عوامل موفقیت یا عدم موفقیت آن را ارائه دهیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha