• یکشنبه / ۱۹ آذر ۱۴۰۲ / ۱۰:۳۸
  • دسته‌بندی: تشکل‌های دانشجویی
  • کد خبر: 1402091913302
  • خبرنگار : 71972

مدیرعامل اسبق ایسنا:

نگاه‌های سلیقه‌ای در دوره‌هایی به ایسنا آسیب زد/ زمان مناسب برای احیای ایسنا در حوزه دانشگاهیان

نگاه‌های سلیقه‌ای در دوره‌هایی به ایسنا آسیب زد/ زمان مناسب برای احیای ایسنا در حوزه دانشگاهیان

مدیرعامل اسبق ایسنا با تأکید بر اینکه خبرگزاری دانشجویان ایران در دوره‌هایی به دلیل نگاه‌های سلیقه‌ای و غیرکارشناسانه آسیب‌دیده است افزود: در این دوره فرصت مناسبی است تا جایگاه ممتاز این رسانه در حوزه دانشگاه و دانشجویی احیا شود؛ "دانشگاه" در رویکرد جدید ایسنا، تشخص و استقلال بیشتری پیدا کرده است.

ساسان والی زاده مشاور فرهنگی و رسانه‌ای معاون رئیس‌جمهور در امور مجلس در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن تبریک سالگرد خبرگزاری دانشجویان ایران و روز 16 آذر در تشریح اهمیت فعالیت اداره کل دانشگاه این خبرگزاری گفت: ایسنا نه فقط یک رسانه سراسری که یک مکتب خبری است و در واقع شیوه نوینی از اطلاع‌رسانی را در کشور تأسیس کرد.

وی با تأکید بر دو کارویژه ایسنا در مقایسه با دیگر رسانه‌ها افزود: اخلاق‌مداری در خبررسانی و ذکر منبع در انتشار اخبار دو اصل اساسی فعالیت این خبرگزاری در این مدت است و فکر می‌کنم حفظ و تقویت این دو ویژگی همچنان می‌تواند نقطه عطف این رسانه در سپهر رسانه‌های کشور باشد.

*رسانه دانشجویی باید از بافت زنده و متحرک برخوردار باشد

والی‌زاده با اشاره به این مطلب که باتوجه به ماموریت خبرگزای دانشجویان ایران باید خصیصه رسانه دانشگاهی و دانشجویی به شکل ممتاز در این ایسنا حفظ شود، تصریح کرد: بی‌تردید ایسنا شایسته‌ترین رسانه برای مرجعیت اخبار دانشجویی و دانشگاهی است؛ اما از آنجا که دانشجو نبض تند جامعه است پس لازم است که رسانه دانشجویی نیز به همان میزان از بافت زنده و متحرک برخوردار باشد.

وی با اعلام این مطلب که ایسنا در دوره‌هایی به دلیل نگاه‌های سلیقه‌ای و غیرکارشناسانه آسیب‌دیده است، گفت: در این دوره فرصت مناسبی است تا جایگاه ممتاز این رسانه در حوزه دانشگاه و دانشجویی احیا شود البته باید به این موضوع توجه کرد که تفاوت معناداری بین حوزه دانشگاه و دانشجو وجود دارد به این معنی که اگر دانشگاه به‌عنوان یک نهاد صرفاً علمی مورد بررسی قرار گیرد مطمئناً دچار افت تک ساحتی می‌شوید.

مشاور فرهنگی و رسانه‌ای معاون رئیس‌جمهور در امور مجلس دانشجو را موتور متحرکه دانشگاه دانست و ابراز کرد: ایسنا باید علاوه بر خبرگزاری دانشگاهی، رسانه دانشجویی هم باشد وقتی می‌گوییم دانشجو مطمئناً باید توجه ویژه‌ای به کارکردهای دانشگاه و مطالبات دانشجویی معطوف کنیم.

والی زاده پرداختن به مباحث آموزشی، سیاسی و صنفی را از حوزه‌های مهم در عرصه فعالیت دانشجویی نامیده و افزود: ایسنا در دوره‌هایی فقط یکی از این سه حوزه اصلی را برجسته کرده است درحالی‌که در فاز جدید فعالیت خود در اداره کل دانشگاه باید توازنی بین انتقال و انتشار اخبار در همه این حوزه‌ها را مدنظر قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه پرسش‌گری یکی از خصلت‌های دانشجویی است، تصریح کرد: پرداختن صرف به مسئله اطلاع‌رسانی یا وجه سرگرمی رسانه یک نگاه سنتی و متروک است و در حال حاضر رسانه‌ها نقش‌های متنوعی را بر عهده گرفته‌اند و ایسنا نیز این سبقه را داشته که نقش یک رسانه پرسشگر را از زبان دانشجویان ایفا کند پس مطمئناً به شایستگی می‌تواند این نقش چندبعدی را اجرا کرده و عهده‌دار نقش ارشاد، آگاهی‌بخشی، تبادل افکار، گسترش اندیشه، شفاف‌سازی، توسعه فرهنگ گفت‌وگو، سازماندهی و جریان‌سازی رسانه‌ای باشد.

والی زاده در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: ایسنا درعین‌حال باید معدل سواد رسانه‌ای کشور را ارتقا دهد و این توقعی است که از یک رسانه دانشجویی می‌رود تا در راستای آن ویژگی‌های دانشجوی مسلمان ایرانی تشریح شده و ایسنا پرچم‌دار و مبلغ تحقق این ویژگی‌ها باشد.

*دانشجو باید مستقل و مبتنی بر تحلیل باشد

مدیرعامل اسبق ایسنا با اشاره به این مطلب که اساساً روز دانشجو به دلیل حرکت ضد استعماری دانشجویان و ویژگی استکبارستیزی آنها به این عنوان نام‌گذاری شده است، گفت: نباید از ترویج این خصلت در تولید و سمت‌وسوی کلی اخبار غافل شد.

وی در ادامه افزود: عدالت‌جویی از دیگر مطالبات اصلی دانشجویان است و در جهت‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌های کلی اخبار دانشجویی باید به این اصل مهم توجه ویژه‌ای کرد.

مشاور فرهنگی و رسانه‌ای معاون رئیس‌جمهور در امور مجلس با بیان این مطلب که وام‌دار نبودن دانشجو به جریان‌های سیاسی از دیگر مولفه‌های جامعه دانشجویی است، اظهار کرد: دانشجو باید مستقل و مبتنی بر تحلیل باشد و طبیعتاً ایسنا هم به‌عنوان رسانه دانشجویی نباید وامدار جریان‌های سیاسی باشد و برای تحقق این مسئله مهم جمله شهید بهشتی که گفتند: «دانشجو مؤذن جامعه است و اگر خواب بماند نماز امت قضا می‌شود» باید موردتوجه باشد.

 وی در ادامه گفت‌وگو با استناد به فرمایش مقام معظم رهبری که خدا لعنت کند آن دست‌هایی که تلاش کردند و می‌کنند که قشر جوان و دانشگاهی ما را غیرسیاسی کنند، گفت: تعبیر اینکه دانشجو چگونه باید سیاسی باشد هم در منظومه فکری مقام معظم رهبری تشریح و با کلمه بصیرت رمزگشایی می‌شود از نظر رهبر انقلاب دانشجو باید نسبت به وقایع تحلیل داشته باشد و توجه به این موضوع در شاکله کلی جامعه اثرگذار است.

 والی زاده افزود: ایسنا به‌عنوان یک رسانه پیشرو دانشجویی باید در بصیرت‌افزایی دانشجویان نقش‌آفرین باشد؛ بنابراین توقعی که از ایسنا می‌رود این است که در ذیل بصیرت‌افزایی مروج ادبیات گفت‌وگو، ادبیات نقد و اعتراض باشد شما دیدید در قضایای سال گذشته حرکاتی در دانشگاه‌ها شکل گرفت که از ساحت دانشگاه دور بود و وقایع نشان داد که باید اقدام جدی در این حوزه صورت گیرد تا منجر به افزایش قدرت تحلیل و بصیرت دانشجویان شود.

مشاور فرهنگی و رسانه‌ای معاون رئیس‌جمهور در امور مجلس با تأکید بر این موضوع که قطعاً با تشکیل این اداره کل می‌توان جریان‌سازی را با جدیت پیگیری کرد، افزود: "دانشگاه" در رویکرد جدید ایسنا، تشخص و استقلال بیشتری پیدا کرده است و می‌تواند در حوزه جهت‌دهی به پرسش‌گری دانشجویان، توجه بیشتر به انجمن‌ها و تشکل‌های دانشجویی مؤثر باشد و علاوه بر همه اینها پرداختن به مباحث صنفی دانشجویان نظیر مهاجرت نخبگان را دنبال کند.

* اداره کل دانشگاه ایسنا؛ حلقه واسطی بین رسانه‌ها و دانشگاه‌های جهان

والی زاده در ادامه اظهار کرد: وقتی توقع داریم دانشجویان جریان پیشرو کشور باشند پس رسانه مرتبط با جامعه دانشگاهی هم باید در انعکاس صدای دانشجویان پیشرو و ممتاز باشد و این ویژگی‌ها در شاکله ایسنا دیده می‌شود.

وی در این بخش از گفت‌وگو به طرح پیشنهادی در خصوص فعالیت‌های اداره کل دانشگاه پرداخت و گفت: ادره کل دانشگاه ایسنا بیشتر از اینکه دنبال روایت گزارش درباره چگونگی وقایع باشد باید چرایی وقایع را مورد بررسی قرار دهد و متمرکز بر اطلاع رسانه‌ای صرف نشود و یک گام جلوتر برود و با تحلیل و تفسیر وارد چرایی وقایع شود و به آسیب‌شناسی آنها بپردازد تا به‌واقع بتواند در این عرصه پیشرو باشد.

 مشاور فرهنگی و رسانه‌ای معاون رئیس‌جمهور در امور مجلس در پایان اظهار کرد: ایسنا قابلیت بین‌المللی شدن را دارد به‌ویژه که در همین سرویس دانشگاه دیدم که بحث سپهر دانش و دانشگاه بین‌الملل را هم مدنظر دارد و می‌تواند حلقه واسطی بین رسانه‌ها و دانشگاه‌های ایران، جهان اسلام و جهان امروز باشد. اعتقاد جدی دارم که ایسنا از شاکله قوی که شامل نیروی انسانی کارآمد و خبرنگاران زبده می‌شود، برخوردار است و می‌تواند به‌عنوان رسانه‌ای ممتاز و متفاوت در سپهر رسانه‌ای کشور فعالیت کند.

انتهای پیام/

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha