• دوشنبه / ۲۰ آذر ۱۴۰۲ / ۰۸:۰۹
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1402092014005
  • خبرنگار : 50294

وانت‌هایی با بار نابسامانی!

وانت‌هایی با بار نابسامانی!

ایسنا/کردستان برایشان فرقی ندارد عرض خیابان پهن باشد یا باریک، چهارراە باشد یا سرکوچە، کنار خیابان باشد و یا کنار میدان! همە جای شهر را محلی برای کسب درآمد خود می‌دانند.

این روزها کە ترافیک سنگین شهر سنندج خود بە معضلی پیچیدە در مدیریت شهری تبدیل شدە و داد شهروندان سنندجی را  درآوردە است، در این میان هم وانت بارهای حاوی میوە و سیفی جات مزید بر علت شدە و بر بار ترافیکی شهر افزودەاند.

اگرچە ترافیک‌های ممتد و وقت و بی‌وقت شهر سنندج یک چالش با صدها علت است، اما دیرزمانی است کە توقف طولانی مدت وانت‌بارها در معابر و میادین شهری، سبب افزایش ترافیک و راە‌بندان‌های سنگین در دل شهر شدە است؛ معضلی کە اگرچە توقف وانت‌بارهای فروش میوە و سبزیجات تنها علت در بوجود آمدن آن نیست، لذا با ساماندهی درست و بە موقع وانت‌بارهای سطح شهر می‌توان تاحدودی از این مشکل در سطح شهر کاست.

امروزە ساماندهی وانت‌بارهای فروش میوە و سبزیجات در سطح شهر و رفع این معضل بە یکی از مطالبات بە حق مردم سنندج تبدیل شدە است؛ مطالبەای کە سالیان سال است راە بە جایی نبردە است.

سال گذشتە قانونی برای ساماندهی وانت‌بارهای سطح شهر سنندج وضع شد، قانونی کە بە سبب آن وانت‌بارها تنها در مکان‌های مشخصی کە برای آنان تعیین شدە بود حق فعالیت داشتند؛ اما دیری نپایید کە قانون ایجاد شدە توسط وانت‌بارها نادیدە گرفتە شد و وضع شهر و وانت بارها هم بە روال سابق خود بازگشت.

در کنار اعتراضات و مطالبات شهروندان مبنی بر حضور پردردسر وانت‌بارها در سطح شهر سنندج و ساماندهی بەموقع آن‌ها حرف‌های رانندگان وانت‌بارها هم شنیدنی است.

وانت‌هایی با بار نابسامانی!

نبود شغل مناسب عامل ایجاد معضلی بە نام وانت‌بارها

رحمانی، که یکی از رانندگان وانت‌بارهایی با بار انار است کە همیشە در کنار میدان دوازدە فروردین و ورودی میدان‌بار، در آن خیابان کم عرض با حجم زیاد تردد خودروها توقف می‌کند، در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: سال‌ها است کە نان خود را از این راە و در همین مکان درمی‌آوریم و مشتری‌های ثابتی داریم کە از ما خرید می‌کنند.

وی عنوان کرد: کسب و کار و حرفەای نداریم کە بتوان از آن برای کسب روزی حلال استفادە کرد، بەناچار باید با همین وانت روزی خود و خانوادە را تامین کنیم.

احمد یکی از وانت‌بارهایی است کە در کنار درب دانشگاە کردستان و در ورودی خیابان قرادیان بهاران مشغول میوە فروشی است، می‌گوید: هیچکدام از این رانندگان وانت‌بارهای میوە و سبزیجات کە می‌بینید حاضر بە انجام این کار و راضی بە ایجاد نابسامانی نیستند، اما بە ناچار باید تحمل کنند.

یکی دیگر از رانندگان وانت‌بارهای سطح شهر نیز گفت: این موضوع کە شغل ما سبب افزایش ترافیک در سطح شهر شدە انکارناپذیر است، اما ما بە دلیل نبود شغل بە این کار روی آوردەایم.

وی خاطرنشان کرد: تا حالا چندین بار توسط پلیس راهنمایی رانندگی جریمە شدەام، اما چارەای نیست تنها راە کسب درآمد ما از طریق دستفروشی میوە و سبزیجات است.

وانت‌هایی با بار نابسامانی!

گلایە شهروندان سنندجی از وانت‌بارها

در کنار تمام مشکلات و معضلاتی کە این قشر کاسب در سطح شهر سنندج ایجاد کرده و سبب نارضایتی رانندگان و شهروندان شده، اما همچنان علاقەمندی مردم بە خرید از وانت‌بارها و دستفروشان سبب رشد قارچ‌وار این نوع از مشاغل شدە است.

یکی از شهروندان می‌گوید: هرچند از وضعیتی کە وانت‌بارها در شهر ایجاد کردەاند دلخوشی نداریم و بعضی روزها سبب می‌شوند تا زمان زیادی را در ترافیک سپری کنیم، اما قیمت مقطوع وانت‌بارها نسبت بە مغازەها سبب علاقەمندی و خرید مردم از این افراد شدە است.

یکی دیگر از شهروندان سنندجی می‌گوید: دم دمای غروب زمان برگشت مردم بە منزل اوج خرید مردم از وانت‌بارها است و همین معضل سبب ایجاد ترافیک‌های ساعتی در سطح شهر می‌شود.

وی عنوان کرد: این وانت‌بارها علاوە بر اینکە چهرە زیبای شهر را بە هم ریختەاند، بلکە بە معضلی برای شهروندان سنندجی تبدیل شدە کە امیدواریم در اسرع وقت و با همت مسئولان مربوطە این معضل حل شود.

ساماندهی وانت‌بارها بە تنهایی از عهدە شهرداری خارج است

رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری گفت: این معضل تنها مختص شهر سنندج نیست و در تمام شهرهای کشور وجود دارد.

مرتضی سنندجی اظهار کرد: متاسفانە وانت‌بارها معابری را کە برای ساماندهی برای آن‌ها در نظر گرفتەایم تصرف و با ایجاد سایبان آن را بە تملک خود درآوردەاند.

سنندجی با اشارە بە اینکە تعریض پل قشلاق با هدف ساماندهی ترافیک و تسهیل عبور و مرور در این مسیر اجرا شد، اضافە کرد: متاسفانە در حال حاضر پل قشلاق سنندج بە مکانی برای وانت‌بارها تبدیل شدە است و راهنمایی رانندگی باید با نصب تابلوهای توقف ممنوع، از تجمع وانت‌بارها در این مکان جلوگیری کند.

رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری افزود: کارکرد اصلی وانت‌بارها در اصل حمل بار است نه ایستادن در گوشه و کنار خیابان‌های شهر و همین توقف نابەجا عامل اصلی ترافیک شهری است.

سنندجی عنوان کرد: وانت‌بارها جزو بار محسوب شدە و باید در خارج از شهر فعالیت داشتە باشند، اما متاسفانە در حال حاضر تمام شهر را بە تصرف خود درآوردەاند.

سنندجی افزود: سال گذشتە بحث ساماندهی وانت‌بارها مطرح و بە مدت چهار ماە بە طول انجامید، اما شکل‌گیری جریان اغتشاشات سال اخیر باعث سوءاستفادە وانت‌بارها و زیرپا گذاشتن قانون شد.

وی اضافە کرد: با توجه به اینکه شهرداری بە تنهایی قادر بە کنترل این خودروها نیست، این وظیفه پلیس راهنمایی و رانندگی است که با نصب تابلوی توقف ممنوع و حمل با جرثقیل در بلوارها، میادین و ... خودروها، مانع از توقف آن‌ها در معابر مختلف سطح شهر شود.

سنندجی تصریح کرد: با نصب تابلوی توقف ممنوع و یا حداقل جابجایی و توقیف دو وانت‌بار با جرثقیل، سایر وانت‌بارها مجبور خواهند شد کە در مکان‌های تعیین شدە بە فعالیت خود در سطح شهر ادامە دهند.

وی خاطرنشان کرد: جدای از بحث توقف وانت‌بارها، معضلی کە در حال حاضر بە سنگین‌تر شدن بار ترافیکی سطح شهر کمک می‌کند، دوبل پارک کردن خودروهایی است کە قصد خرید از وانت‌بارها را دارند؛ لذا ساماندهی وانت‌بارهای سطح شهر نیازمند همسویی سایر دستگاەها با مجموعە شهرداری است.

وانت‌هایی با بار نابسامانی!

ساماندهی وانت‌های میوه‌فروش در سنندج نیازمند کار تیمی است

فرماندار سنندج گفت: ساماندهی وانت‌بارها نیازمند یک کار تیمی است و نیاز به همراهی سایر بخش‌ها دارد؛ لذا نباید انتظار داشته باشیم شهرداری به تنهایی این کار را انجام دهد.

حسن عسکری اظهار کرد: بعد از اجرای کامل نصب دوربین‌ها و هوشمندسازی کنترل، سرعت‌گیرها جمع‌آوری شوند.

وی با بیان اینکه موضوع دست فروشی و وانت‌های میوه فروشی واقعیت جامعه ما هستند توجه به معیشت این افراد در اجرای طرح ساماندهی ضروری است، گفت: باید بازار روزهایی در سطح شهر سنندج راه‌اندازی شود تا اجرای طرح ساماندهی دست‌فروشان و وانت‌های میوه‌فروشی نتیجه‌بخش باشد.

عسکری تصریح کرد: اجرای طرح بازار روز توسط شهرداری سنندج آغاز شده و در چند نقطه در حال انجام است.

ساماندهی وانت‌بارهای سطح شهر سنندج، مطالبە و خواستەای است کە در همە جلسات بە وفور شنیدە می‌شود، اما تا بە امروز راهکار اساسی کە سبب حل کردن این معضل باشد صورت نگرفتە است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha