• یکشنبه / ۱۹ آذر ۱۴۰۲ / ۱۲:۵۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402091913510
  • خبرنگار : 30147

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خبر داد

جلوگیری از فرسایش خاک با بذرپاشی در خلیل‌آباد

جلوگیری از فرسایش خاک با بذرپاشی در خلیل‌آباد

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خلیل‌آباد گفت: ۲۵۰ هکتار از مراتع شهرستان خلیل‌آباد با مشارکت مرتع‌داران برای جلوگیری از فرسایش خاک و تولید علوفه بذر پاشی شد.

حمید ترابی در گفت و گو با ایسنا، درباره بذرپاشی در مراتع شهرستان اظهار کرد: بذرپاشی از طرح ها و تعهدات مرتع‌داری است که در شهرستان خلیل‌آباد برای احیای مرتع و تامین کمبود علوفه انجام می شود.

وی افزود: ۲۵۰ هکتار از اراضی ملی در مراتع مهدی‌آباد ، سعدالدین، نقاب و کاریزک با گونه‌های مرتعی و داروئی از قبیل درمنه، کلپوره، کوخیا و انواع شور با مشارکت بهره‌برداران و مرتع‌داران شهرستان برای احیای مراتع و افزایش توان تولید مرتع بذر پاشی شد.

رئیس اداره منالع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خلیل‌آباد بیان کرد: سال ۱۴۰۱  این طرح در سطح ۱۰۰ هکتار از اراضی مرتعی انجام شد و امسال نیز  این طرح  در سطح ۲۵۰ هکتار از اراضی مرتعی با مشارکت مردم و مرتع‌داران بذر پاشی شد که در مقایسه با سال قبل افزایش قابل توجهی داشته است.

ترابی با بیان اینکه حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی از پیشروی بیابان جلوگیری می‌کند، گفت: با درک این موضوع تلاش شد تا از جوامع محلی و مشارکت مردمی برای حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی استفاده شود که آموزش آنها در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: این طرح‌ها در راستای عملیاتی کردن طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور از آذر ماه امسال برای غنی‌سازی عرصه‌های منابع طبیعی شهرستان صورت گرفت، در همین راستا پویش مردمی بذرکاری همزمان با سراسر کشور در مساحتی بالغ‌بر ۲۵۰ هکتار با مشارکت مردم و مرتع‌داران در شهرستان خلیل‌آباد آغاز به کار نمود.

ترابی هدف از اجرای این پویش مردمی را غنی‌سازی مراتع و حفظ ذخیرگاه‌ها احیا و توسعه آنها دانست و ابراز امیدواری کرد: امیدواریم این طرح بتواند در منطقه توسعه پیدا کند زیرا هم برای تثبیت خاک موثر است و هم مردم منطقه می‌توانند از آن بهره‌برداری اقتصادی داشته باشند.

وی یادآور شد: شهرستان خلیل‌آباد با وسعت ۱۵۰ هزار هکتار وسعت که ۱۲۰ هزار آن اراضی ملی و مرتعی است همواره نیازمند مشارکت عموم مردم در حفظ و نگهداری و اجرای پروژه‌ها است.

شهرستان خلیل آباد با ۶۰ هزار نفر جمعیت شامل ۲ شهر خلیل آباد و کندر و ۲۴ روستای دارای دهیاری در فاصله ۲۵۰ کیلومتری جنوب غرب مشهد قرار دارد، ۳۳ هزار نفر از جمعیت این شهرستان در روستاها سکونت دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha