• یکشنبه / ۱۹ آذر ۱۴۰۲ / ۲۰:۲۷
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1402091913927
  • خبرنگار : 50441

در دیدار آیت‌الله دژکام با تشکل‌های دانشجویی مطرح شد:

امام جمعه باید از نمایندگان مطالبه‌گری کند/ دانشجو باید مطالبه‌گر و صبور باشد

امام جمعه باید از نمایندگان مطالبه‌گری کند/ دانشجو باید مطالبه‌گر و صبور باشد

ایسنا/فارس تشکل‌های دانشجویی خواستار ورود جدی‌تر امام جمعه شیراز به مطالبه‌گری از مسئولان شهر و استان شدند و در مقابل، امام جمعه شیراز، دانشجویان را به مطالبه‌گری و در عین حال، استقامت و صبر برای ایجاد تغییرات در جامعه فراخواند.

عصر امروز، ۱۹ آذرماه نشستی صمیمی تشکل‌های دانشجویی فارس با آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز برگزار شد.

در این نشست که در سالن سعدی مجموعه ولایت دانشگاه علوم پزشکی برپا شد، ۲۰ نفر از نمایندگان دانشجویان به بیان معضلات، مسائل و مشکلات پرداختند. مسائلی که گاهی مربوط به گروه یا تشکل آن‌ها و گاهی مسائل کلان جامعه می‌شد.

هر نماینده تشکل دانشجویی، سه دقیقه فرصت داشت تا آنچه آماده کرده بود را ارائه دهد. در ادامه یک نفر خواستار حمایت سازمان اوقاف از دانشجویان علوم قرآنی بود و برای حل مشکل حجاب که فراتر از گماردن چند نفر در مترو است سخن گفت. دیگری توجه مسئولان به سند تحول بنیادین را خواستار شد که لازمه رسیدن به جامعه سعادتمند است.

دانشجوی دیگری لزوم توجه به دانشگاه فرهنگیان را گوشزد کرد و یک دانشجو نیز از امام جمعه شیراز خواست که در مسائل سیاسی استان، مانند یک بزرگتر حضور داشته باشد. همین دانشجو، خواستار برخورد با مسئولانی شد که در شیراز به فکر راه‌اندازی خیابان غذا هستند. وی چنین حرکتی را در راستای ترویج فرهنگ مصرف‌گرای غربی می‌دانست.

به اعتقاد یکی از دانشجویان، تشکل‌های دانشجویی درگیر یکسری مسائل ابتدایی هستند و به‌ جای اینکه در وقت‌های غیر درسی، به فکر مسائل فرهنگی باشند، باید اول بروند به دنبال تامین هزینه‌های این امور. وی خواستار کمک‌های مالی برای اقدامات فرهنگی و تولید محتوای مذهبی شد.

امام جمعه باید از نمایندگان مطالبه‌گری کند/ دانشجو باید مطالبه‌گر و صبور باشد

یک دانشجوی دیگر خواستار شفافیت در آرا و اموال شخصیت‌های سیاسی شد. وی از امام جمعه شیراز خواست که این مسئله را به عنوان یک مطالبه به گوش نمایندگان این شهر در مجلس شورای اسلامی برساند. این دانشجو در پایان اظهار کرد: شفافیت آرا و اموال نمایندگان، موجب جلب اعتماد مردم خواهد شد.

نماینده یک تشکل دانشجویی، به سراغ مسئله کم‌آبی رفت و هشدار داد که این خشکسالی بی‌سابقه که در فارس شاهد آن هستیم، نباید با راه‌اندازی کارخانه‌های آب‌بر تشدید شود. او توجیه‌هایی مثل استفاده از پساب فاضلاب یا وصل کردن خلیج فارس به استان فارس را فقط توجیهی برای انجام این اقدامات دانست.

یک نفر هم خواستار این شد که در روز دانشجو، مسئولان پاسخگوی مطالبات سال گذشته دانشجویان باشند و بگویند کاری انجام شده است یا خیر. دیگری هم به حمایت از جامعه پزشکی پرداخت و هجمه رسانه‌ای به عدم پرداخت مالیات توسط پزشکان را ناعادلانه خواند. اتفاقی که به زعم او، باعث مهاجرت پزشکان از کشورمان شده است.

دیگری نسبت به خطرات فضای مجازی برای سلامت روان جامعه هشدار داد و معتقد بود که مسئولان در این زمینه در خواب غفلت به سر می‌برند.

امام جمعه باید از نمایندگان مطالبه‌گری کند/ دانشجو باید مطالبه‌گر و صبور باشد

پایین آمدن جایگاه والای زن، نبود آگاهی اجتماعی، خاموشی چراغ مساجد به جز اوقات نماز،  گرانی حاصل از تخلف فروشگاه‌ها، معضل آب شرب در بعضی مناطق فارس، عدم نظارت برخی ائمه جمعه شهرستان‌ها نسبت به استفاده از منابع بیت‌المال توسط سایر مسئولان، بی توجهی به ساعات دروس تربیتی در مدارس یا بی‌اعتنایی به ساعت نماز، بی‌توجهی به مدارس استثنایی و کودکان و حتی بزرگسالان معلول و بی توجهی به وضعیت نابسامان دانشگاه هنر شیراز، از سایر مسائلی بود که در این نشست به سمع و نظر امام جمعه شیراز رسید.

امام جمعه شیراز هم پس از بیش از ۲ ساعت که شنونده صحبت‌ها بود و در نهایت پشت تریبون قرار گرفت و گفت: از حال خوب و جدیت دانشجویان مسائل در خصوص مسائل کشور لذت بردم. حس کردم در یک محیط دانشجویی پویا هستم.

امام جمعه باید از نمایندگان مطالبه‌گری کند/ دانشجو باید مطالبه‌گر و صبور باشد

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه خداوند پس از خلق آسمان و زمین، انسان را آفرید و به او ماموریت داد تا زمین را آباد کند، افزود: وظیفه ما آبادی زمین است اما نباید توقع داشت همه چیز یک شبه انجام شود. بنده از سال ۵۴ پای کار انقلاب بودم و هنوز هم خود را در حال مبارزه می‌بینیم. همین مدت زمان، یک درکی به ما در عرصه تحولات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی داده است که شاید شما برای رسیدن به آن، نیاز به زمان داشته باشید. صرف اینکه ما یک ایده و آرمان داشته باشیم، برای آبادی زمین کافی نیست.

نماینده ولی فقیه در استان فارس ادامه داد: خوشبختانه شاهد این هستیم که هیچ‌گونه اصراری در تحمیل عقیده در کشور ما وجود ندارد. نشانه این مسئله را در همین جلسه فعلی به وفور شاهد بودیم. آفرین به شجاعت و متانت کسانی که حتی به خود من هم در این جلسه انتقاد کردند تا از کارها مراقبت کنیم.

وی افزود: این نکته‌ها خیلی ارزشمند است، اما اگر تصورمان این باشد که وقتی یک چیزی را می‌گوییم، همان لحظه استاندار یا امام جمعه و یا سایر مسئولان می‌توانند آن را بلافاصله انجام دهند، این‌چنین چیزی را خدا هم ادعا نکرده است. البته این‌ها هیچ توجیهی برای کم‌کاری  مسئولان نیست. هر کسی کم کاری کند، ابتدا برابر خدا و سپس برابر شما باید پاسخگو باشد.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه مطالبه‌گری اولین گام در انجام یک کار منطقی و عملی است، گفت: تفاوت بنده با آن‌هایی که در انقلاب ۵۷ همراه ما بودند و حالا در اروپا و آمریکا حساب دلاری‌شان خوب است، این بود که ما پای حرف‌مان ماندیم. اتفاقا آن‌ها آتش تندتری داشتند اما استقامت نداشتند.

امام جمعه باید از نمایندگان مطالبه‌گری کند/ دانشجو باید مطالبه‌گر و صبور باشد

وی افزود: ما بنا داریم آرمان‌های انقلاب را پیگیری کرده و به نتیجه برسانیم. از مهم‌ترین‌ آرمان‌های ما، آرمان عدالت است اما اگر می‌خواهیم به نتیجه برسیم، باید این نکته را حتما در نظر داشته باشیم که همه چیز دست ما نیست. حتی رئیس جمهور مملکت هم نمی‌تواند ادعا کند همه چیز در اختیارش است. اما باید از همان چیزهایی که در اختیارمان هست، نهایت استفاده را ببریم.

آیت‌الله دژکام، یکی از علائم یک نظام مقدس را، حوصله شنیدن انتقاد در سران کشور عنوان کرد و گفت: قبل از انقلاب اگر به یک کارگر شهرداری حرفی می‌زدید، یقه‌تان را می‌گرفتند که به مامور دولت توهین کرده‌اید. اما رهبر معظم انقلاب سال گذشته با آن همه اتفاق‌ها و توهین‌ها، همه را عفو کردند. از این بابت نباید ناسپاس باشیم.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری سپس به دانشجویان توصیه کرد که در بیان انتقادها وارد فضای توهین نشوند، چون باعث کاهش تحمل افراد می‌شود و نتایج ناخوشایندی در پی دارد.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه هر کسی مدیر و مسئول می‌شود، باید خود را در عرصه امتحان الهی اثبات کند، تأکید کرد: هیچ‌گاه در برابر بی‌عدالتی ساکت نمی‌مانیم و همواره تلاش بر این بوده است که در جایی بی انصافی صورت نگیرد.

وی همچنین گفت: من لیستی در انتخابات مجلس نداشته و ندارم. معتقدم که نباید به چنین مسائلی ورود کرد. گرچه کسانی هم که این کار را انجام می‌دهند، هدف مشترکی دارند، اما من این مسیر را برای رسیدن به هدف انتخاب نمی‌کنم. در ابتدا هم شاید موضع‌هایی علیه بنده گرفته می‌شد، اما امروز حس خوبی بعد از ۴ سال ایجاد شده است.

امام جمعه باید از نمایندگان مطالبه‌گری کند/ دانشجو باید مطالبه‌گر و صبور باشد

آیت‌الله دژکام از دانشجویان خواست تا در شروع هرکاری، هدف‌گذاری انجام دهند و سپس افزود: باید خودمان را آماده کنیم که وقتی چندسال دیگر از ما می‌پرسند چه کار کرده‌اید، بتوانیم روند را به آن‌ها نشان دهیم. باید نقطه شروع و نقاط حرکت را به روشنی مشخص کنیم. گرچه داشتن نقشه و سند، پایان کار نیست، اما قطعا باید آغاز کار باشد.

امام جمعه شیراز همچنین خواستار برگزاری جلساتی مشابه به صورت ۴ مرتبه در سال شد و گفت: اگر به جای صحبت ۲۰ نفر در یک جلسه، چهار جلسه داشته باشیم که در آن صحبت‌های  ۵ تن از نمایندگان دانشجویان را را بشنویم، خیلی موثرتر است. چون این صحبت‌ها ارزشمند است و باید یکایک آنها را به دقت بررسی کرد.

نماینده ولی فقیه در استان فارس در پایان تأکید کرد: در تمامی زمینه‌ها، عدالت محوری حرف اول را می‌زند و هر کسی غیر از این بگوید، از مسیر انقلاب ما خارج است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha