• شنبه / ۱۸ آذر ۱۴۰۲ / ۱۱:۳۶
  • دسته‌بندی: هرمزگان
  • کد خبر: 1402091812515
  • خبرنگار : 50635

نماینده ولی فقیه در استان:

طرح جدید ساماندهی مساجد در هرمزگان اجرا خواهد شد

طرح جدید ساماندهی مساجد در هرمزگان اجرا خواهد شد

ایسنا/هرمزگان نماینده ولی فقیه در هرمزگان با بیان این‌که طرح جدید ساماندهی مساجد در هرمزگان اجرا خواهد شد، گفت: امام جماعات محور و راهبر فعالیت‌های مسجد خواهد بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عبادی‌زاده امروز (شنبه، ۱۸ آذر ماه) در آیین معارفه مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد استان هرمزگان که با حضور مدیران مجموعه‌های فرهنگی هرمزگان در دفتر امام جمعه بندرعباس برگزار شد، اظهار کرد: مسجد شأنی از شئون حاکمیت اسلامی و ولی امر مسلمین محسوب می‌شود به همین دلیل است که نباید آن را یک مجموعه دولتی دانست و بر این اساس آن را مدیریت کرد.

وی با بیان این‌که مدیریت و راهبری مساجد در شأن ولی امر است، گفت: مدیریت مسجد با شرایط خاصی به شبکه امامت متصل می‌شود و هر قانونی که در زمینه مسجد تدوین می‌شود، باید در مسیر امامت و ولایت باشد.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان با بیان این‌که مساجد با دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی متعددی در پیشبرد اهداف خود همکاری دارند، ادامه داد: دستگاه‌ها و نهادهایی مانند اداره کل اوقاف و امور خیریه، سازمان تبلیغات اسلامی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، کانون‌ فرهنگی هنری مساجد، بسیج و حوزه‌های علمیه به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم در اجرای برنامه‌های مسجد در ارتباط هستند. در طرح جدید ساماندهی مساجد، این تعامل به‌گونه‌ای دیگر میان این دستگاه‌ها برقرار خواهد بود.

عبادی‌زاده با بیان این‌که امام مسجد محور تمام فعالیت‌هاست و مسؤولیت اصلی در حوزه مساجد برعهده امام است، گفت: براساس طرح جدید، تمام ارکان دیگر باید برای اجرای برنامه‌ها با امام مسجد هماهنگ باشند و حتی هیأت امنا نیز با تأیید و معرفی امام مسجد و پس از طرح در جلسات مربوط تعیین خواهد شد.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان، با اشاره به راه‌اندازی مرکز تخصصی ائمه جمعه و جماعات در استان قم، گفت: این مرکز به صورت تخصصی به موضوع آموزش، تربیت و سطح‌بندی روحانیون ورود می‌کند که بخشی به‌عنوان امام جمعه انتخاب و بخش دیگری به‌عنوان امام جماعات مساجد برگزیده می‌شوند تا رهبری مساجد در مناطق مختلف کشور را برعهده بگیرند.

او اظهار کرد: پیش از این، ائمه جماعات تنها خود را پیش‌نماز برای اقامه نماز می‌دانستند؛ اما اکنون امام جماعت باید به‌عنوان رهبر و محور فعالیت‌های مسجد فعالیت کند. بر این اساس، هیأت‌ امنا به معرفی امام مسجد تعیین خواهد شد و امام مسجد به‌عنوان رئیس هیأت امنا فعالیت می‌کند و باید به کمک هیأت امنا، مسجد را مدیریت و راهبری کند.

بانک اطلاعات کمی و کیفی مساجد هرمزگان تدوین شود

وی با تاکید بر تدوین بانک اطلاعاتی مساجد، گفت: باید هرچه زودتر یک بانک اطلاعاتی کمی و کیفی از مساجد سراسر استان هرمزگان تدوین شود تا بتوان برنامه‌ریزی‌ها را متناسب با ظرفیت‌ها تدوین کرد.

نماینده ولی فقیه در هرمزگان با اشاره به اهمیت سطح‌بندی مساجد، بیان کرد: برخی مساجد به واسطه امکانات و ظرفیت‌هایی نرم‌افزاری‌شان، سطوح مختلفی دارند که باید ابتدا شاخص‌هایی را برای سطح‌بندی مساجد تدوین کرد. این عمل را باید برای ائمه جماعات مساجد نیز انجام داد و انتخاب امام مسجد را متناسب با سطح مسجد و توانمندی‌های امام مسجد می‌توان انجام داد.

او افزود: شناسایی جذب، گزینش و انتخاب ائمه جماعات، آموزش ضمن خدمت ائمه جماعات و نظارت مستمر به فعالیت ائمه جماعات و تلاش برای ارتقای سطح آن‌ها از جمله فعالیت‌های مورد انتظار از مرکز رسیدگی به امور مساجد هرمزگان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha