• شنبه / ۱۸ آذر ۱۴۰۲ / ۱۰:۴۷
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 1402091812438
  • منبع : پایگاه‌های خبری

تابلویی که با روضه‌خوانی اکران شد+فیلم

تابلویی که با روضه‌خوانی اکران شد+فیلم

همواره یکی از نقدهایی که به حسن روح‌الامین به خصوص در آثار عاشورایی‌اش وجود داشت این بود که او «روضه» را از «خلوتِ» مجالس ذکر مصیبت و گوشه دنج هیئت بدون مقدمه به «جلوتِ» بوم نقاشی و دید عموم می‌آورد.

به گزارش ایسنا، قدس آنلاین نوشت: این مسئله از آن جهت اهمیت داشت که سنت تاریخی ما همواره در ذکرِ این مصیبت واسطه‌ای وجود داشته تا ماجرا را ذره ذره و با حفظ ادب و شرایط مستمعان برایشان روایت کند. یکی از کارکردهای نقالی و حضور پرده خوان در واقع همین بود.

البته معنای این نقد این نیست که حتماً کسی باید همچون پرده خوان همواره کنار این نقاشی بایستد و آن را بسته به شرایط و حال حاضران روایت کند، ولی می شود در ساحتی حداقل مثل کاری که دیروز حسن روح الامین و محمود کریمی انجام داده و در آن پیشگام شدند، حداقل رونمایی اثر برای اولین بار را با آداب و ترتیبی خاص انجام داد.

این اتفاق پنج شنبه شب بالاخره افتاد. هر چند پیش از این نیز با همین جنس رونمایی برای تابلوی «اسدالله» حسن روح الامین در شب میلاد امیرالمومنین علی (ع) در هیئت و توسط محمود کریمی افتاده بود.

به هر ترتیب، پنج شنبه شب، تابلوی «مضطر» حسن روح الامین رونمایی شد. تابلویی که حسن روح الامین می گوید عنوانش را حاج محمود کریمی انتخاب کرده است. محمود کریمی در امامزاده علی اکبر چیذر ابتدا برای مخاطبانش چند دقیقه‌ای روضه خواند و بعد از آنکه احساس کرد مخاطبان اکنون می توانند گوشه‌ای از مصیبت‌های سیدالشهدا(ع) که در تابلوی حسن روح الامین نقش بسته را به نظاره بنشینند، پرده را کنار زد تا مخاطبان با ادب و توجه شاهد این روضه مصور باشند.

چه تابلوی «مضطر» حسن روح الامین را دیده باشید و چه نه، حداقل این رونمایی متفاوت را یکبار ببینید و آن را با لحظه‌ای مقایسه کنید که این تابلو را در حال اسکرول کردن صفحه‌ها در فضای مجازی و لابه‌لای محتواهای شلم شوربای اینستاگرامی، به یکباره می بینید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha