• چهارشنبه / ۱۵ آذر ۱۴۰۲ / ۱۱:۱۸
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1402091510668

اولین عکس ثبت‌شده با فضاپیمای «سایکی» ناسا منتشر شد

چهارم دسامبر یک روز بزرگ برای فضاپیمای «سایکی» ناسا بود زیرا کاوشگر در این روز، سرانجام چشمان خود را به جهان گشود.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، فضاپیمای «سایکی»(Psyche) ناسا از زمان پرتاب بر فراز موشک «فالکون هوی»(Falcon Heavy) شرکت «اسپیس‌ایکس»(SpaceX) در روز ۱۳ اکتبر، اساسا کیهان را در تاریکی طی کرده است زیرا دانشمندان هنوز دوربین‌های بال خورشیدی فضاپیما را روشن نکرده بودند.

بیشتر بخوانید:

فضاپیمای «سایکی» ناسا پرتاب شد

این فضاپیما در حال حاضر در راه مطالعه کردن سیارکی به سر می‌برد که از روی آن نامگذاری شده است. این سیارک موسوم به «سایکی ۱۶»(۱۶ Psyche) در منطقه‌ای بین سیاره‌های مریخ و مشتری منظومه شمسی ما قرار دارد. به طور خلاصه، این سنگ فضایی مورد توجه دانشمندان حوزه سیاره‌شناسی قرار دارد زیرا آنها معتقدند که تقریبا به طور کامل از فلز و به ویژه از آهن و نیکل ساخته شده است.

این موضوع بسیار مهمی است زیرا آنها فلزات خاصی هستند که در هسته زمین یافت می‌شوند و این بدان معناست که سایکی ۱۶ به نوعی یک روش را برای تحلیل کردن مرکز سیاره خودمان ارائه می‌دهد. این کاری است که ما نمی‌توانیم به طور مستقیم انجام دهیم. گروه ماموریت اعلام کردند دستگاه تصویربرداری فضاپیمای سایکی که مجموعه‌ای از دوربین‌های دوقلو را شامل می‌شود، در راه رسیدن به سایکی ۱۶ به طور رسمی اولین عکس فضایی خود را گرفته است.

بیشتر بخوانید:

۷ نکته مهم در مورد ماموریت ناسا به سوی با ارزش‌ترین سیارک کشف‌ شده

این عکس، مجموعه‌ای از داده‌های خام است که فضاپیما آنها را در روز چهارم دسامبر جمع‌آوری کرده و نحوه پراکنده شدن ستاره‌های قابل مشاهده از زاویه دید سایکی را به نمایش می‌گذارد. داده‌های خام به این معناست که نویز پس‌زمینه در تصویر مانند سیگنال‌های نوری اضافی استخراج نشده است اما گروه ماموریت می‌گویند که در روزهای آینده روی چنین تنظیم دقیقی کار خواهند کرد.

اولین عکس ثبت‌شده با فضاپیمای «سایکی» ناسا منتشر شد

مانند بسیاری از عکس‌های ثبت‌شده با لنزهای فضایی، این عکس «نور اول» سایکی نامیده می‌شود. «جیم بل»(Jim Bell) پژوهشگر «دانشگاه ایالتی آریزونا» و سرپرست دستگاه تصویرساز سایکی گفت: تصاویر اولیه فقط آغاز ماجرا هستند. برای گروهی که این دستگاه پیچیده را طراحی و اجرا می‌کنند، دیدن نور اول هیجان‌انگیز است.

براساس توضیحات بل، گروه از این تصاویر استفاده خواهند کرد تا نحوه عملکرد دستگاه تصویربرداری سایکی را در آماده‌سازی برای ماموریت سال ۲۰۲۶ استفاده کنند. در این ماموریت، فضاپیما از نزدیکی مریخ عبور خواهد کرد و امید می‌رود که چند منظره خیره‌کننده را از سیاره سرخ به نمایش بگذارد. بل گفت: در نهایت، ما در سال ۲۰۲۹ هیجان‌انگیزترین تصاویر را از سیارک سایکی ۱۶ خواهیم داشت. ما مشتاقانه منتظر منتشر کردن همه این تصاویر برای عموم مردم هستیم.