• دوشنبه / ۲۰ آذر ۱۴۰۲ / ۰۹:۲۲
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1402092014074
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

یک مسئول خبر داد

۱۶ درصد اردستانی‌ها مبتلا به دیابت هستند

۱۶ درصد اردستانی‌ها مبتلا به دیابت هستند

ایسنا/اصفهان کارشناس مسئول واحد مبارزه با بیماری‌های شبکه بهداشت و درمان اردستان گفت: با مجموعه اقداماتی که انجام شده است، ۳۸۱۹ نفر بیمار دیابتی شناسایی شدند که بیش از ۱۶ درصد جمعیت کل شهرستان اردستان را تشکیل می‌دهد.

مریم‌السادات کاظمی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: به طورکلی در جامعه دو دسته بیماری واگیردار و غیر واگیردار وجود دارد. بیماری‌های غیر واگیر شایع در شهرستان اردستان دیابت و فشار خون هستند.

وی با بیان اینکه در شهرستان اردستان با مجموعه اقداماتی که انجام شده است، ۳۸۱۹ نفر بیمار دیابتی شناسایی شدند که بیش از ۱۶ درصد جمعیت کل شهرستان را تشکیل می‌دهد، افزود: به‌طور کلی از هر ۱۰۰ نفر در این شهرستان ۱۷ نفر در جمعیت بالای ۳۰ سال مبتلا به دیابت هستند.

کارشناس مسئول واحد مبارزه با بیماری‌های شبکه بهداشت و درمان اردستان گفت: همچنین با اقدامات انجام شده در این شهرستان ۶۶۷۴ نفر مبتلا به فشار خون شناسایی شدند که ۲۸ درصد کل جامعه را تشکیل می‌دهد. به طور کلی در جمعیت بالای ۳۰ سال از هر ۱۰۰ نفر ۲۸ نفر به فشار خون مبتلا هستند.

کاظمی تصریح کرد: با توجه به اینکه حدود ۱۹درصد جمعیت شهرستان اردستان را سالمندان تشکیل می‌دهند، بنابراین تعداد موارد شناسایی شده دارای دیابت و فشارخون در اردستان بالا است. با توجه به اینکه این دو بیماری دو بیماری خاموش هستند، اکنون با اجرای پویش سراسری غربالگری بیماری دیابت و فشارخون موارد جدیدی در شهرستان شناسایی می‌شوند.

وی با اشاره به عوارض دیابت و فشارخون بالا، خاطرنشان کرد: این دو بیماری عامل درصد زیادی از مرگ‌های جامعه و باعث ایجاد هزینه‌های بسیار زیادی برای خانواده‌ها است. در بسیاری از موارد دیابت و فشارخون بالا منجر به سکته‌های قلبی و مغزی می‌شود.

به گفته کارشناس مسئول واحد مبارزه با بیماری‌های شبکه بهداشت و درمان اردستان دیابت می‌تواند روی عصب‌های کلیه و قلب، چشم، کوری دیابتی و قطع اعضای بدن را به همراه داشته باشد. کم‌تحرکی، افزایش وزن و تعزیه ناسالم و استرس و مصرف دخانیات از عوامل اصلی خطر بیماری‌های فشارخون و دیابت خواهد بود.

واکسن احتمال ابتلا به آنفلوانزا را تا ۶۰ درصد کاهش می‌دهد

کاظمی اضافه کرد: اکنون جامعه درگیر بیماری تنفسی آنفلوانزا است که بیشترین علائم آن بدن درد، تب و لرز، سرفه، آبریزش بینی، تهوع، اسهال و... است. اگر فردی دچار درد قفسه سینه، سختی تنفس، استفراغ مداوم بگیرد باید هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کند.

وی با بیان اینکه بیماری آنفلوانزا در افرادی که سیستم ایمنی خوبی دارند یک بیماری خود محدود شونده است و فرد در طول چند روز بهبود پیدا می‌کند، گفت: برخی افراد جامعه مانند سالمندان، زنان باردار به دلیل ضعف سیستم بدنی و افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند اگر علائم این بیماری را پیدا کردند سریعاً باید به پزشک مراجعه کنند.

کارشناس مسئول واحد مبارزه با بیماری‌های شبکه بهداشت و درمان اردستان بر تزریق واکسن آنفلوانزا توسط مردم، تأکید کرد و گفت: افرادی که واکسن آنفلوانزا تزریق کردند تا ۶۰ درصد از ابتلا به نوع شدید این بیماری در امان خواهند بود.

کاظمی به خانواده‌ها توصیه کرد: با توجه به اینکه مدارس فضای مناسبی برای تجمع بچه‌ها و واگیردار شدن این بیماری است، زمانی که بچه‌ها دچار علائم این بیماری شدند حتماً از حضور آنها در مدارس جلوگیری شود. آنتی‌بیوتیک‌ها در بهبود بیماری آنفلوانزا تأثیر زیادی ندارد و فرد مبتلا ضمن استراحت و مصرف زیاد مایعات حتماً باید با نظر پزشک دارو مصرف کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha