• چهارشنبه / ۱۵ آذر ۱۴۰۲ / ۱۳:۵۴
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1402091510890
  • خبرنگار : 50295

راه‌اندازی مرکز توانبخشی خانواده و کودک مبتلا به اختلال‌های شنوایی در زنجان

راه‌اندازی مرکز توانبخشی خانواده و کودک مبتلا به اختلال‌های شنوایی در زنجان

ایسنا/زنجان سرپرست اداره‌ کل بهزیستی استان زنجان گفت: مرکز توانبخشی خانواده و کودک مبتلا به اختلال‌های شنوایی، خدمات لازم برای کودکان با اختلال‌های شنوایی را برای آسان کردن ارتباط دریافتی و بیانی مناسب با استفاده از تقویت‌کننده مناسب و آموزش‌های ویژه این افراد ارائه می‌دهد.

روح‌الله خدابنده‌لو امروز (چهارشنبه، ۱۵ آذر ماه) در افتتاح اولین مرکز توانبخشی خانواده و کودک مبتلا به اختلال‌های شنوایی، اظهار کرد: در این مرکز، کودک دارای اختلال شنوایی از نظر سطح شنیداری، میزان افت شنوایی، سطح زبان بیانی و درکی و اختلال‌های تلفظی ارزیابی می‌شود. برای هر کودک برنامه درمانی اختصاصی تهیه و تدوین می‌شود و مربی‌های آموزشی براساس برنامه اختصاصی با کودک تمرین می‌کنند.

وی ادامه داد: مرکز توانبخشی خانواده و کودک مبتلا به اختلال‌های شنوایی، خدماتی را مانند گفتاردرمانی، شنوایی‌شناسی، روانشناسی، مربی آموزشی و هنری و ورزشی برای کودکان بدو تولد تا ۱۰ ساله ارائه کرده است و دیگر نیاز نیست خانواده‌ها برای آموزش کودک ناشنوا به استان‌های دیگر مراجعه کنند.

او بیان کرد: مرکز توانبخشی با ظرفیت ۵۰ نفر و در بخش غیردولتی و تحت نظارت بهزیستی فعالیت خواهد کرد. در این مجموعه اقدامات و خدمات برای کودکان با اختلال‌های شنوایی با هدف آسان کردن ارتباط دریافتی و بیانی مناسب با استفاده از وسیله تقویت‌کننده مناسب (سمعک یا کاشت حلزون) و آموزش‌های ویژه این افراد انجام می‌شود.

خدابنده‌لو ادامه داد: خانواده‌ها توجه بیشتری به سلامت شنوایی نوزادان داشته باشند، زیرا اختلال‌های شنوایی نوزاد حتما باید قبل از سه ماهگی تشخیص داده شود و مراحل درمانی تا قبل از رسیدن به شش ماهگی انجام شود.

وی با بیان اینکه بیش از ۲۵۰۰ فرد دارای معلولیت شنوایی و بیش از ۸۰۰ فرد دارای اختلال‌های گفتاری تحت پوشش بهزیستی‌اند و دو کانون ناشنوایان در شهرستان‌های زنجان و ابهر با هدف خدمت‌رسانی فرهنگی، ورزشی و توانبخشی به افراد دارای معلولیت شنوایی فعالیت می‌کنند، افزود: هشت پایگاه غربالگری شنوایی نوزادان و کودکان ۳ تا ۵ سال تحت نظارت بهزیستی با هدف پیشگیری از معلولیت شنوایی و ارتقای سطح سلامت شنوایی در استان فعالیت می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha