• چهارشنبه / ۱۵ آذر ۱۴۰۲ / ۱۳:۳۶
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1402091510872
  • خبرنگار : 50455

سرپرست جهاد دانشگاهی واحد قم:

علم، موتور محرک پیشرفت عزتمندانه یک کشور است

علم، موتور محرک پیشرفت عزتمندانه یک کشور است

ایسنا/قم سرپرست جهاد دانشگاهی واحد قم، با بیان اینکه به فرموده مقام معظم رهبری رویکرد مترتب بر علم در کشور باید حل‌المسائلی باشد، گفت: موتور محرک پیشرفت عزتمندانه یک کشور، علم است لذا علم عزت و سلطنت به ارمغان می‌آورد.

حامد حیاتی سرپرست جهاد دانشگاهی واحد قم، در نشست علمی «سلول‌های بنیادی خون بند ناف و کاربردهای بالینی آن» که امروز ۱۵ آذرماه در سالن اجتماعات بیمارستان آیت‌الله گلپایگانی برگزار شد، ضمن عرض تسلیت به‌مناسبت ایام فاطمیه، بیان کرد: مقام معظم رهبری به آیت الله شب زنده‌دار توصیه داشتند، در بیانیه گام دوم انقلاب راهبردهای مختلفی برای تحقق تمدن نوین اسلامی مطرح کردیم و بر روی این بیانیه تأکید می‌کنیم تا مورد توجه همگان قرار بگیرد.

وی افزود: در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، مقام معظم رهبری ضمن بیان دستاوردهای 40 ساله انقلاب اسلامی، ۷‌محور اصلی را برای 40 سال دوم انقلاب ترسیم کردند؛ در متن این بیانیه، ۲۲ مرتبه بر کلمه جهاد تأکید داشتند و این مسئله از اهمیت کار و فعالیت جهادی است.

حیاتی بیان کرد: یکی از محورهای مهم این بیانیه که مقام معظم رهبری درخصوص آن تأکید کردند: «پس به پا خیزید و با جهش علمی که دارید دشمن کینه توز را ناامید کنید و این کار شدنی است»، محور علم و پژوهش است.

وی اظهار کرد: جهاددانشگاهی در این مسیر پژوهش، با محوریت دانشمندان و پژوهشگران فرهیخته‌ای همچون شهید سعید کاظمی آشتیانی، و مطالعات گسترده‌ای که انجام می‌دهد، وارد این عرصه شده است؛ لذا در جهاد دانشگاهی استان قم احصاء نظام مسائل را دنبال می‌کنیم تا بتواند مرتفع‌کننده مسائل کشور باشد.

حیاتی بیان کرد: مرجعیت علمی برای ما یک مفهوم اعتقادی است؛ چنان که در قرآن مجید و روایات مأثور از ائمه (ع) در خصوص علم سفارش فراوان شده است و همچنین مقام معظم رهبری در اهمیت مرجعیت علمی بیان داشتند که «علم برای یک ملّت مهم‌ترین ابزار آبرو پیشرفت و اقتدار است».

وی با اشاره به اینکه داشتن مرجعیت علمی یکی از محورهای مورد تأکید مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب است، تصریح کرد: مرجعیت علمی و حضور در جمع سرآمدان علمی و پژوهشگران برتر جهان و رویکرد مترتب بر این علم همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری است.

حیاتی با بیان اینکه به فرموده مقام معظم رهبری رویکرد مترتب بر علم در کشور باید حل‌المسائلی باشد، گفت: موتور محرک پیشرفت عزتمندانه یک کشور، علم است لذا علم عزت و سلطنت به ارمغان می‌آورد.

یافته‌های پژوهشی؛ امروز در بالین بیماران نمود دارد

همچنین لیلا ناصرپور معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی استان قم، در این نشست ضمن گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری، عنوان کرد: نمود یافته‌های پژوهشی ما، امروز در بالین بیماران خود را نشان می‌دهد.

وی افزود: تولید علم و مشکل محور بودن پژوهش یکی از الگوهای مهم است، افزود: نمونه آن را باید در بانک خون بند ناف دید که در حقیقت این مشکل در کشور احصاء و نیاز به آن احساس شد و لذا گروه‌های پژوهشی تشکیل و در این زمینه تحقیقات و مطالعاتی انجام شد، و در نهایت خروجی این پژوهش به صورت علم در اختیار بیماران قرار گرفت.

ناصرپور اظهار کرد: پژوهش‌ها باید به سمتی حرکت کند که نظام مسائل کشور احصاء و راه حلی برای آن ارائه شود در جهاد دانشگاهی قم سعی کردیم بر اساس همین الگو حرکت کنیم.

وی ادامه داد: اولین مرکز درمان ناباروری در استان قم را جهاد دانشگاهی تاسیس کرده است و بیش از دهه است که در حال ارائه خدمات به بیماران بومی و حتی بیماران بین المللی هستیم.

ناصرپور اظهار کرد: سالانه 50 هزار زوج نابارور برای دریافت درمان مراجعه می‌کنند و آنچه برا ما پژوهشگران مهم است این است که مشکلات بیماران را احصاء و در گروه‌های پژوهشی برای آن‌ها راه حل پیدا کنیم.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی استان قم در دو گروه پژوهشی، سلول‌های بنیادی و بیولوژی تولید مثل سعی کردیم پژوهش‌هایی را داشته باشیم که به بهبود کیفیت خدمات و همچنین به استفاده بهینه از منابعی که داریم کمک کند.

وی بیان کرد: همواره در گروه‌های پژوهشی سعی ما بر این بوده کیفیت خدمات رسانی را بهبود ببخشیم؛ البته در سال‌های اخیر به این مسئله بسنده نکردیم و با هم افزایی دانشگاه‌های مختلف از جمله علوم پزشکی و حتی دانشگاه صنعتی به تولید فناوری و یا تولید یک خدمت پرداختیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha