• جمعه / ۱۷ آذر ۱۴۰۲ / ۰۹:۴۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402091711914
  • خبرنگار : 71145

پیش‌نویس قطعنامه آتش‌بس در غزه روی میز شورای امنیت

پیش‌نویس قطعنامه آتش‌بس در غزه روی میز شورای امنیت

وزیر خارجه امارات اعلام کرد، پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرده که در آن خواستار آتش‌بس فوری در غزه به دلایل بشردوستانه شده‌است.

به گزارش ایسنا، امروز جمعه شورای امنیت سازمان ملل متحد با حضور آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد درباره وضعیت غزه نشستی برگزار می‌کند تا در مورد انتقال کمک‌های بشردوستانه و امکان رای گیری درباره پیش‌نویس قطعنامه ارائه شده توسط امارات متحده عربی با هماهنگی طرف‌های فلسطینی و مصری و با حمایت کشورهای عربی و اسلامی برای آتش‌بس به دلایل بشردوستانه رایزنی کند.

این نشست پس از آن صورت می‌گیرد که دبیرکل سازمان ملل متحد ماده ۹۹ منشور سازمان ملل را فعال کرده که بر اساس آن از شورای امنیت سازمان ملل درخواست می‌کند برای مقابله با یک خطر بزرگ در نوار غزه از جمله فروپاشی سیستم بشردوستانه و آتش‌بس بشردوستانه اقدام کند.

عبدالله بن زاید وزیر خارجه امارات گفت: این درخواست در پاسخ به وضعیت فاجعه بار نوار غزه و تشدید درد و رنج مردم فلسطین است که دبیرکل سازمان ملل متحد در نامه‌ای در شورای امنیت مطرح کرد.

در همین راستا، ریاض منصور، نماینده فلسطین در سازمان ملل پیش بینی کرد شورای امنیت سازمان ملل در نیویورک روز جمعه درباره پیش‌نویس قطعنامه اماراتی مورد حمایت اعراب رأی گیری کند.

منصور درباره فعال‌سازی ماده ۹۹ و رای‌گیری در شورای امنیت گفت: ماده ۹۹ منشور سازمان ملل این اختیارات را به دبیرکل می‌دهد که به منشور تکیه کند و از شورای امنیت درخواست کند اقدامات عملی انجام دهد و این باید به عنوان یک الزام برای توقف این تهدید علیه صلح و امنیت بین‌المللی تفسیر شود.

وی افزود: «بنابراین دبیرکل با درخواست آتش‌بس فوری بشردوستانه به این ماده متوسل شده‌است. پیش‌نویس قطعنامه ما مطابق با خواسته‌های دبیرکل سازمان ملل است، یعنی اینکه شورای امنیت به سطح مسؤولیت می‌رسد و برای توقف این وضعیت که نه تنها جان تعداد زیادی از فلسطینی‌ها بلکه صلح و امنیت بین‌المللی را تهدید می‌کند، اقدام می‌کند.»

وی ابراز امیدواری کرد که شورای امنیت این درخواست را مسدود نکند و مانع این درخواست نشود و به پیش‌نویس قطعنامه ارائه شده با حمایت کشورهای عربی و اسلامی و سایر کشورهای حامی آتش‌بس رای مثبت دهد.

روز چهارشنبه آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در نامه‌ای به شورای امنیت درباره غزه برای اولین بار از زمان تصدی این پست به ماده ۹۹ منشور سازمان ملل اشاره کرد.

این اقدام کم‌سابقه از سوی «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل در حالی صورت می‌گیرد که شورای امنیت هنوز قطعنامه‌ای مبنی بر آتش‌بس میان رژیم صهیونیستی و مقاومت فلسطین تصویب نکرده‌است.

شورای امنیت ۱۵ عضوی که قدرتمندترین نهاد سازمان ملل محسوب می‌شود، وظیفه حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را بر عهده دارد که به ادغان بسیاری از اعضای آن و همچنین تاکید بسیاری از رهبران جهان، تاکنون در این زمینه شکست خورده‌اند.

طبق گزارش الجزیره، ماده ۹۹ منشور سازمان ملل متحد به دبیرکل این اختیار را می‌دهد که «نظر شورای امنیت را به هر موضوعی که به عقیده او ممکن است حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را تهدید کند، جلب کند».

آنتونیو گوترش در نامه‌ای به رئیس شورای امنیت نوشت که وضعیت اسرائیل و سرزمین‌های اشغالی فلسطین «ممکن است تهدیدهای موجود برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را تشدید کند».

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۹-۱۸ ۰۳:۵۴

واقعا نمیدونستن که اسراییل بی رحم دنبال بهونه بود تا مردم بی گناه رو قتل عام کنه ؟من نظرم اینه اسراییل عمدا خودشه به بی خبری زد تا حماس حمله کنه . چون دنبال بهونه بود . حتی شاید چون اسراییل برای شهرک نشین های خودش ارزش قائل نیست واونا رو هم به بهانه کشتار به اسراییل اورده .