• پنجشنبه / ۱۶ آذر ۱۴۰۲ / ۱۲:۲۲
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1402091611497
  • خبرنگار : 50256

استاد حوزه و دانشگاه:

انرژی جنبش دانشجویی، سرگردان مانده است

انرژی جنبش دانشجویی، سرگردان مانده است

ایسنا/آذربایجان شرقی استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به وضعیت فعالیت‌های جنبش دانشجویی در کشور و افول این حوزه در سال‌های گذشته، گفت: این جنبش، انرژی دارد که اکنون آواره و سرگردان است و گویی قبله ندارد.

مجتبی نظری در گفت‌وگو با ایسنا، به مناسبت روز دانشجو، اظهار کرد: جنبش دانشجویی با یک افت ویژه‌ای مواجه شده که قابل توجیه نیست و تشکل‌ها باید به صورت جدی وارد میدان شوند.

وی افزود: گویی دانشجویان و تشکل‌ها در تشخیص اولویت‌ها دچار مشکل شده‌اند و علت آن نیز این است که استقلال تشکل‌ها دچار مشکل شده است. تشکل‌ها منتظر هستند تا ابلاغی شود و سپس آن موضوع را در اولویت خود قرار دهند. تشخیص بیرونی اولویت‌ها به حساب بیرونی‌ها صحیح و داشتن یک نگاه بیرونی نیز درست است ولی قرار نیست که با نگاه بیرونی در دانشگاه فعالیت کنیم بلکه باید خودمان اولویت‌های دانشجویی را تشخیص دهیم.

وی با بیان این‌که جنبش دانشجویی اگر خودش حتی به غلط تصمیم بگیرد بسیار بهتر از این است که تصمیم درست بیرون را اجرا کند، گفت: این جنبش، انرژی دارد اما این انرژی آواره است و گویی قبله ندارد. همان طور که در تجمعات سال گذشته دیدیم که چقدر این انرژی یتیم بود و صاحب نداشت. انتظار داشتیم که تشکل‌ها به صورت جدی وارد میدان شوند و تجمعات را متعادل کنند.

نظری با بیان این‌که تک صدایی در دانشگاه آفت است و در طولانی مدت ظلم به دانشگاه محسوب می‌شود، اظهار کرد: باید تشکیلات دانشجویی را با اندیشه‌های شهید بهشتی آشنا کرد. باید بچه‌ها را از اشخاص رها کنیم تا به دنبال شخص نباشند و جنبش دانشجویی نیز باید از گذشته خلاص شود و به آینده نگاه کند.

وی بر لزوم ورود دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی به مباحث روز دنیا از جمله هوش مصنوعی و فناوری‌های جدید تاکید کرد و گفت: باید بحث «دنیای بدون اسرائیل و رابطه ما با کشورها در این دنیا» تبدیل به گفتمان شود. 

وی در ادامه با اشاره به دانشجویان امروز، اظهار کرد: اکنون نسل «Z» در دانشگاه حضور دارد که دارای ویژگی‌های مخصوص به خود است. کسی این نسل را پیش می‌برد که متاسفانه خودش اهل این نسل نیست پس قطعا زبان آن را نمی‌داند. مثلا دختری که نسل Z است و روسری را باز می‌کند، فورا نباید ذهنمان به سمت ابتذال برود. شاید تعدادی مبتذل باشند ولی این پدیده تعریف دیگری دارد که باید با آن آشنا شد. 

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: کاش الان تمامی در و دیوارهای دانشگاه را مملو از ویژگی‌های نسلZ می‌کردند زیرا این بحث باید هر چه بیشتر در جامعه مطرح شود. تشکل‌ها و انجمن‌ها نیز باید این موضوع برای اعضای خود تبیین کند.

وی تاکید کرد: نمی‌گویم که نسل Z حرف‌های درستی می‌زند ولی بهتر است که برخی صحبت‌ها و ویژگی‌های این نسل را از زبان ما بشنوند.

وی با گذری به فعالیت‌های تشکیلاتی در دانشگاه‌ها، با بیان این‌که باید کسی به تشکیلات بیاید که آماده تاوان دادن باشد، اظهار کرد:  نسل Z، نسلی خلاق است و وقتی بخواهد برنامه‌ای را اجرا کند، دانشگاه‌های ما در مقابل آن گارد می‌گیرند. در این راستا باید تشکل‌ها یک بررسی از وضعیت داشته و به استقبال ‌ایده‌ها بروند و آن‌ها را دنبال کنند.

نظری در خصوص بحث ارتباط با صنعت نیز گفت: دانشجویان در انجمن‌های علمی و تشکل‌ها آنچنان ارتباطی با صنعت نمی‌یابند. در این راستا تشکل‌ها که صرفا نباید سیاسی باشند، می‌توانند به موضوعات فرهنگی و اقتصادی ورود یابند و دانشجویی که ایده نو دارد را جذب و ایده او را از این طریق جلو ببرند تا امیدش از بین نرود.

وی با بیان این‌که در عصری زندگی می‌کنیم که باید بیدار بمانیم و کار کنیم‌، اظهار کرد: بودجه دانشگاهی را باید تشکل‌ها با کمک همدیگر پیگیری کنند و معاونت فرهنگی را به چالش بکشند. بودجه فرهنگی در تشکل‌های دانشجویی باید تبدیل به یک مطالبه عمومی شود.

وی در ادامه بر لزوم اجرای کارهای ابتکاری برای دانشجویان در تشکل‌ها تاکید کرد و گفت: نیاز به برنامه‌های جدیدی چون برگزاری اردوهای دانشجویی به عراق و سوریه در راستای روشنگری داریم. حتی بستر این امر نیز آماده است.

نظری در خاتمه با اشاره به لزوم ارائه آموزش به نیروهای تشیکلاتی و اهمیت این موضوع، تاکید کرد: با انرژی و ظرفیتی که در داخل تشکل‌ها وجود دارد، حتی می‌توان نماینده از درون آن‌ها تولید کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha