• یکشنبه / ۱۹ آذر ۱۴۰۲ / ۰۸:۵۹
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1402091913153
  • خبرنگار : 50214

به میزبانی تفت برگزار می‎شود؛

رقابت‌ ۶۱ اثر در اولین سوگواره استعدادیابی شبیه‌خوانی راوی رزم

رقابت‌ ۶۱ اثر در اولین سوگواره استعدادیابی شبیه‌خوانی راوی رزم

ایسنا/یزد رقابت بین آثار راه یافته به بخش مسابقه سوگواره استعدادیابی شبیه خوانی راوی رزم به مدت دو روز در باغشهر تفت استان یزد برگزار می‌شود.

«احمد ذاکری» رئیس اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان تفت در این باره در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ۹۷ اثر در مدت تعیین شده به دبیرخانه سوگواره راوی رزم ارسال شد که از این تعداد ۶۱ اثر از سوی هیات بازبینی و انتخاب سوگواره پس از بررسی‌های به عمل آمده، شایسته حضور در بخش مسابقه حضوری معرفی شدند.

به گفته وی، از میان آثار راه یافته به بخش مسابقه نهایی سوگواره، ۳۰ اثر در بخش نوجوانان و ۳۱ اثر هم در بخش جوانان به رقابت خواهند پرداخت.

ذاکری خاطرنشان کرد: نخستین سوگواره شبیه‌خوانی استانی راوی رزم با هدف شناسایی و استعدادیابی نوجوانان و جوانان در هنر آیینی مذهبی شبیه خوانی و زنده نگه داشتن فرهنگ عاشورا و حماسه قیام حضرت امام‌حسین (ع) و یاران با وفایش طی روزهای ۲۲ و ۲۳ آذرماه و همزمان با ایام فاطمیه در حسینه بیت العباس محله گرمسیر شهرستان تفت برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: نوجوانان و جوانان راه یافته به بخش مسابقه حضوری در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته جاری در دو وقت صبح و عصر با هم به رقابت می‌پردازند.

ذاکری یادآور شد: مراسم اختتامیه سوگواره نیز عصر روز پنجشنبه ۲۳ آذر ماه برگزار و از نفرات برگزیده تجلیل به عمل خواهد آمد.

«محمد رسول شجاعی تفتی» دبیر تخصصی این سوگواره استانی نیز با تشریح شرایط و مقررات اختصاصی شرکت کنندگان در بخش مسابقه حضوری این سوگواره، اظهار کرد: انتخاب نسخه مناسب و صحیح یکی از مجالس تعزیه و اجرای مناسب آن، به همراه داشتن و پوشیدن لباس مناسب نقش مورد نظر در هنگام اجرا برای داوری و در صورت نیاز به نقش مکمل با نسخه خوان در هنگام اجرا وی نیز حضور با لباس کامل و اجرای نقش مکمل الزامیست.

وی افزود: نوازندگان در بخش موزیک تعزیه باید حتما سازهای مورد نیاز را به همراه داشته باشند، ضمن این که آنها می‌توانند فرد یا افراد دیگری را برای اجرای مکمل موزیک تعزیه به همراه داشته باشند ولی حتما باید ملودی‌های رایج در مجالس تعزیه را نوازندگی کنند.

شجاعی تاکید کرد: برای اجرای نقش‌های اولیاءخوان استفاده از دکلمه خوانی ممنوع است و حتما باید نقش با حالت آوازی مناسب اجرا شود، علاوه بر این در مرحله مسابقه حضوری خلاقیت‌های هنری شرکت‌کنندگان نیز مورد توجه و ارزیابی قرار می گیرد و نکته مهم دیگر این که حضور افراد برگزیده در مراسم اختتامیه برای دریافت جوایز الزامی است و جوایز به شرط حضور در مراسم اهدا خواهد شد.

دبیر سوگواره در پایان نیز متذکر شد: هر فرد برای اجرای نقش مورد نظر خود یا نوازندگی ساز مورد نظر فقط ۵ دقیقه زمان خواهد داشت و داوران مختار هستند به محض احساس کفایت اجرا نسبت به قطع کردن اجرا اقدام کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha