• یکشنبه / ۱۹ آذر ۱۴۰۲ / ۰۶:۰۶
  • دسته‌بندی: جهان ورزش
  • کد خبر: 1402091812994
  • خبرنگار : 71460

تاریخچه جام‌ ملت‌های آسیا

سه گام نخست قدیمی‌ترین جام قاره‌ای جهان

سه گام نخست قدیمی‌ترین جام قاره‌ای جهان

جام ملت‌های آسیا از سال ۱۹۵۶ برگزار شده است و در سه دوره نخست در حالی که تنها چهار تیم در رقابت‌ها حضور داشتند، کره جنوبی دو بار و رژیم صهیونیستی عنوان قهرمانی را کسب کردند.

به گزارش ایسنا، جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ در حالی از ۲۲ دی آغاز می‌شود که تاکنون ۱۷ دوره آن برگزار شده است. هفده دوره قبلی این جام - به عنوان قدیمی‌ترین جام قاره‌ای فوتبال در جهان - با اتفاقات و نتایج جالب توجهی همراه بوده است.

ایده‌ اصلی برگزاری مسابقات جام ملت‌های آسیا اولین بار و همزمان با تاسیس کنفدراسیون فوتبال آسیا در مانیل مرکز فیلیپین مطرح شد.

جام ملت‌های آسیا برای اولین بار سال ۱۹۵۶ به میزبانی هنگ‌کنگ برگزار شد. سه دوره نخست این بازی‌ها (۱۹۵۶، ۱۹۶۰ و ۱۹۶۴) با حضور چهار تیم برگزار شد. این رقابت‌ها به صورت گروهی انجام می‌شد و همه تیم‌ها برابر هم بازی می‌کردند. کره جنوبی توانست در دوره نخست قهرمان شود.

سه گام نخست قدیمی‌ترین جام قاره‌ای جهان
کره‌جنوبی قهرمان نخستین دوره جام ملت‌ها
سه گام نخست قدیمی‌ترین جام قاره‌ای جهان
دیدار کره جنوبی و تایوان که با پیروزی ۵ بر ۳ کره به پایان رسید

درست چهار سال بعد از برگزاری نخستین دوره جام ملت‌های آسیا بود که اروپایی‌ها تصمیم گرفتند رقابت‌های جام ملت‌های اروپا را پایه‌ریزی کنند.

در نخستین دوره جام ملت‌های آسیا که در هنگ‌کنگ برگزار شد تنها چهار تیم حضور داشتند. دوره دوم هم در سال ۱۹۶۰ در کره‌ جنوبی برگزار شد. کره‌ جنوبی فاتح هر دو دوره شد و در غیاب قدرت‌های فوتبال آسیا - که در آن زمان هنوز ظهور نکرده بودند - دو قهرمانی را به نام خود ثبت کرد.

دوره سوم اما در تاریخ این جام به عنوان کم‌رمق‌ترین و سطح‌پایین‌ترین دوره معروف است. این دوره در سرزمین‌های اشغالی برگزار شد و رژیم صهیونیستی جام را در خانه نگه‌ داشت.

۱۹۵۶ / میزبان: هنگ کنگ / قهرمان: کره جنوبی
۱۹۶۰ / میزبان: کره جنوبی / قهرمان: کره جنوبی
۱۹۶۴ / میزبان: رژیم صهیونیستی / قهرمان: رژیم صهیونیستی

سه گام نخست قدیمی‌ترین جام قاره‌ای جهان
بازیکنان کره قهرمان جام ۶۰
سه گام نخست قدیمی‌ترین جام قاره‌ای جهان
جام قهرمانی در دستان بازیکنان رژیم صهیونیستی در جام ۶۴

در ادامه جام ملت‌های آسیا با استقبال بیشتری از سوی کشورها همراه شد و از اینجا به بعد بود که تیم ملی فوتبال ایران در جام ملت‌های آسیا حضور داشت.

حد فاصل سال‌های ۱۹۶۸ تا ۱۹۷۶، به مدت ۱۲ سال، فوتبال ایران در قاره کهن آقایی کرد. سه قهرمانی پیاپی ایران در جام ملت‌ها رکوردی است که هنوز پابرجاست و هیچ کشوری موفق به تکرارش نشده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha