• شنبه / ۱۸ آذر ۱۴۰۲ / ۱۴:۳۹
  • دسته‌بندی: تشکل‌های دانشجویی
  • کد خبر: 1402091812749
  • خبرنگار : 71664

در دانشگاه علم و صنعت؛

منصوری: دولت و قوه قضائیه مانند لبه‌های قیچی در موضوع چای دبش عمل کردند

منصوری: دولت و قوه قضائیه مانند لبه‌های قیچی در موضوع چای دبش عمل کردند

معاون اجرایی رئیس‌جمهور در خصوص فساد چای دبش گفت: دولت و قوه قضائیه مانند لبه‌های قیچی در موضوع چای دبش عمل کردند. وظیفه دولت ورود به مسائل فساد و برخورد با متخلفان است.

به گزارش ایسنا، محسن منصوری در برنامه «آقای معاون، از دولت چه خبر؟» که ظهر امروز، شنبه ۱۸ آذر در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، اظهار کرد: هنگامی که دولت سیزدهم آغاز به کار کرد با مشکلات متعددی روبرو بودیم؛ اما نشان دادیم که با بدون ازبین بردن دستاوردها و بدون بتن‌ریختن در سانتریفیوژها می‌توان مسائل و مشکلات را به حداقل کاهش داد.

وی ادامه داد: دولت قبل مطرح می‌کرد که دولت سیزدهم، زبان دیپلماسی را بلد نیست؛ اما ما در زمینه دیپلماسی بسیار فعال هستیم؛ به طور مثال عضو پیمان شانگهای شده‌ایم. گسترش ارتباط با روسیه و چین، ازسرگیری ارتباط با عربستان بخشی از اقدامات دولت سیزدهم است.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور با بیان اینکه مسائل کلان کشور در رابطه با کشورهایی مانند چین و عربستان در کانون توجه قرار دارد، اظهار کرد: در هیچ‌کدام یک از از روابط خود عزت کشور را زیرپا نگذاشته‌ایم و در کنار یک میز زانو نزده‌ایم یا برای رسیدن به یک موضع با وزیر خارجه یک کشور قدم نزده‌ایم.

منصوری گفت: فدراسیون فوتبال از برداشتن تندیس سردار سلیمانی خودداری کرد و در پای این تصمیم ایستاد که کار بزرگی کردند.

وی گفت: یاد و خاطره تمام شهدای دانشجو به ویژه دانشجویانی که در ۱۶ آذر ۱۳۳۲ خون خود را فدای عدالت‌جویی کردند، گرامی می‌دارم.

*جوانان و دانشجویان می‌توانند در تحول‌خواهی نقش داشته باشند

معاون اجرایی رئیس‌جمهور با بیان اینکه انقلاب اسلامی به معجزات پیامبران شبیه است، گفت: تمام اتفاقات که در جریان انقلاب اسلامی روی داده قابل بررسی است. شخصیت امام خمینی (ره) به عنوان معمار انقلاب اسلامی قابل تحلیل است و ایشان با رهبری ویژه توانستند انقلاب اسلامی به سرانجام برسانند. امام خمینی (ره) در عصری که از دین به عنوان افیون نام برده می‌شد با حرکت خود ثابت کرد که دین موثرترین عامل در اقدامات بشری است.

منصوری با بیان اینکه هرگاه بر مبنای آموزه‌های دینی عمل کرده‌ایم موفق بوده‌ایم، افزود: هرگاه بر مبنای آموزه‌های دینی عمل نکرده‌ایم موفق نبوده‌ایم؛ هرگاه با روحیه تحول‌خواهی عمل کرده‌ایم موفق بوده‌ایم. جوانان و دانشجویان می‌توانند در تحول‌خواهی نقش داشته باشند. گاهی انقلابی بوده‌ایم اما انقلابی نمانده‌ایم.

*ضرورت تحلیل مسائل توسط جوانان

معاون اجرایی رئیس‌جمهور با اشاره به ضرورت تحلیل مسائل توسط جوانان گفت: من از شما می‌خواهم که مسائل دهه ۶۰، واگرایی دهه ۷۰، حوادث دهه ۸۰، رویدادهای دهه ۹۰، انتخابات ۱۴۰۰ و حوادث سال گذشته را تحلیل کنید.

وی با بیان اینکه شهید بهشتی از دانشجو به عنوان موذن جامعه یاد کرده است، گفت: دانشجو، لوکومتیو حرکت جامعه است و تعالی جامعه با سرعت حرکت دانشجو رقم می‌خورد. دانشجو در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به عنوان حلقه میانی درنظر گرفته شده که درخواست‌ها را پیگیری می‌کند.

منصوری ادامه داد: محوریت در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی با جوانان انقلابی است. آنها می‌توانند با مشورت و شور دادن کشور را به جلو ببرند. با توجه به اهمیت جوانان، هدف دشمن قرار گرفته‌اند. اگر جوانان آسیب ببینند کشور آسیب می‌بیند.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور با بیان اینکه دشمن امروز همان دشمن امروز است، گفت: ما باید از روح مبارزه با سلطه و آرمان‌خواهی دانشجویان استفاده کنیم. من از شما دانشجویان می‌خواهم که با بیان صحیح خود دولت را نقد کنید با نگاهی که از انقلاب اسلامی برآمده باشد.

منصوری با بیان اینکه نسبت دولت با جوانان روشن است، اظهار کرد: بسیاری از جوانان در بدنه دولت حضور دارند و این موضوع در تمام سطوح دولت مشهود است. به طور مثال، چند جوان دهه شصتی به عنوان مدیران‌کل در ذولت خضور دارند؛ جوانان مومن انقلابی وارد دولت شده‌اند. دولت به استفاده از ظرفیت و جوانان در حوزه مدیریتی و بازسازی انقلابی دولت معتقد است.

*رییس‌جمهور به آزادی بیان بدون قید و شرط اعتقاد دارد

وی با بیان اینکه رییس‌جمهور به آزادی بیان بدون قید و شرط اعتقاد دارد، گفت: همانطور که ایشان در میان مردم حضور دارند به آزادی بیان هم اعتقاد دارند. موضوع توجه به آزادی بیان در کانون توجه تمام اعضای دولت قرار دارد. این احتمال وجود دارد که برخی از مدیران میانی در ارتباط با این موضوع کج سلیقه‌ای کرده باشند.

معاون اجرایی رئیس جمهور و بیان اینکه دولت سیزدهم مصالح مردم را ذبح ویژه‌خواری نمی‌کند، گفت: دولت سیزدهم دولت شعار نیست. از شما می‌خواهم که اقدامات دولت خدمتگزار را با دولت منت‌گذار مقایسه کنید. ما در دولت سیزدهم پای ارزش‌ها ایستاده‌ایم؛ دولت سیزدهم دولت معتقد به ارزش‌هاست و بر ظرفیت داخلی تکیه کرده است. دولت سیزدهم، دولت عکس یادگاری با هواپیمای خارجی نیست.

منصوری با بیان اینکه دولت سیزدهم با مسائل و مشکلات متعددی در آغاز کار خود مواجه بود، گفت: شهریور ۱۴۰۰، دولت را با تورم ۶۰ درصدی تحویل گرفتیم. میزان مرگ و میر روزانه کرونا معادل ۷۰۰ نفر بود و نرخ تورم تولید نیز ۱۰۳ درصد بود. همچنین ۴۸۰ هزار میلیارد نیز کسری بودجه داشتیم.

وی با بیان اینکه میزان نقدینکی در جامعه بسیار زیاد بود، گفت: دولت قبلی توانایی پرداخت حقوق کارکنان دولت را نداشت. ما با اقدامات خود و بدون بتن ریختن در سانتریفیوژها توانستیم بر مشکلات چیره شویم و از میزان مشکلات بکاهیم.

*عقب‌ماندن از ساخت یک میلیون مسکن در سال

منصوری درباره وضعیت ساخت یک میلیون مسکن در سال گفت: بر مبنای قانون، ما باید سالی یک میلیون مسکن بسازیم. ساخت یک میلیون مسکن در یک سال زمان‌بر است. ساخت یک میلیون مسکن در یک سال به این معنا نیست که یک میلیون مسکن در یک سال ساخته شود این امکان وجود دارد که برخی از اقدامات به صورت همزمان انجام شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر، اقدامات لازم برای ساخت  بیش از یک میلیون و ۹۰۰ هزار مسکن انجام شده است. ما با اقدامات خود در حوزه مسکن توانسته‌ایم نرخ تورم در حوزه بازار مسکن و در چند ماه گذشته منفی کنیم اما به دلیل اینکه نرخ تورم مسکن در دولت قبل بسیار افزایش یافته است منفی شدن نرخ تورم چند ماه اخیر توسط مردم احساس نمی‌شود.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور گفت: در حوزه ساخت مسکن با مشکلاتی مواجه هستیم و از ساخت یک میلیون مسکن در سال عقب هستیم.

*کاهش نرخ بیکاری

وی با بیان اینکه توانستیم نرخ بیکاری را کاهش دهیم، گفت: میزان نرخ بیکاری در کشور معادل ۷.۹ درصد است. بیانگر این است که در ۲۰ استان کشور کارگر برای کارهای موجود وجود ندارد یعنی میزان نرخ بیکاری کاهش یافته است. ما در حوزه دانش آموختگان دانشگاه‌ها با مشکلاتی روبرو هستیم و ضعف داریم.

منصوری درباره مقالات دانشگاهی توضیح داد: برخی از دانشگاه‌ها نیاز محور هستند و برخی صرفاً به منظور نگارش مقاله نوشته می‌شود و ما در زمینه صنعت و دانش رشد داشته‌ایم، مقالات باید بر مبنای نیازها باشند؛ چرا که دانش در صنعت پیاده می‌شود و تین مقالات می‌توانند موجب رشد صنعت شوند.

وی درباره تصمیم دولت درباره طرح توسعه حرم شاه‌چراغ و حفظ بافت قدیمی شیراز گفت: برخی از مسائل به استان‌ها واگذار شده است. این موضوع به شورای برنامه‌ریزی استان فارس واگذار شده است.

سفرهای استانی گامی برای مردمی‌سازی

وی با بیان اینکه  دغدغه‌های مردم در سفرهای استانی مطرح می‌شود از راهکارهای اجرای عدالت است، گفت: مردم بدون واسطه تمام دغدغه‌های خود را مطرح می‌کنند. سفرهای استانی معادل مردمی‌سازی نیست اما گامی برای مردمی سازی است.

منصوری در خصوص فساد چای دبش توضیح داد: تخلف چای دبش از سال ۹۸ آغاز شده و تا به امروز ادامه داشت. پس از اینکه آقای فرزین ریاست بانک مرکزی را بر عهده گرفتند، متوجه دریافتی‌های غیر عادی چای دبش شدند.

وی ادامه داد: دولت و قوه قضائیه مانند لبه‌های قیچی در موضوع چای دبش عمل کردند. وظیفه دولت ورود به مسائل فساد و برخورد با متخلفان است. وقتی یک نفر تخلف می‌کند دولت به آن رسیدگی می‌کند.

 فعالیت پلتفورم‌های خارجی منوط به پذیرش قوانین

منصوری درباره فیلترینگ توضیح داد: هیچ کشوری در هیچ جای دنیا اجازه نمی‌دهد که خارج از قوانین در فضای مجازی فعالیت کنند. اگر پلتفورمی بخواهد در کشور فعالیت کند، باید قوانین کشور را بپذیرد. این امکان وجود ندارد که ما به یک پلتفورم اجازه فعالیت دهیم اما در بزنگاه‌های تاریخی علیه کشور اقدام کند. این موضوع در حوادث سال گذشته اتفاق افتاد و موارد ضد امنیتی در پلتفورم‌ها آموزش داده می‌شد. برخی از پلتفورم‌های داخلی از نمونه خارجی چیزی کم ندارد اجازه فعالیت پلتفورم‌های خارجی منوط به پذیرش قوانین است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha