• یکشنبه / ۱۹ آذر ۱۴۰۲ / ۱۳:۵۱
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 1402091913590
  • خبرنگار : 30165

معاون وزیر علوم تشریح کرد

۲ حلقه مفقوده در نظام مالی پژوهش و فناوری

۲ حلقه مفقوده در نظام مالی پژوهش و فناوری

معاون پژوهشی وزرات علوم گفت: نظام مالی پژوهش و فناوری ۲ حلقه مفقود داشت؛ یکی صندوق گرنت محور که از  طرح‌های کلان ملی حمایت کند. در این زمینه صندوق عالی عتف بعد از ۲ سال پیگیری، تاسیس و اساسنامه آن ابلاغ شد. حلقه دوم، صندوق دیگری برای حمایت از طرح‌های فناوری بزرگ است که چنین صندوقی نداریم و بانک‌ها نیز چنین تسهیلاتی ندارند.

به گزارش ایسنا، پیمان صالحی در سی و ششمین نشست مدیران ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی با اشاره به اهمیت مهارت افزایی، گفت: امروزه سالانه حدود ۳۰۰ هزار نفر در مراکز هدایت شغلی آموزش می‌بینند، بنابراین باید روی محتوای این آموزش‌ها دقت کرد.‌ از این مراکز به خوبی حمایت می کنیم و همه دانشجویان می توانند در آن شرکت کنند.

وی با بیان اینکه ظرفیت فرصت مطالعاتی اعضای هیات علمی در صنعت گفت: سال گذشته ۶۹۰ نفر و امسال تاکنون هزار و ۲۰ نفر در آن شرکت کرده‌اند و ممکن است جزو موارد اجباری آیین‌نامه ارتقای اعضای هیات علمی شود. 

معاون پژوهشی وزارت علوم به مستندسازی همه فعالیت‌های دفتر ارتباط با جامعه و صنعت اشاره کرد و افزود: همه آیین‌نامه‌های پژوهشی و اطلاعات دانشگاه‌ها در این زمینه در کتابچه‌هایی منتشر می‌شود. 

وی به قانون جهش تولید دانش بنیان اشاره کرد و گفت: بر اساس این قانون هر بخش دولتی و خصوصی که با دانشگاه قرارداد ببندد، مشمول معافیت مالیاتی می شود. امسال کل سیستم مالیات‌بده کشور باید ۸۳۰ هزار میلیارد تومان مالیات بدهد؛ اگر تا پایان امسال بتوانیم اثربخش‌تر باشیم و از فرصت قانون جهش تولید دانش بنیان استفاده و دو درصد این میزان را برای قرارداد هدف گذاری کنیم و با این بخش قرارداد ببندیم، حدوداً ۱۶ هزار میلیارد تومان می‌شود. 

صالحی توضیح داد: البته مشکل صنایع خصوصی این است که شاید این قانون بعداً با دقت اجرا نشود که در برخی استان‌ها استانداران به خوبی صنایع را متقاعد کردند که این قانون اجرا شود. بنابراین باید از حمایت استانداران استفاده کرد. آیین نامه اجرایی این قانون مصوب و ابلاغ شده است. 

صالحی تصریح کرد: ماموریت‌گرایی را باید از طریق استانداران پیگیری کرد. اگر استاندار بخواهد همه نهادها ماموریت های ویژه خود را بر اساس اولویت‌های استان به دانشگاه‌ها ارجاع می‌دهند و دانشگاه غیر از وظایف ذاتی وظایفی هم بر اساس مشکلات استان دارد. 

وی با تاکید بر جذب پژوهشگران پسادکتری گفت: امروز ۱۶۰ هزار دانشجوی دکتری داریم که سالی ۱۵ هزار نفر دانش‌آموخته می‌شوند، ولی پژوهشگر پسادکتری هنوز به ۲ هزار نفر هم نرسیده است، در حالی‌که موتور محرکه پژوهش و فناوری را پژوهشگران پسادکتری تشکیل می دهند. برای پیشبرد و توسعه پژوهشگرتن  پسادکتری، حمایت از پسادکتری را  در ۴ سطح در شورای عالی عتف برنامه ریزی و تصویب کردیم. همچنین گذراندن پسادکتری جزو امریه سربازی شده است و تا سالی ۵۰۰ نفر امریه سربازی را اجازه گرفتیم. 

معاون پژوهشی وزارت علوم تاکید کرد: نظام حلقه مالی پژوهش و فناوری ۲ حلقه مفقود داشت؛ یکی صندوق گرنت محور که از طرح‌های کلان ملی حمایت کند. در این زمینه صندوق عالی عتف بعد از ۲ سال پیگیری، تاسیس و اساسنامه ان ابلاغ شد. حلقه دوم، صندوق دیگری برای حمایت از طرح‌های فناوری بزرگ است که چنین صندوقی نداریم و بانک‌ها نیز چنین تسهیلاتی ندارند. 

صالحی ادامه داد: اصلاح آیین‌نامه پایه‌های تشویقی، تلاش برای حل مشکل اخذ مفاصا حساب بیمه طرح‌های پژوهشی در برنامه هفتم و پیگیری عدم شمول مالیات پلکانی بر طرح‌های پژوهشی نیز از دیگر اقدامات شورای عالی عتف است. 

وی به تولید ناخالص داخلی و شاخص پیچیدگی اقتصادی پرداخت و گفت: آیا همه مشکلات کشور را دانشگاه‌ها باید حل کنند؟ در حالی‌که دانشگاه‌ها تا سطح آمادگی فناوری ۷ تا ۹ آماده می شود و ادامه کار باید به صنعت و بخش خصوصی سپرده شود. 

معاون پژوهشی وزارت علوم با اشاره به اهمیت پیچیدگی اقتصادی گفت: می‌توان تولید ناخالص داخلی بالا داشت، ولی فقط از فروش معادن و خام فروشی این تولید ناخالص داخلی را کسب کرد. در صورتی که اگر تولید ناخالص داخلی بالا با فروش محصولات سخت افزاری و پیچیده داشته باشیم؛ نشانه شاخص پیچیدگی اقتصادی بالاست. 

صالحی در مورد شاخص پیچیدگی اقتصادی کشورهای گفت: در سال ۲۰۲۰ شاخص پیچیدگی اقتصادی (ECI) در ژاپن ۲.۴۹، سوئیس ۲.۱۳ و آلمان ۲.۰۷ و کره جنوبی ۲.۰۵ درصد بوده است و در کشورهای منطقه ترکیه  ۵۳ صدم درصد، عربستان ۷۴ صدم درصد و ایران منفی ۳۵ صدم است. 

معاون پژوهشی وزیر علوم گفت: بررسی آخرین وضعیت بازار اقتصاد کشور نشان می‌دهد، بازار دارای پیچیدگی اقتصادی و فناوری بالا نیست و بخشی از آن مقصر دانشگاهیان و بخشی مربوط به کشش بازار است. امروز شاهدیم دانشجو با استاندارد بالا در دانشگاه ها تربیت می‌شود ولی بازار کشش جذب این دانشجو را ندارد. 

وی بخش دیگری از مشکل را نظام طبقه‌بندی مشاغل دانست و گفت: در کشور ما هر کس مدرک بگیرد می تواند سرکار برود؛ ولی در دنیا کسی که مدرک می گیرد باید صلاحیت حرفه‌ای داشته باشد تا مشغول کار شود. 

صالحی با بیان این‌که نظام صلاحیت حرفه‌ای در دنیا ارکان مختلفی دارد؛ اظهار کرد: در کشور ما هم ارکان نظام صلاحیت حرفه ای از ۱ تا ۹ مشخص شده از ۱ تا ۳ به عهده نظام آموزش فنی و حرفه‌ای و از ۴ به بعد در دست وزارت علوم و  وزارت بهداشت است. 

وی گفت: پیچیدگی اقتصادی ما بالا نیست ولی دانشجو در تراز بالای پیچیدگی اقتصادی تربیت می‌کنیم؛ بنابراین باید پیچیدگی اقتصادی را افزایش دهیم و نباید خام‌فروشی کنیم. 

معاون پژوهشی وزارت علوم به وضعیت بودجه پژوهش و فناوری نیز اشاره کرد و گفت: بر اساس لایحه برنامه هفتم توسعه بودجه این بخش در پایان برنامه هفتم باید به ۲ درصد برسد تا هم اثرگذار و اثربخش باشیم و هم به وظایف خود عمل کنیم. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha