• شنبه / ۱۸ آذر ۱۴۰۲ / ۱۵:۲۸
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1402091812796
  • خبرنگار : 50441

اقدام دانش‌آموزان فارس برای احیای جنگل‌ دشت ارژن

اقدام دانش‌آموزان فارس برای احیای جنگل‌ دشت ارژن
عکس: میثم محجوبی - ایسنا

ایسنا/فارس دانش‌آموزان اهل دشت ارژن فارس به همراه خانواده‌هایشان دست به بیل و تیشه شدند تا گامی دیگر جهت احیای جنگل‌های این منطقه بردارند.

از سال ۱۳۹۹ با همکاری موسسه روستاگل و انجمن آوای زیست بوم ارژن، اقداماتی موثر جهت احیا جنگل بلوط و تالاب دشت ارژن شکل گرفته است. در همین راستا، از سال ۱۴۰۰ کار کاشت بلوط در این منطقه آغاز شده است که در سال اول این کار به اندازه ۲۰ هکتار و در سال دوم ۸۰ هکتار، انجام شد و قرار است امسال این مقدار با رشدی قابل توجه، به هزار هکتار افزایش پیدا کند.

اقدام دانش‌آموزان فارس برای احیای جنگل‌ دشت ارژن

موسسه روستاگل از سال 1393 فعالیت های پژوهشی، آموزشی و فرهنگی خود را با هدف آشتی و آشنایی بیشتر کودکان و نوجوانان با طبیعت آغاز کرده است. این موسسه در ابتدا صرفا محلی یک صفحه مجازی برای تولید محتوا و اشتراک گذاری دغدغه‌های طبیعت دوستان بود اما  از سال 1397 به صورت عملی وارد ماجرا شد و با ثبت موسسه فرهنگی محیط زیستی روستاگل ورجین، پروژه‌هایی با موضوع درختکاری، پاکسازی طبیعت، احیا جنگل، چاپ کتاب و فیلم‌سازی اجرا کرد.

در ادامه این اقدامات، روز جمعه، 17 آذرماه جاری نیز در رویشگاه مردمی دشت ارژن، برخی از اهالی این روستای همراه با دانش‌آموزان زیبا گردهم آمده و به کاشت بذر و نهال در این منطقه پرداختند.

دوست‌داران طبیعت و محیط زیست می‌توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی این موسسه به آدرس www.roostagol.ir علاوه بر آشنایی به اقدامات انجام شده توسط روستاگل و شناخت بیشتر نسبت به مسائل مختلف محیط زیستی در حوزه نگهداری از طبیعت، به صورت آنلاین به خریداری و کاشت درخت بپردازند.

نکته جالب در خصوص خرید و کاشت درخت، صدور پلاک برای هر درخت به نام افراد است که می‌تواند عامل انگیزشی و جذابی برای جلب توجه دوستداران محیط زیست باشد.

به گزارش ایسنا، منطقه مردمی رویشگاه دشت ارژن در فاصله حدود 60 کیلومتری شیراز، محلی قرق شده است که توسط برخی دوست‌داران طبیعت محافظت و نگهداری می‌شود. در این منطقه علاوه بر بلوط، گیاهانی چون کیالک، ارس، نسترن، گلابی وحشی، داغداغان، زرشک، دغدغک، شیرخشت، بنه، ارژن، کیکم، ون و راناس نیز وجود دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha