• یکشنبه / ۱۹ آذر ۱۴۰۲ / ۱۲:۰۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402091913429
  • خبرنگار : 71415

اظهارات جراح فلسطینی‌ درباره دروغ‌های رژیم صهیونیستی

اظهارات جراح فلسطینی‌ درباره دروغ‌های رژیم صهیونیستی

پزشک جراح انگلیسی فلسطینی‌تبار که در جریان جنگ اخیر حماس و رژیم صهیونیستی چند هفته را در نوار غزه به عنوان یک عضو تیم سازمان پزشکان بدون مرز سپری کرد، گفت، در برابر یک تیم تحقیقات بریتانیایی در مورد جنایات جنگی به ایراد شهادت پرداخته‌است.

به گزارش ایسنا، غسان ابو سته، یک جراح پلاستیک انگلیسی که اصالتا فلسطینی بوده و در حوزه پزشکی در زمان جنگ تخصص دارد تا کنون چند بار داوطلب کار برای تیم‌های پزشکی در چند جنگ قبلی علیه غزه شده و در اواخر دهه ۱۹۸۰ کار خود را به عنوان یک دانشجوی پزشکی شروع کرد. او در دیگر مناطق جنگی شامل عراق، سوریه و یمن نیز کار کرده‌است.

به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، ابوسته در تاریخ نهم اکتبر، دو روز بعد از شروع عملیات طوفان الاقصی از سوی رزمندگان مقاومت فلسطین علیه رژیم صهیونیستی از طریق مصر وارد غزه شد و مدت ۴۳ روز را در این باریکه تحت محاصره سپری کرده و در این مدت عمدتا در بیمارستان‌های الاهلی و الشفا در شمال غزه کار کرده‌است.

ابو سته در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس در زمان حضورش در انستیتوی مطالعات فلسطین در روز شنبه در بیروت تاکید کرد، فرق شدت جنگ‌های دیگری که او تجربه کرده و جنگ در غزه مثل فرق «میان سیل و سونامی» است. او گفت به جز تعداد رو به افزایش مجروحین و کشته‌های این جنگ، مساله ناگوار دیگر این است که خود نظام بهداشت و درمان در غزه هدف گرفته شده و از بین رفته‌است.

ابو سته خاطر نشان کرد: «بدترین چیز در ابتدا تمام شدن مورفین و داروهای ضد درد قوی و مناسب و سپس تمام شدن داروهای بی‌هوشی بود. این‌ها به معنی این هستند که شما مجبور به انجام عمل‌های دردناک بدون داروی بی‌هوشی می شوید.»

او گفت، وقتی که به انگلیس بازگشت، واحد جنایات جنگی در پلیس انگلیس از او خواست در تحقیقات درباره جنایات جنگی در فلسطین اسناد و مدارک خود را ارائه کند و او این کار را انجام داد.

به نوشته آسوشیتدپرس، پلیس انگلیس اخیرا با صدور فراخوانی از افرادی که از سرزمین‌های اشغالی بازگشته و «شاهد یا قربانی تروریسم، جنایات جنگی یا جنایات علیه بشریت بوده‌اند» خواسته بود تا خطاب به بازرسان این پلیس شواهد و مدارکشان را ارائه کنند.

ابوسته تاکید کرد، بسیاری از شهادت‌هایش به بازرسان این پرونده تحقیقات، مربوط به حمله به مراکز بهداشت و درمان در غزه بوده‌است.

۱۷ اکتبر همچنان که او در بیمارستان الاهلی (المعمدانی) در شمال غزه کار می‌کرد، انفجاری مرگبار در حیاط بیمارستان که به پناهگاهی برای آوارگان تبدیل شده بود رخ داد و صدها نفر را به شهادت رساند. مقامات رژیم صهیونیستی به همراه سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا و فرانسه مدعی شدند، این انفجار ناشی از شلیک اشتباه موشک از سوی فلسطینی‌ها بوده‌است.

حماس بر اجرای این حمله جنایتکارانه از سوی رژیم صهیونیستی تاکید کرد. ابوسته گفت، بسیاری از جراحاتی که بعد از این انفجار مشاهده کرد عمدتا مطابق با آسیب‌هایی بودند که موشک‌های هلفایر اسرائیل ایجاد می‌کنند؛ موشک‌هایی که به گفته او «قطعات ترکش فلزی آنها باعث قطع عضو می‌شوند».

ابوسته فاش کرد در زمان حضورش در غزه بیمارانی دارای زخم‌های سوختگی ناشی از گلوله‌های فسفر سفید را درمان کرده‌است؛ اتفاقی که  قبلا در زمان جنگ ۲۰۰۹ غزه نیز برای او پیش آمد.

به گفته این پزشک فلسطینی تبار، گلوله‌های فسفر سفید باعث «یک سوختگی شیمیایی می‌شوند که در ساختارهای عمیق بدن اتفاق می‌افتند تا این که شبیه به سوختگی باشند در اثر حرارت که از بیرون پوست شروع ‌شده و سطح بزرگ‌تری از پوست را پوشش می‌دهند باشند».

گروه‌های حقوق بشری گفتند، نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی در جریان جنگ با حماس، گلوله‌های حاوی فسفر سفید را روی مناطق مسکونی پرجمعیت در غزه و لبنان فرو ریخته‌اند. رژیم صهیونیستی اما مدعی است که از مهمات آتش زا فقط برای ایجاد پرده دود و نه برای هدف قرار دادن غیرنظامیان استفاده کرده‌است.

ابو سته که بین بیمارستان الاهلی و الشفا جابجا می‌شد، زمانی که نیروهای رژیم صهیونیستی بیمارستان الشفا را محاصره کردند، آنجا را ترک کرده بود. صهیونیست در تلاش برای یافتن آنچه مرکز فرماندهی حماس خواندند به آنجا حمله کردند. مقامات این رژیم تصاویری از یک تونل و اتاق‌هایی زیرزمینی را منتشر کردند که به ادعای آنها مورد استفاده حماس بوده‌اند، اما سند و مدرک بیشتری در این خصوص ارائه نکردند.

ابوسته مانند سایر پزشکان این بیمارستان این اتهامات اشغالگران را رد کرد.

او گفت که دسترسی کاملی در بیمارستان الشفا داشته و «هیچ‌وقت و هرگز هیچ حضور نظامی در آنجا وجود نداشته‌است». او گفت، تنها ماموران پلیس که وظیفه‌شان کنترل ازدحام جمعیت در مقابل بخش اورژانس بوده و تنها باتوم حمل می‌کردند را مشاهده کرده‌است.

این پزشک گفت که امیدوار است پرونده تحقیقات جنایات جنگی در فلسطین که در انگلیس باز شده، نهایتا به پیگردهای قانونی جنایتکاران در سطح محلی یا بین‌المللی منجر شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha