• چهارشنبه / ۱۵ آذر ۱۴۰۲ / ۰۹:۲۷
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1402091510543
  • خبرنگار : 50455

رئیس دانشگاه قم:

تمدن‌سازی بدون تحقیق و پژوهش یک توهم است

تمدن‌سازی بدون تحقیق و پژوهش یک توهم است

ایسنا/قم رئیس دانشگاه قم، گفت: تمدن‌سازی بدون تحقیق و پژوهش یک توهم است، همان‌طور که مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب فرموده‌اند گام دوم انقلاب تمدن‌سازی است که اولین دستورٰالعمل حرکت ۴۰ ساله پیش رو حوزه علم و پژوهش است و اگر می‌خواهیم به آرمان اصلی انبیا، یعنی تمدن‌سازی برسیم، راهبرد اول علم و پژوهش است.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین احمدحسین شریفی، رئیس دانشگاه قم در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر استان که شامگاه گذشته ۱۴ آذرماه در دانشگاه قم برگزار شد، گفت: هر چقدر از اهمیت پژوهش گفته شود کم است، چرا که موتور پیشرفت یک جامعه، پژوهش است، به‌طوری که تمدن‌سازی بدون تحقیق و پژوهش یک توهم است، همان‌طور که مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب فرموده‌اند گام دوم انقلاب تمدن‌سازی است که اولین دستورٰالعمل حرکت ۴۰ ساله پیش رو حوزه علم و پژوهش است و اگر می‌خواهیم به آرمان اصلی انبیا، یعنی تمدن‌سازی برسیم، راهبرد اول علم و پژوهش است.

وی افزود: از منظر رهبر معظم انقلاب دو راهبرد اساسی را در گام دوم بیان می‌کنند، اول، رسیدن به مرجعیت علمی و حضور در جمع سرامدان علم و دوم حل مسائل کنونی و آینده کشور برای دستیابی به آن باید کار جهادی کرد و بدون کار مضاعف رسیدن به این مهم محال است، و این دولت مردمی در مسیر جهاد در حال حرکت است و حدود یک سوم نشریات جمهوری اسلامی در این دو سال اخیر صورت گرفته است.

شریفی در خصوص رسیدن به مرجعیت علمی اظهار کرد: اگر می‌خواهیم به مرجعیت علمی برسیم، باید به نمایه‌های بین‌المللی برسیم و حرف خودمان را بزنیم، جهاد مرجعیت زبان فارسی شروع شده و دانشگاه قم نیز یکی از نشریات بین‌المللی فارسی در پایگاه‌های بین‌المللی است.

وی تصریح کرد: محقق واقعاً گره‌ای در ذهنش شکل می‌گیرد و به سمت آن حرکت می‌کند، چراکه کار تحقیقاتی بسیار زمان‌بر است و حاصل سال‌های تحقیق و پژوهش است که البته ناگفته نماند که مقالات علمی باید در حوزه حل مسائل کشور باشد و بدانید که برخی از مسائل کشور جنبه جهانی هم دارد.

رئیس دانشگاه قم در پایان با اشاره به وضعیت استان در خصوص بحث پژوهش بیان کرد: وضعیت پژوهشی استان خوب است، اما با ظرفیت اصلی خود فاصله دارد، چراکه از قم شهر علم است و از آن انتظار زیادی می‌رود، در حال حاضر ۶۰۰ مرکز آموزشی و پژوهشی در قم وجود داد که اگر قرار است وارد مرجعیت علمی شویم باید قم را وارد بعد بین‌المللی کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha